Landmeter op zee voor Rijkswaterstaat

Den Haag – ‘Scheurrak’ is de naam van het nieuwe meetschip dat in de vaart is genomen door Rijkswaterstaat. Het schip kan worden gezien als een ‘landmeter op zee’; het voert met zijn moderne instrumenten metingen uit die informatie geven over de bodem en waterkwaliteit.

Het nieuwe meetschip vervangt de drie oude schepen ‘Het Houtrak’ uit 1976, ‘Professor Lorentz’ uit 1966 en ‘Andries Vierlingh’ uit 1964. De Scheurrak is beduidend moderner dan zijn voorgangers. Zo kan het schip kaarten en bestanden digitaal aan boord maken. Voorheen moest een schip eerst naar de thuishaven om daar op kantoor de gegevens te verwerken. Ook is het schip veel sneller dan haar voorgangers. De ‘Scheurrak’ kan met een snelheid van maximaal veertig kilometer per uur varen. Dit is driemaal sneller dan met de oude schepen.

Het werkterrein van het schip is vooral de Noord-Hollandse kustwateren en de Waddenzee. In de toekomst gaat de ‘Scheurrak’ in een veel groter gebied metingen verrichten. De Zuid-Hollandse en Zeeuwse wateren komen erbij. De ‘Scheurrak’ dankt zijn naam aan een vaargeul uit de Waddenzee.

De vloot van Rijkswaterstaat bestaat nu uit 130 schepen. Dit zijn patrouillevaartuigen en meetschepen, die varen op Nederlandse binnenwateren en de grote open wateren en de Noordzee.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat