Archeologische vondsten Noord/Zuidlijn tentoongesteld

Amsterdam – Van 21 april 2006 tot en met 15 oktober 2006 vindt de bezoeker van het Amsterdams Historisch Museum in de ‘Actualiteitenhoek’ tussen Zaal 3 en de Museumwinkel enkele van de honderden voorwerpen die zijn gevonden tijdens de eerste fase van het archeologisch onderzoek bij de bouw van de Noord/Zuidlijn in september tot december 2005.

De vondsten zijn afkomstig van het Damrak ter hoogte van de Nieuwe Brug en het toekomstige station Rokin.

In een korte video-documentaire wordt aandacht besteed aan het onderzoek onder het caisson bij de Nieuwe Brug/Damrak. Daar werd tot 15 meter diepte de bodem van de Amstel weggespoten waardoor de betonnen kolos langzaam naar zijn ligplaats kon zakken.

In 2006 zal het gevaarte nog verder tot 25 meter worden afgezonken. Onder bijzondere omstandigheden werkte daar een team van archeologen om kwetsbare voorwerpen van historisch belang te identificeren en te bergen.

Overige voorwerpen werden met de weggespoten grond omhoog getransporteerd en buiten met behulp van een reusachtige zeef van de grond gescheiden.

In dit betonnen gevaarte zal de boormachine worden geïnstalleerd voor het boren van de ondergrondse verbinding Centraal Station-Rokin.

Naar verwachting zal de Noord/Zuidlijn in 2012 gereed zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Noord-Zuidlijn Amsterdam (Noord - WTC)

Archeologische vondsten Noord/Zuidlijn tentoongesteld | Infrasite

Archeologische vondsten Noord/Zuidlijn tentoongesteld

Amsterdam – Van 21 april 2006 tot en met 15 oktober 2006 vindt de bezoeker van het Amsterdams Historisch Museum in de ‘Actualiteitenhoek’ tussen Zaal 3 en de Museumwinkel enkele van de honderden voorwerpen die zijn gevonden tijdens de eerste fase van het archeologisch onderzoek bij de bouw van de Noord/Zuidlijn in september tot december 2005.

De vondsten zijn afkomstig van het Damrak ter hoogte van de Nieuwe Brug en het toekomstige station Rokin.

In een korte video-documentaire wordt aandacht besteed aan het onderzoek onder het caisson bij de Nieuwe Brug/Damrak. Daar werd tot 15 meter diepte de bodem van de Amstel weggespoten waardoor de betonnen kolos langzaam naar zijn ligplaats kon zakken.

In 2006 zal het gevaarte nog verder tot 25 meter worden afgezonken. Onder bijzondere omstandigheden werkte daar een team van archeologen om kwetsbare voorwerpen van historisch belang te identificeren en te bergen.

Overige voorwerpen werden met de weggespoten grond omhoog getransporteerd en buiten met behulp van een reusachtige zeef van de grond gescheiden.

In dit betonnen gevaarte zal de boormachine worden geïnstalleerd voor het boren van de ondergrondse verbinding Centraal Station-Rokin.

Naar verwachting zal de Noord/Zuidlijn in 2012 gereed zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Noord-Zuidlijn Amsterdam (Noord - WTC)