Van Oord maakt vaargeul met springstof

Rotterdam – Met een driedubbele boortoren is Van Oord deze week begonnen met het boren van duizenden gaten voor de kust van de Russische provincie Leningrad, 15 mijl uit de kust van havenstad Vysotsk. De geboorde gaten worden gevuld met springstof, waarna de rotsachtige bodem wordt vergruisd.

Er moeten achtduizend gaten worden geboord, voordat vorst de Finse Golf in een ijsvlakte verandert. De havenmond die moet worden uitgediept, wordt stukje bij beetje in kaart gebracht, waarna springmeesters elke granieten rotsbult die in de weg ligt, opblazen. Olietankers krijgen door de diepere vaargeul vrij baan naar de splinternieuwe opslagtanks die oliemaatschappij Lukoil hier heeft gebouwd.

De drie waarmee Van Oord werkt, zijn door TMS aan de Noord-Poolse kust opgebouwd op een ponton. Elk boorsysteem bestaat uit een 40-voets glijframe, daarbovenop een 20-voets basiscontainer en daar weer bovenop een 40 meter hoge, roodwit geschilderde toren. TMS liet het staalwerk in Polen maken, maar alle mechanische componenten en de hydraulische en elektrische installaties zijn afkomstig van Nederlandse bedrijven.

Het systeem wordt met behulp van vier hydraulisch aangedreven lieren bediend. De eerste lier zorgt ervoor dat de van vakwerkspanten vervaardigde torens worden afgezonken en weer opgehesen. De tweede trekt de boormotor op en neer. Een derde lier bedient een boorgeleider onder water, waardoor wordt voorkomen dat de boor gaat ‘zwabberen’. En de laatste fungeert als hulphijskraan: de boorstangen worden ermee opgepakt, waarna ze een voor een op elkaar worden geschroefd.

Bijzonder aan het systeem is vooral dat het zeer diep en snel kan boren. De boortorens kunnen afzakken tot 20 meter onder het wateroppervlak. Na het afzinken, tot dicht boven de zeebodem, dringt eerst de buitenste (casing) boor in het gesteente door. Vervolgens schuift een boorkop met extra harde tanden naar beneden om het werk af te maken. De gaten, met een diameter van 150 millimeter, worden om de 3,5 meter geboord. Doordat de ponton met drie torens is uitgerust, kan het gevaarte er in pakweg een half uur drie boren. In elk gat gaat uiteindelijk een springlading van 50 tot 100 kilogram. De ontsteking is dusdanig afgesteld, dat tientallen springladingen die groepsgewijs worden gedetoneerd, net een fractie van een seconde na elkaar afgaan. De schokgolven heffen elkaar daardoor grotendeels op.

Een kraan schept het gruis dat achterblijft vanaf een tweede ponton uit het water.

Doordat het boorsysteem, inclusief de boortoren, een moduulmaat van standaard zeecontainers heeft, kan het na het klaren van de klus simpel in drie containers. Na inpakken kan het systeem met het eerste containerschip door naar een volgend werk, waar ook ter wereld.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Van Oord nv

Van Oord maakt vaargeul met springstof | Infrasite

Van Oord maakt vaargeul met springstof

Rotterdam – Met een driedubbele boortoren is Van Oord deze week begonnen met het boren van duizenden gaten voor de kust van de Russische provincie Leningrad, 15 mijl uit de kust van havenstad Vysotsk. De geboorde gaten worden gevuld met springstof, waarna de rotsachtige bodem wordt vergruisd.

Er moeten achtduizend gaten worden geboord, voordat vorst de Finse Golf in een ijsvlakte verandert. De havenmond die moet worden uitgediept, wordt stukje bij beetje in kaart gebracht, waarna springmeesters elke granieten rotsbult die in de weg ligt, opblazen. Olietankers krijgen door de diepere vaargeul vrij baan naar de splinternieuwe opslagtanks die oliemaatschappij Lukoil hier heeft gebouwd.

De drie waarmee Van Oord werkt, zijn door TMS aan de Noord-Poolse kust opgebouwd op een ponton. Elk boorsysteem bestaat uit een 40-voets glijframe, daarbovenop een 20-voets basiscontainer en daar weer bovenop een 40 meter hoge, roodwit geschilderde toren. TMS liet het staalwerk in Polen maken, maar alle mechanische componenten en de hydraulische en elektrische installaties zijn afkomstig van Nederlandse bedrijven.

Het systeem wordt met behulp van vier hydraulisch aangedreven lieren bediend. De eerste lier zorgt ervoor dat de van vakwerkspanten vervaardigde torens worden afgezonken en weer opgehesen. De tweede trekt de boormotor op en neer. Een derde lier bedient een boorgeleider onder water, waardoor wordt voorkomen dat de boor gaat ‘zwabberen’. En de laatste fungeert als hulphijskraan: de boorstangen worden ermee opgepakt, waarna ze een voor een op elkaar worden geschroefd.

Bijzonder aan het systeem is vooral dat het zeer diep en snel kan boren. De boortorens kunnen afzakken tot 20 meter onder het wateroppervlak. Na het afzinken, tot dicht boven de zeebodem, dringt eerst de buitenste (casing) boor in het gesteente door. Vervolgens schuift een boorkop met extra harde tanden naar beneden om het werk af te maken. De gaten, met een diameter van 150 millimeter, worden om de 3,5 meter geboord. Doordat de ponton met drie torens is uitgerust, kan het gevaarte er in pakweg een half uur drie boren. In elk gat gaat uiteindelijk een springlading van 50 tot 100 kilogram. De ontsteking is dusdanig afgesteld, dat tientallen springladingen die groepsgewijs worden gedetoneerd, net een fractie van een seconde na elkaar afgaan. De schokgolven heffen elkaar daardoor grotendeels op.

Een kraan schept het gruis dat achterblijft vanaf een tweede ponton uit het water.

Doordat het boorsysteem, inclusief de boortoren, een moduulmaat van standaard zeecontainers heeft, kan het na het klaren van de klus simpel in drie containers. Na inpakken kan het systeem met het eerste containerschip door naar een volgend werk, waar ook ter wereld.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Van Oord nv