Laatste geluidsschermen Calandbrug geplaatst

Eind november 2006 plaatste de projectorganisatie Betuweroute de laatste geluidsschermen op de Calandbrug bij Rozenburg. De plaatsing van de geluidsschermen maakt onderdeel uit van een grote opknapbeurt, die onder andere nodig is vanwege de aanleg van de Betuweroute. Eind 2005 is het werk op de brug begonnen en de verwachting is dat begin 2007 het werk aan de brug wordt afgerond.

De opknapbeurt van de Calandbrug bestaat uit het versterken van de brug, het plegen van onderhoud en het treffen van geluidsmaatregelen. Met de plaatsing van de laatste geluidsschermen zitten alle geluidsmaatregelen op de brug. Eerder zijn massablokken met een gewicht van 100 kilo aan de onderkant van de rails geplaatst om trillingen tegen te gaan. Ook zijn onder de brug sandwichpanelen opgehangen met een geluidsdempende isolatielaag ertussen.

De blauwe geluidsschermen zijn één meter hoog. Hoog genoeg om het geluid naar verwachting te verminderen. Het lawaai komt van de wrijving van de wielen met de rails. En dat speelt zich onderaan de trein af. Vandaar dat de geluidsschermen niet hoger dan één meter zijn. Feit is dat geluid een subjectieve beleving is. Wat de één als een storend geluid ervaart, is voor de ander nauwelijks hinderlijk. Er is een jaar gewerkt om de geluidsmaatregelen aan te brengen. Dit betekent dat de bewoners van de Westwijk de geluidsvermindering niet van de ene op de ander dag opmerken. Het is een proces dat geleidelijk aan heeft plaatsgevonden.

Begin 2007 wordt het werk aan de brug afgerond. De projectorganisatie Betuweroute gaat dan het geluid van de spoorbrug toetsen door op verschillende korte afstanden, de afstraling, dus het geluid dat de spoorbrug maakt als er een trein overheen gaat, te meten.

De Betuweroute is een dubbelsporige spoorlijn, die speciaal voor goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 kilometer lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. De aanleg van de totale Betuweroute is bijna klaar. In 2007 wordt de Betuweroute in gebruik genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute

Laatste geluidsschermen Calandbrug geplaatst | Infrasite

Laatste geluidsschermen Calandbrug geplaatst

Eind november 2006 plaatste de projectorganisatie Betuweroute de laatste geluidsschermen op de Calandbrug bij Rozenburg. De plaatsing van de geluidsschermen maakt onderdeel uit van een grote opknapbeurt, die onder andere nodig is vanwege de aanleg van de Betuweroute. Eind 2005 is het werk op de brug begonnen en de verwachting is dat begin 2007 het werk aan de brug wordt afgerond.

De opknapbeurt van de Calandbrug bestaat uit het versterken van de brug, het plegen van onderhoud en het treffen van geluidsmaatregelen. Met de plaatsing van de laatste geluidsschermen zitten alle geluidsmaatregelen op de brug. Eerder zijn massablokken met een gewicht van 100 kilo aan de onderkant van de rails geplaatst om trillingen tegen te gaan. Ook zijn onder de brug sandwichpanelen opgehangen met een geluidsdempende isolatielaag ertussen.

De blauwe geluidsschermen zijn één meter hoog. Hoog genoeg om het geluid naar verwachting te verminderen. Het lawaai komt van de wrijving van de wielen met de rails. En dat speelt zich onderaan de trein af. Vandaar dat de geluidsschermen niet hoger dan één meter zijn. Feit is dat geluid een subjectieve beleving is. Wat de één als een storend geluid ervaart, is voor de ander nauwelijks hinderlijk. Er is een jaar gewerkt om de geluidsmaatregelen aan te brengen. Dit betekent dat de bewoners van de Westwijk de geluidsvermindering niet van de ene op de ander dag opmerken. Het is een proces dat geleidelijk aan heeft plaatsgevonden.

Begin 2007 wordt het werk aan de brug afgerond. De projectorganisatie Betuweroute gaat dan het geluid van de spoorbrug toetsen door op verschillende korte afstanden, de afstraling, dus het geluid dat de spoorbrug maakt als er een trein overheen gaat, te meten.

De Betuweroute is een dubbelsporige spoorlijn, die speciaal voor goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 kilometer lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. De aanleg van de totale Betuweroute is bijna klaar. In 2007 wordt de Betuweroute in gebruik genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute