NS: 300ste nieuwe Intercity-dubbeldekker op de rails

Utrecht – Vandaag is in Maastricht de 300ste nieuwe Intercity-dubbeldekker van NS feestelijk in gebruik gesteld. De trein is voorzien van speciale opschriften om deze mijlpaal te memoreren. Hij zal in deze uitmonstering een half jaar door Nederland rijden.

Bron: NS

Het 300ste Intercity-dubbeldeksrijtuig (onderdeel van een zesdelig treinstel) werd in gebruik gesteld door Gerd Leers,voorzitter van het LOCOV (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer), tevens burgemeester van Maastricht, en NS Directeur Bert Meerstadt. De trein maakte daarna een feestrit naar Zandvoort, met aan boord kinderen die hadden meegedaan met een prijsvraag van het Limburgs Dagblad en 300 lezers van deze krant.

In 2000 bestelde NS 378 Intercity-dubbeldekkers om te zorgen voor meer ruimte en comfort voor de treinreizigers. De nieuwe rijtuigen zijn een verbeterde versie van de 290 Intercity-dubbeldekkers die NS medio jaren 90 in gebruik nam. De levering door Bombardier begon in 2002. Als in 2005 alle nieuwe rijtuigen er zijn zal dagelijks bijna een derde van de 1 miljoen treinreizigers in deze comfortabele treinen reizen.

Meer comfort en moderne techniek
Het 300ste rijtuig is opgenomen in een zesdelig treinstel. Zo’n zesdelige Intercity-dubbeldekker is 160 meter lang en beschikt onder andere over 24 deuren, 596 zitplaatsen, 2 plaatsen voor rolstoelers, 2 rolstoeltoegankelijke toiletten en 2 ‘gewone’ toiletten.
De 6 motoren hebben een vermogen van 2316 kW (3150 pk). De maximumsnelheid is 160 km/h. Gewicht: 350 ton. Er is zo’n 60 kilometer kabel in verwerkt.
De verwachte kilometerprestatie bedraagt 400.000 km per jaar. Bij een theoretische levensduur van 30 jaar zullen ze dus elk 12 miljoen kilometers gaan afleggen.

Airconditioning zorgt voor een aangenaam klimaat bij alle weersomstandigheden. De comfortabele stoelen bieden veel beenruimte en zijn vorig jaar onderscheiden met het predikaat ‘Nederlands Design 2003’. Op verzoek van de reizigers is in de nieuwe rijtuigen een deel van de stoelen achter elkaar geplaatst in plaats van tegenover elkaar.

NS heeft geïnvesteerd in de nieuwste techniek waardoor de nieuwe treinen voor zowel de inzittenden als de omgeving een stuk stiller zijn dan ouder materieel. Ook gaan ze heel zuinig om met energie. Tijdens het remmen wekken ze zelfs stroom op waarvan een andere trein die in de buurt is nuttig gebruik kan maken. En ze hebben een modern diagnose-systeem, waarmee de machinist bij storingen simpel en snel kan zien wat er loos is, en waar dat is. Dat laatste is heel handig bij treinen die kunnen worden samengekoppeld tot een lengte van maar liefst 320 meter, 12 rijtuigen met 1200 zitplaatsen. Op deze volle lengte is de trein langer dan drie voetbalvelden of 5 Jumbojets.

De Intercity-dubbeldekkers rijden al geruime tijd op de lijnen Amsterdam – Vlissingen, Den Helder – Nijmegen en Den Haag – Arnhem. Door de komst van steeds meer nieuwe rijtuigen kunnen reizigers ze in toenemende mate tegenkomen op de routes van de Randstad naar Brabant en Limburg. Ten opzichte van enkeldekstreinen kan het aantal aangeboden plaatsen met deze dubbeldekkers tot 40% verhoogd worden.
Uit onderzoek blijkt dat de reizigers zeer tevreden zijn over de investeringen van NS in deze comfortable treinen: de waardering van rij- en zitcomfort en verwarming en ventilatie ligt aanzienlijk hoger dan voor de overige treinen.

De bestelling van de 378 nieuwe dubbeldekkers maakt deel uit van een investeringsprogramma van NS van 2 miljard euro in nieuwe en gemoderniseerde treinen. Daarvan maken onder andere deel uit de modernisering van 305 intercity-rijtuigen en van 60 driedelige Sprinters.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen