Proef met nieuwe middelen voor snelheidscontrole

Rotterdam – Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) start op dinsdag 9 augustus 2005 een proef met nieuwe mobiele handhavingsmiddelen voor snelheidscontrole. Tijdens de testperiode wordt er wél gemeten, maar niet bekeurd. De proef wordt gehouden in vijf verschillende politieregio’s en zal enkele weken duren.

De nieuwe controlemiddelen worden geleverd door verschillende leveranciers, die zijn geselecteerd via een Europese aanbestedingsprocedure. De apparatuur controleert specifiek op snelheid. Dit wordt op diverse manieren gedaan: bijvoorbeeld vanuit de auto of met een statief langs de weg. Op de locatie wordt een bord geplaatst met de tekst “proefopstelling snelheidscontrole”.

De nieuwe middelen worden getest op diverse locaties in vijf verschillende politieregio’s: in Brabant-Zuid-Oost, IJsselland, Zuid-Holland-Zuid, Hollands Midden en in Gooi en Vechtstreek.

Intensieve controles
In Nederland wordt intensief op snelheid gecontroleerd. Snelheidscontroles vinden om drie redenen plaats. Allereerst omwille van de verkeersveiligheid, want snelheid speelt een rol bij élk verkeersongeval. Het milieu is een tweede goede reden: hoe harder een voertuig rijdt, hoe hoger het brandstofverbruik, hoe meer CO2-uitstoot en hoe meer geluidsoverlast. De derde reden is mobiliteit. Files ontstaan minder snel als weggebruikers met ongeveer dezelfde snelheid rijden. Bovendien is de kans op ongelukken kleiner, en ook dat scheelt files: bijna 13% van de files is direct te wijten aan een ongeval.

Over het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) werkt sinds 1999 hard om het aantal verkeersovertreders omlaag te brengen. Daarbij is gekozen om vooral te controleren op de vijf overtredingen die in het verkeer tot de meeste ongevallen leiden: het niet dragen van de helm of de gordel, het negeren van rood licht, het rijden onder invloed en het rijden met een te hoge snelheid.

Meer informatie over het BVOM en verkeershandhaving is te vinden op www.verkeershandhaving.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Openbaar Ministerie Landelijk Parket

Proef met nieuwe middelen voor snelheidscontrole | Infrasite

Proef met nieuwe middelen voor snelheidscontrole

Rotterdam – Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) start op dinsdag 9 augustus 2005 een proef met nieuwe mobiele handhavingsmiddelen voor snelheidscontrole. Tijdens de testperiode wordt er wél gemeten, maar niet bekeurd. De proef wordt gehouden in vijf verschillende politieregio’s en zal enkele weken duren.

De nieuwe controlemiddelen worden geleverd door verschillende leveranciers, die zijn geselecteerd via een Europese aanbestedingsprocedure. De apparatuur controleert specifiek op snelheid. Dit wordt op diverse manieren gedaan: bijvoorbeeld vanuit de auto of met een statief langs de weg. Op de locatie wordt een bord geplaatst met de tekst “proefopstelling snelheidscontrole”.

De nieuwe middelen worden getest op diverse locaties in vijf verschillende politieregio’s: in Brabant-Zuid-Oost, IJsselland, Zuid-Holland-Zuid, Hollands Midden en in Gooi en Vechtstreek.

Intensieve controles
In Nederland wordt intensief op snelheid gecontroleerd. Snelheidscontroles vinden om drie redenen plaats. Allereerst omwille van de verkeersveiligheid, want snelheid speelt een rol bij élk verkeersongeval. Het milieu is een tweede goede reden: hoe harder een voertuig rijdt, hoe hoger het brandstofverbruik, hoe meer CO2-uitstoot en hoe meer geluidsoverlast. De derde reden is mobiliteit. Files ontstaan minder snel als weggebruikers met ongeveer dezelfde snelheid rijden. Bovendien is de kans op ongelukken kleiner, en ook dat scheelt files: bijna 13% van de files is direct te wijten aan een ongeval.

Over het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) werkt sinds 1999 hard om het aantal verkeersovertreders omlaag te brengen. Daarbij is gekozen om vooral te controleren op de vijf overtredingen die in het verkeer tot de meeste ongevallen leiden: het niet dragen van de helm of de gordel, het negeren van rood licht, het rijden onder invloed en het rijden met een te hoge snelheid.

Meer informatie over het BVOM en verkeershandhaving is te vinden op www.verkeershandhaving.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Openbaar Ministerie Landelijk Parket