Pilot Duurzame oplossing booggeluid in Den Haag

Toekenning proefboog voor project “Duurzame oplossing booggeluid”

Het project “Duurzame oplossing booggeluid” heeft goedkeuring gekregen om de boog net buiten station Den Haag Centraal in de richting van station Hollands Spoor te gebruiken voor een pilot. In deze boog wordt erg veel squeal overlast (het schel piepende geluid als een trein door een bocht rijdt) veroorzaakt. De planning is om in de zomer van 2007 ongeveer 250 meter spoorstaaf in te bouwen die voorzien is van de in het project geïdentificeerde oplossingen (een anti-squeal profiel al dan niet voorzien van een squeal reducerende impregnatie).

Booggeluid
In het vervoer per spoor vormt booggeluid, naast rolgeluid, een belangrijke bron van lokale geluidhinder. Dit karakteristieke en veelal als erg hinderlijk ervaren ‘schel piepende geluid’ kan onder bepaalde weersomstandigheden optreden. Zowel op het doorgaand spoor als op emplacementen.

De oorsprong van het booggeluid ligt in het wrijvingsgedrag tussen wiel en rail en in de aard van het wiel-rail contact dat optreedt in ‘krappe bogen’ (scherpe bochten in het spoor). Het IPG project ‘Duurzame Oplossing Booggeluid’ onderzoekt of het optreden van booggeluid kan worden tegengegaan door toepassing van slijtvaste, duurzame railcoatings, die zijn gericht op aanpassing van het wrijvingsgedrag, in combinatie met de ontwikkeling van speciale railprofielen. Het beoogde resultaat is een spoorstaaf die ervoor zorgt dat de overlast op een locatie geheel of grotendeels wordt weggenomen.

Factsheets
Meer informatie vindt u in de Factsheets ’State of the Art: Duurzame Oplossing Booggeluid’ (april 2007) en ’Maatregelontwerp IPG ‘Duurzame oplossing Booggeluid’ Railcoatings – railprofiel optimalisatie’ (juni 2006). U vindt deze facstheets op de website van IPG

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Innovatieprogramma Geluid (IPG)