Meer, makkelijk en betrouwbaar met de trein

Utrecht – NS brengt vanaf 2007 treinreizigers vaker en gemakkelijker op hun bestemming. In de dienstregeling die op 10 december 2006 ingaat wil NS op de belangrijkste routes in en om de Randstad elk kwartier een Intercity rijden en elk kwartier een Sprinter. Er komen nieuwe rechtstreekse verbindingen en snellere aansluitingen op het buitenland. Bovendien rijden in 2007 de eerste hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Breda. De verbeteringen zijn onderdeel van een volledig nieuw opgezet ‘spoorboekje’ dat in 2008 en 2009 verder wordt
uitgebreid met meer nieuwe verbindingen. Zo wordt een forse groei van het vervoer per trein van reizigers (en goederen) in de toekomst mogelijk. En wordt de dienstuitvoering betrouwbaarder. De trein houdt Nederland mobiel. Efficiënt en milieuvriendelijk.

Nieuw spoor maakt verbeteringen en groei mogelijk.

Vanaf 2007 wordt het Nederlandse spoorwegnet flink uitgebreid: verdubbeling Utrecht – Amsterdam (Bijlmer), Betuweroute en HSL-Zuid. Dat biedt allerlei mogelijkheden voor verbetering van het spoorvervoer.
Daarom werkt de ‘spoorsector’ (NS, ProRail, Railion en de overige vervoerders) sinds 2004 aan een nieuw spoorboekje voor het drukstbereden spoorwegnet van Europa. Zodat reizigers, verladers en de samenleving optimaal kunnen profiteren van het bestaande en het nieuwe spoor en de aansluitingen op het Europese spoorwegnet. De verbeteringen maken verdere groei van het aantal reizigers mogelijk. Ook de betrouwbaarheid van de dienstregeling zal toenemen. Vandaag zijn de plannen ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties verenigd in het LOCOV.

Belangrijkste veranderingen in de periode 2007-2009:

  • Nieuwe stations Helmond Brandevoort, Tiel Passewaay, Utrecht Zuilen, Sassenheim, Groningen Europapark.
  • De tijden worden beter onthoudbaar: vier keer per uur betekent om de 15 minuten, goed verdeeld over het uur.
  • Alle vertrek- en aankomsttijden verschuiven ten opzichte van nu ongeveer een kwartier, naar voren of naar achteren. Zo verbetert de aansluiting op België en Duitsland.
  • Intercity en Sneltrein worden samengevoegd tot één systeem. Op de drukste routes in en om de Randstad gaan de Intercity’s ieder kwartier rijden. Op de overige belangrijke routes rijdt 2x per uur een Intercity.
  • Op veel trajecten in de Randstad rijdt de stoptrein ieder kwartier, daarbuiten meestal 2x per uur. Er komen steeds meer gemoderniseerde en nieuwe Sprinter-treinen, die snel kunnen optrekken en remmen en daarmee een hoge gemiddelde snelheid hebben.
  • De hogesnelheidstreinen zorgen voor supersnel reizen tussen Amsterdam/Schiphol, Rotterdam, Breda, Antwerpen, Brussel en Parijs.
  • Als de hogesnelheidstreinen rijden komt vanaf 2008 op bestaande routes ruimte voor nieuwe verbindingen.
  • De nieuwe opzet biedt ruimte voor toekomstige groei van zowel reizigers- als goederenvervoer en is betrouwbaarder.

Door groei is de rek eruit:

De kern van het huidige spoorboekje dateert van 1970. NS introduceerde toen het Intercitynetwerk.
Sindsdien is voortgeborduurd op dit basispatroon. Ondertussen zijn het aantal treinen, het aantal reizigers en de hoeveelheid per trein vervoerde goederen ieder jaar toegenomen en inmiddels bijna verdubbeld. En de groei zet door: alleen al in het laatste half jaar van 2005 nam het aantal reizigers bij NS met 6% toe. Al die reizigers en goederen tot op de minuut op tijd vervoeren wordt steeds moeilijker. Hoogste tijd voor een totaal nieuwe aanpak!

Vanaf 2007 komt veel nieuwe spoorinfrastructuur gereed:

  • 30 kilometer spoorverdubbeling tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer, een van de drukste routes van het land. In combinatie met de in maart 2006 in dienst te stellen ‘Utrechtboog’ komt er ruimte voor
    meer Intercity’s en meer Sprinters, die elkaar niet meer op de hielen hoeven te zitten.
  • 140 kilometer Betuweroute speciaal voor het goederenvervoer tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Hierdoor komt op de routes van Rotterdam via Utrecht – Arnhem en via Breda – Venlo ruimte
    vrij voor reizigerstreinen. Maar niet alle goederentreinen gaan over de Betuweroute rijden! Dus op het ‘gewone’ spoorwegnet moet de schaarse capaciteit goed verdeeld worden tussen de reizigerstreinen van NS en de goederentreinen van Railion en de andere goederenvervoerders.
  • Ruim 100 kilometer hogesnelheidslijn van Schiphol tot de Belgische grens. Hierdoor wordt niet alleen de treinreis naar Brussel en Parijs veel sneller, maar halveert ook de reistijd tussen Amsterdam/Schiphol,
    Rotterdam en Breda. En komt er op de ‘klassieke’ routes ruimte vrij voor nieuwe verbindingen.
  • Er komen in ieder geval 5 nieuwe stations bij. Over nog eens 6 nieuwe stations wordt overleg gevoerd met regionale overheden.
  • De gezamenlijk door NS, ProRail en Railion opgezette nieuwe dienstregeling past in Benutten & Bouwen, de visie van de spoorsector om de betrouwbaarheid van het spoorwegnet te vergroten en de
    capaciteit slim te gebruiken voor het vervoeren van zo veel mogelijk reizigers en goederen.

Meer informatie is te vinden op www.prorail.nl,
www.railion.nl en
www.ns.nl/2007

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor

Meer, makkelijk en betrouwbaar met de trein | Infrasite

Meer, makkelijk en betrouwbaar met de trein

Utrecht – NS brengt vanaf 2007 treinreizigers vaker en gemakkelijker op hun bestemming. In de dienstregeling die op 10 december 2006 ingaat wil NS op de belangrijkste routes in en om de Randstad elk kwartier een Intercity rijden en elk kwartier een Sprinter. Er komen nieuwe rechtstreekse verbindingen en snellere aansluitingen op het buitenland. Bovendien rijden in 2007 de eerste hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Breda. De verbeteringen zijn onderdeel van een volledig nieuw opgezet ‘spoorboekje’ dat in 2008 en 2009 verder wordt
uitgebreid met meer nieuwe verbindingen. Zo wordt een forse groei van het vervoer per trein van reizigers (en goederen) in de toekomst mogelijk. En wordt de dienstuitvoering betrouwbaarder. De trein houdt Nederland mobiel. Efficiënt en milieuvriendelijk.

Nieuw spoor maakt verbeteringen en groei mogelijk.

Vanaf 2007 wordt het Nederlandse spoorwegnet flink uitgebreid: verdubbeling Utrecht – Amsterdam (Bijlmer), Betuweroute en HSL-Zuid. Dat biedt allerlei mogelijkheden voor verbetering van het spoorvervoer.
Daarom werkt de ‘spoorsector’ (NS, ProRail, Railion en de overige vervoerders) sinds 2004 aan een nieuw spoorboekje voor het drukstbereden spoorwegnet van Europa. Zodat reizigers, verladers en de samenleving optimaal kunnen profiteren van het bestaande en het nieuwe spoor en de aansluitingen op het Europese spoorwegnet. De verbeteringen maken verdere groei van het aantal reizigers mogelijk. Ook de betrouwbaarheid van de dienstregeling zal toenemen. Vandaag zijn de plannen ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties verenigd in het LOCOV.

Belangrijkste veranderingen in de periode 2007-2009:

  • Nieuwe stations Helmond Brandevoort, Tiel Passewaay, Utrecht Zuilen, Sassenheim, Groningen Europapark.
  • De tijden worden beter onthoudbaar: vier keer per uur betekent om de 15 minuten, goed verdeeld over het uur.
  • Alle vertrek- en aankomsttijden verschuiven ten opzichte van nu ongeveer een kwartier, naar voren of naar achteren. Zo verbetert de aansluiting op België en Duitsland.
  • Intercity en Sneltrein worden samengevoegd tot één systeem. Op de drukste routes in en om de Randstad gaan de Intercity’s ieder kwartier rijden. Op de overige belangrijke routes rijdt 2x per uur een Intercity.
  • Op veel trajecten in de Randstad rijdt de stoptrein ieder kwartier, daarbuiten meestal 2x per uur. Er komen steeds meer gemoderniseerde en nieuwe Sprinter-treinen, die snel kunnen optrekken en remmen en daarmee een hoge gemiddelde snelheid hebben.
  • De hogesnelheidstreinen zorgen voor supersnel reizen tussen Amsterdam/Schiphol, Rotterdam, Breda, Antwerpen, Brussel en Parijs.
  • Als de hogesnelheidstreinen rijden komt vanaf 2008 op bestaande routes ruimte voor nieuwe verbindingen.
  • De nieuwe opzet biedt ruimte voor toekomstige groei van zowel reizigers- als goederenvervoer en is betrouwbaarder.

Door groei is de rek eruit:

De kern van het huidige spoorboekje dateert van 1970. NS introduceerde toen het Intercitynetwerk.
Sindsdien is voortgeborduurd op dit basispatroon. Ondertussen zijn het aantal treinen, het aantal reizigers en de hoeveelheid per trein vervoerde goederen ieder jaar toegenomen en inmiddels bijna verdubbeld. En de groei zet door: alleen al in het laatste half jaar van 2005 nam het aantal reizigers bij NS met 6% toe. Al die reizigers en goederen tot op de minuut op tijd vervoeren wordt steeds moeilijker. Hoogste tijd voor een totaal nieuwe aanpak!

Vanaf 2007 komt veel nieuwe spoorinfrastructuur gereed:

  • 30 kilometer spoorverdubbeling tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer, een van de drukste routes van het land. In combinatie met de in maart 2006 in dienst te stellen ‘Utrechtboog’ komt er ruimte voor
    meer Intercity’s en meer Sprinters, die elkaar niet meer op de hielen hoeven te zitten.
  • 140 kilometer Betuweroute speciaal voor het goederenvervoer tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Hierdoor komt op de routes van Rotterdam via Utrecht – Arnhem en via Breda – Venlo ruimte
    vrij voor reizigerstreinen. Maar niet alle goederentreinen gaan over de Betuweroute rijden! Dus op het ‘gewone’ spoorwegnet moet de schaarse capaciteit goed verdeeld worden tussen de reizigerstreinen van NS en de goederentreinen van Railion en de andere goederenvervoerders.
  • Ruim 100 kilometer hogesnelheidslijn van Schiphol tot de Belgische grens. Hierdoor wordt niet alleen de treinreis naar Brussel en Parijs veel sneller, maar halveert ook de reistijd tussen Amsterdam/Schiphol,
    Rotterdam en Breda. En komt er op de ‘klassieke’ routes ruimte vrij voor nieuwe verbindingen.
  • Er komen in ieder geval 5 nieuwe stations bij. Over nog eens 6 nieuwe stations wordt overleg gevoerd met regionale overheden.
  • De gezamenlijk door NS, ProRail en Railion opgezette nieuwe dienstregeling past in Benutten & Bouwen, de visie van de spoorsector om de betrouwbaarheid van het spoorwegnet te vergroten en de
    capaciteit slim te gebruiken voor het vervoeren van zo veel mogelijk reizigers en goederen.

Meer informatie is te vinden op www.prorail.nl,
www.railion.nl en
www.ns.nl/2007

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor