File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Deel van A28 krijgt ledverlichting

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock (onbeperkt gebruik)

Rijkswaterstaat gaat de openbare verlichting op de A28 vervangen door ledlampen. Dat gebeurt tijdens onderhoud dat gepland is tussen nu en februari 2021. Het tracé dat aangepakt wordt loopt van Wezep tot Hessenpoort. Het gaat om een kleine twintig kilometer.

Een van de voornaamste redenen om de verlichting te vervangen is de langere levensduur van ledlampen. De huidige lampen gingen zo’n vier jaar mee, terwijl de verwachting is dat de nieuwe ledverlichting twintig jaar dienst kan doen. Dat scheelt veel onderhoudswerk en -kosten. Daarnaast verbruiken de ledlampen zo’n dertig procent minder energie. Een bijkomend voordeel is dat de weg veiliger wordt. De nieuwe verlichting geeft witter en helderder licht, wat zorgt voor meer contrast. Ook is de richting en de hoeveelheid licht beter te reguleren. Al met al zorgt dat voor meer zicht voor de weggebruikers.

Ledlampen zijn wel duurder dan traditionele verlichting. Eerder liet Rijkswaterstaat weten die kosten binnen tien jaar terug te kunnen verdienen.

Andere locaties met ledlampen

De A28 is niet de eerste snelweg in Nederland die voorzien wordt van ledverlichting. Die primeur ging in 2010 naar de A4 tussen knooppunt Burgerveen en de Kaagbrug, een traject van ongeveer zeven kilometer. Daarna kwam er ook op andere locaties ledverlichting, zoals bij sluizen en in tunnels als de Vlaketunnel en de Wijkertunnel en op delen van de A13 en de N9. Alle lichtbakens langs vaarwegen en in havens kregen eveneens ledverlichting tussen 2012 en 2014. De nieuwe lichten gaan niet alleen langer mee en vragen minder onderhoud, maar zijn ook beter zichtbaar voor de scheepvaart, zeker in slechte weersomstandigheden.

Vervangen van de verlichting is niet het enige onderhoudswerk dat de komende maanden gepland is op de A28. Ook worden analoge schouwcamera’s vervangen door digitale en worden de verkeerssignalering en de voedingskasten op de Traverse Zwolle en knooppunt Hattemerbroek vernieuwd. Alle werkzaamheden gebeuren vooral ’s nachts om de verkeershinder te beperken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Deel van A28 krijgt ledverlichting | Infrasite
File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Deel van A28 krijgt ledverlichting

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock (onbeperkt gebruik)

Rijkswaterstaat gaat de openbare verlichting op de A28 vervangen door ledlampen. Dat gebeurt tijdens onderhoud dat gepland is tussen nu en februari 2021. Het tracé dat aangepakt wordt loopt van Wezep tot Hessenpoort. Het gaat om een kleine twintig kilometer.

Een van de voornaamste redenen om de verlichting te vervangen is de langere levensduur van ledlampen. De huidige lampen gingen zo’n vier jaar mee, terwijl de verwachting is dat de nieuwe ledverlichting twintig jaar dienst kan doen. Dat scheelt veel onderhoudswerk en -kosten. Daarnaast verbruiken de ledlampen zo’n dertig procent minder energie. Een bijkomend voordeel is dat de weg veiliger wordt. De nieuwe verlichting geeft witter en helderder licht, wat zorgt voor meer contrast. Ook is de richting en de hoeveelheid licht beter te reguleren. Al met al zorgt dat voor meer zicht voor de weggebruikers.

Ledlampen zijn wel duurder dan traditionele verlichting. Eerder liet Rijkswaterstaat weten die kosten binnen tien jaar terug te kunnen verdienen.

Andere locaties met ledlampen

De A28 is niet de eerste snelweg in Nederland die voorzien wordt van ledverlichting. Die primeur ging in 2010 naar de A4 tussen knooppunt Burgerveen en de Kaagbrug, een traject van ongeveer zeven kilometer. Daarna kwam er ook op andere locaties ledverlichting, zoals bij sluizen en in tunnels als de Vlaketunnel en de Wijkertunnel en op delen van de A13 en de N9. Alle lichtbakens langs vaarwegen en in havens kregen eveneens ledverlichting tussen 2012 en 2014. De nieuwe lichten gaan niet alleen langer mee en vragen minder onderhoud, maar zijn ook beter zichtbaar voor de scheepvaart, zeker in slechte weersomstandigheden.

Vervangen van de verlichting is niet het enige onderhoudswerk dat de komende maanden gepland is op de A28. Ook worden analoge schouwcamera’s vervangen door digitale en worden de verkeerssignalering en de voedingskasten op de Traverse Zwolle en knooppunt Hattemerbroek vernieuwd. Alle werkzaamheden gebeuren vooral ’s nachts om de verkeershinder te beperken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite