Invaren nieuwe spoorbrug Eefde

Op maandag 29 november 2004 is de nieuwe spoorbrug op de tijdelijke steunpunten, naast de bestaande spoorbrug in Eefde gelegd. De brug is op 25 november 2004 onder de IJsselbrug doorgevaren naar de Marshaven in Zutphen. De overige brugdelen (de bogen) arriveren woensdag 1 december. ProRail heeft de brug in Krimpen aan de IJssel laten bouwen, de brugdelen zijn over water naar Eefde vervoerd. Daar wordt de brug in elkaar gezet en verder afgebouwd. In mei 2005 is de brug gereed en kan dan op zijn definitieve plaats gelegd worden.

De brug arriveerde iets later dan gepland in Eefde vanwege de snel stijgende waterstand afgelopen weekend in Zutphen, waardoor het transport niet onder de IJsselbrug door kon varen. Dit heeft geen gevolgen voor de planning voor mei 2005.

Het gedeelte van de spoorbrug waarop de sporen komen te liggen (het rijdek) arriveerde maandag in de loop van de ochtend bij de huidige spoorbrug. Daar werd het rijdek nog verder omhoog gebracht zodat deze over de dijken kon draaien en op tijdelijke steunpunten op de kade gelegd kon worden, parallel aan de huidige brug. Daarna haalde de aannemer de pontons eronderuit en vijzelde de brug verder op zodat de scheepvaart de volgende ochtend weer vrije doorgang had.

Woensdag 1 december 2004 komt de boog in twee delen op twee verschillende pontons over het Twenthekanaal naar Eefde. Bij aankomst plaatst een grote drijvende kraan beide boogdelen op het rijdek. De boogdelen worden vervolgens aan elkaar en aan het rijdek gelast, waarna de aannemer de tuien aanbrengt

Gevolgen voor de scheepvaart
Het uitzonderlijk grote transport heeft tot gevolg dat Rijkswaterstaat de scheepvaart tussen de IJssel en sluis Eefde moest stremmen van 29 november 07.00 uur tot 30 november 12.00 uur. Dit gedeelte wordt ook gestremd op 2 december van 06.00 tot 19.00 uur en op 3 december van 06.00 tot 15.00 uur. Ook aanmeren en ligplaats nemen is in Eefde niet mogelijk in bovengenoemde periodes. Mobiele verkeersleiders van rijkswaterstaat zijn continu bij het transport aanwezig en zullen zonodig het scheepvaartverkeer begeleiden. Rijkswaterstaat heeft in deze periode de openingstijden voor de sluizen Delden en Hengelo uitgebreid.

D4/V100
De sporen in Nederland zijn niet overal berekend op zwaardere en snellere goederentreinen. Daarom moet ProRail het spoor en de daarin gelegen viaducten en bruggen de komende jaren aanpassen, verstevigen en/of vernieuwen. ProRail heeft daarvoor een programma ontwikkeld. Dat programma heet “D4/V100“. D4 staat voor een zwaardere ‘asbelasting’ (last die op een wagenas rust) van goederentreinen. V100 voor een maximale snelheid van 100 km per uur. Het spoor tussen Arnhem en Deventer is één van de sporen die in dit programma wordt aangepakt. In een aparte brochure vertelt ProRail u in grote lijnen wat er tussen 2003 en 2007 tussen Arnhem en Deventer op dit gebied allemaal staat te gebeuren. U kunt deze gratis brochure aanvragen via infonoordoost@prorail.nl

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail