Nieuwe container lijndienst Amsterdam – Hamburg

Amsterdam – Half november gaat een nieuwe container lijndienst tussen de havens van Amsterdam en Hamburg van start. De Nederlandse rederij Dutch Feeder Lines (DFL) doet dan twee keer per week de Hamburger Buss Hansa Terminal en de Amsterdamse USA Terminal aan. Hiermee speelt de nieuwe rederij in op het sterk groeiende containerverkeer in Noordwest Europa.

De aan- en afvoer van containers in Amsterdam en Hamburg zal grotendeels over water plaatsvinden. Rotterdam en Antwerpen worden via Amsterdam bevoorraad met containers uit Hamburg. De containers worden in Amsterdam bij dw USA Terminal van de Ter Haak Group (naast Ceres) overgeslagen en door Barge Company Amsterdam (BCA), ook van Ter Haak, via het water doorgevoerd naar de beide andere havensteden. BCA verzorgt een dagelijkse service op beide steden.

Groei
Het aantal containerbewegingen in de range Hamburg – Antwerpen is in 2003 met 14% toegenomen en in 2004 met 23%. De verwachting is dat de groei in het containervervoer de komende tijd doorzet. Wethouder Mark van der Horst (Haven): “Bij de Ceres Terminal komt het containervervoer nu goed op gang en dat werkt positief voor de hele haven. De nieuwe lijndienst met Hamburg heeft veel potentieel. Hamburg is de springplank voor de economisch snel groeiende Baltische Staten en Rusland. Het containervervoer van en naar deze regio zal in de nabije toekomst flink toenemen.”

Aantrekkelijke prijsstelling
De lijndienst past in het Brusselse beleid om wegen en het milieu te ontlasten door vrachtverkeer van de weg naar het water te verplaatsen. De geografische ligging van Amsterdam en Hamburg ten opzichte van elkaar maakt voor beide steden twee aan- en afvaarten per week met hetzelfde schip mogelijk. Daardoor is het mogelijk een aantrekkelijke prijsstelling voor het containertransport te hanteren, en te concurreren met het vervoer over de weg.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam