Start berging wrak vrachtschip Michelle

Den Haag – Rijkswaterstaat verleent Smit Salvage BV opdracht om het wrak van het vrachtschip “Michelle” te bergen. Het bergingsteam start op 8 december 2005 met de bergingswerkzaamheden. De “Michelle” zonk op 26 augustus 2005 na een aanvaring met het vrachtschip “Kiefernwald”.

Het wrak ligt circa honderd kilometer ten noordwesten van Den Helder in de middenberm van de scheepvaartroute. Omdat het deels drijvende wrak in een drukke vaarroute lag en gevaar voor de scheepvaart opleverde, heeft RWS in september 2005 het wrak laten verplaatsen naar de middenberm. Hierdoor werd het gevaar voor het overige scheepvaartverkeer beperkt. Inmiddels is het wrak gezonken en gemarkeerd met boeien. De kosten van de berging worden door RWS verhaald op de eigenaar van het schip.

Eind augustus 2005 kwamen de twee vrachtschepen om nog onbekende reden met elkaar in aanvaring. De “Michelle”, een 95 meter lang vrachtschip, was onderweg van Gdansk naar Engeland. De “Kiefernwald”, die geen lading aan boord had, kon haar reis vervolgen naar de Cuxhaven in Duitsland. De lading van de “Michelle” bestaat uit steenkool en levert geen gevaar op voor het milieu. De uitstroom van de olie na de aanvaring bleef beperkt en was niet te bestrijden. Het overige deel van de olie is in opdracht van de eigenaar inmiddels uit het wrak verwijderd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Start berging wrak vrachtschip Michelle | Infrasite

Start berging wrak vrachtschip Michelle

Den Haag – Rijkswaterstaat verleent Smit Salvage BV opdracht om het wrak van het vrachtschip “Michelle” te bergen. Het bergingsteam start op 8 december 2005 met de bergingswerkzaamheden. De “Michelle” zonk op 26 augustus 2005 na een aanvaring met het vrachtschip “Kiefernwald”.

Het wrak ligt circa honderd kilometer ten noordwesten van Den Helder in de middenberm van de scheepvaartroute. Omdat het deels drijvende wrak in een drukke vaarroute lag en gevaar voor de scheepvaart opleverde, heeft RWS in september 2005 het wrak laten verplaatsen naar de middenberm. Hierdoor werd het gevaar voor het overige scheepvaartverkeer beperkt. Inmiddels is het wrak gezonken en gemarkeerd met boeien. De kosten van de berging worden door RWS verhaald op de eigenaar van het schip.

Eind augustus 2005 kwamen de twee vrachtschepen om nog onbekende reden met elkaar in aanvaring. De “Michelle”, een 95 meter lang vrachtschip, was onderweg van Gdansk naar Engeland. De “Kiefernwald”, die geen lading aan boord had, kon haar reis vervolgen naar de Cuxhaven in Duitsland. De lading van de “Michelle” bestaat uit steenkool en levert geen gevaar op voor het milieu. De uitstroom van de olie na de aanvaring bleef beperkt en was niet te bestrijden. Het overige deel van de olie is in opdracht van de eigenaar inmiddels uit het wrak verwijderd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat