Werkzaamheden veerhavens Den Helder en Texel

Haarlem – Rijkswaterstaat past de veerhavens Den Helder en ’t Horntje op Texel aan zodat medio 2005 de nieuwe veerboot ‘Dokter Wagemaker’ van de TESO veilig kan invaren en afmeren. Omdat deze boot breder is moeten de fuiken worden vernieuwd. Het bijzondere is dat er drijvende remmingwerken komen. Dit is nog nauwelijks toegepast in havens aan zee met een groot getijverschil.
Daarnaast zijn de kleuren van de constructies afgestemd op die van de nieuwe veerboot. De werkzaamheden worden zo uitgevoerd dat er geen diensten van de veerverbinding uitvallen en er nauwelijks hinder is.

Het werk duurt heel 2005 met uitzondering van het zomerseizoen omdat er dan veel toeristen van de veerdienst gebruik maken. Begin september starten de laatste werkzaamheden in de veerhaven ’t Horntje. Bewoners en bedrijven in de omgeving zijn door Rijkswaterstaat over de werkzaamheden geïnformeerd.

Werkzaamheden
De fuiken krijgen drijvende remmingwerken, die bedoeld zijn om de boot te geleiden. Stalen palen, die in de grond staan, voorkomen dat de remmingwerken wegdrijven. Door het verwijderen van de oude remmingwerken ontstaat een onbeschermde waterbodem. Hierop komt stortsteen om erosie tegen te gaan. Daarnaast worden oneffenheden zoals kuilen, die in de loop der jaren zijn ontstaan, geëgaliseerd. De drijvende remmingwerken worden prefab aangeleverd waardoor alleen de montage ter plekke nog nodig is. Voordelen hiervan zijn: tijdwinst en weinig overlast.
Tenslotte wordt ook de afmeerplaats in de veerhaven ’t Horntje geschikt gemaakt voor de nieuwe veerboot.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland

Werkzaamheden veerhavens Den Helder en Texel | Infrasite

Werkzaamheden veerhavens Den Helder en Texel

Haarlem – Rijkswaterstaat past de veerhavens Den Helder en ’t Horntje op Texel aan zodat medio 2005 de nieuwe veerboot ‘Dokter Wagemaker’ van de TESO veilig kan invaren en afmeren. Omdat deze boot breder is moeten de fuiken worden vernieuwd. Het bijzondere is dat er drijvende remmingwerken komen. Dit is nog nauwelijks toegepast in havens aan zee met een groot getijverschil.
Daarnaast zijn de kleuren van de constructies afgestemd op die van de nieuwe veerboot. De werkzaamheden worden zo uitgevoerd dat er geen diensten van de veerverbinding uitvallen en er nauwelijks hinder is.

Het werk duurt heel 2005 met uitzondering van het zomerseizoen omdat er dan veel toeristen van de veerdienst gebruik maken. Begin september starten de laatste werkzaamheden in de veerhaven ’t Horntje. Bewoners en bedrijven in de omgeving zijn door Rijkswaterstaat over de werkzaamheden geïnformeerd.

Werkzaamheden
De fuiken krijgen drijvende remmingwerken, die bedoeld zijn om de boot te geleiden. Stalen palen, die in de grond staan, voorkomen dat de remmingwerken wegdrijven. Door het verwijderen van de oude remmingwerken ontstaat een onbeschermde waterbodem. Hierop komt stortsteen om erosie tegen te gaan. Daarnaast worden oneffenheden zoals kuilen, die in de loop der jaren zijn ontstaan, geëgaliseerd. De drijvende remmingwerken worden prefab aangeleverd waardoor alleen de montage ter plekke nog nodig is. Voordelen hiervan zijn: tijdwinst en weinig overlast.
Tenslotte wordt ook de afmeerplaats in de veerhaven ’t Horntje geschikt gemaakt voor de nieuwe veerboot.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland