Tweede Lekbrug geopend

Den Haag – De tweede nieuwe Lekbrug bij Vianen is vanmiddag door minister Karla Peijs geopend. Met deze nieuwe brug verbetert de verkeersdoorstroming op de A2 en is een belangrijke stap gezet in strijd tegen de files.

Het verkeer dat van noord naar zuid rijdt, kan vanaf vanavond gebruik maken van de drie rijstroken van de tweede nieuwe Lekbrug. De eerste nieuwe Lekbrug zorgt voor de verkeersafwikkeling in de richting zuid naar noord. Deze brug is sinds 1999 in gebruik. De bruggen dragen vanaf vandaag de naam Jan Blankenbrug. Dit is een eerbetoon aan Jan Blanken (1755-1838), de eerste Inspecteur-Generaal van de Waterstaat.

De twee identieke bruggen zijn gebouwd volgens het ‘uitbouwsysteem’. Dat wil zeggen dat vanaf beide oevers naar elkaar toe is gebouwd. Door het gebruik van dit systeem heeft de drukke scheepvaart op de Lek nauwelijks hinder ondervonden van de bouw. De lengte van de brug is 532 meter, waarbij rekening is gehouden met extreme hoge waterstanden op de Lek. De brug heeft een breedte van 29 meter. De bouw duurde ruim vier jaar. De totale bouwkosten bedragen 24 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Tweede Lekbrug geopend | Infrasite

Tweede Lekbrug geopend

Den Haag – De tweede nieuwe Lekbrug bij Vianen is vanmiddag door minister Karla Peijs geopend. Met deze nieuwe brug verbetert de verkeersdoorstroming op de A2 en is een belangrijke stap gezet in strijd tegen de files.

Het verkeer dat van noord naar zuid rijdt, kan vanaf vanavond gebruik maken van de drie rijstroken van de tweede nieuwe Lekbrug. De eerste nieuwe Lekbrug zorgt voor de verkeersafwikkeling in de richting zuid naar noord. Deze brug is sinds 1999 in gebruik. De bruggen dragen vanaf vandaag de naam Jan Blankenbrug. Dit is een eerbetoon aan Jan Blanken (1755-1838), de eerste Inspecteur-Generaal van de Waterstaat.

De twee identieke bruggen zijn gebouwd volgens het ‘uitbouwsysteem’. Dat wil zeggen dat vanaf beide oevers naar elkaar toe is gebouwd. Door het gebruik van dit systeem heeft de drukke scheepvaart op de Lek nauwelijks hinder ondervonden van de bouw. De lengte van de brug is 532 meter, waarbij rekening is gehouden met extreme hoge waterstanden op de Lek. De brug heeft een breedte van 29 meter. De bouw duurde ruim vier jaar. De totale bouwkosten bedragen 24 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat