Connexxion busvervoerder concessiegebieden ZH

Den Haag – Connexxion Openbaar Vervoer zal het openbaar busvervoer in de concessiegebieden Duin- en Bollenstreek/ Leiden en Rijnstreek/Midden-Holland gaan verrichten. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland is vooral blij met de toezegging van de vervoerder om in het gehele gebied bijna 23% vaker bussen te laten rijden. Connexxion krijgt de concessie voor de duur van zes jaar, van 2005 tot en met 2010. In het contract wordt rekening gehouden met de komst van de RijnGouweLijn en de invoering van de OV-chipkaart.

Marnix Norder, gedeputeerde Mobiliteit, verwacht veel van de busvervoerder. “We hebben in Zuid-Holland veel noten op onze zang. We willen namelijk het beste voor de inwoners van de provincie. Zoals lage vloer bussen, haltes waar je je veiliger voelt, actuele reisinformatie en ga zo maar door. Onze bedoeling was dat de aanbieders ons lieten zien hoe ze het busvervoer van de 21e eeuw willen vormgeven. Connexxion heeft dat goed aangevoeld en ingevuld.”

In de winnende offerte is een aantal plannen neergelegd die vanaf 1 januari 2005 al moeten leiden tot een duidelijke verbetering van het openbaar busvervoer in het gebied. Voorbeelden zijn 22,6% meer dienstregelingsuren (meer bus op straat), nieuwe, goed toegankelijke lage vloer bussen en in alle bussen een haltedisplay, automatische halte afroep en airconditioning. Bij twintig belangrijke knooppunten zal dynamische reisinformatie beschikbaar zijn en er wordt gezorgd voor een nieuw informatiesysteem op Leiden Station. Voor een beter gevoel van veiligheid worden honderd haltes voorzien van stopknoppen en tien van noodknoppen.

Connexxion heeft aangegeven dat een verbetering van de dienstregeling in overleg met de consumentenorganisaties tot stand zal komen. De vervoerder is van plan de wijzigingen al bij de ingang van de nieuwe dienstregeling op 12 december 2004 te laten ingaan.

Vier partijen hebben het tenderdocument aangevraagd. Twee partijen hebben met redenen aangegeven niet mee te bieden. Eén daarvan was Stadsvervoer Nederland. Via een brief hebben zij laten weten helaas af te moeten zien van mededinging, vanwege de negatieve gevolgen die dit zou hebben voor de bestaande busconcessie Haaglanden, van aandeelhouder/stadsvervoerder HTM.

Zuid-Holland vind het jammer dat Stadsvervoer Nederland niet heeft kunnen meebieden. Immers, hoe meer aanbiedingen, des te scherper de concurrentie, des te beter de kwaliteit van het busvervoer in de regio.

Van de twee andere partijen, Connexxion en Arriva, is een bieding ontvangen. Deze biedingen zijn volgens vooraf bepaalde criteria en een vaste procedure beoordeeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland

Connexxion busvervoerder concessiegebieden ZH | Infrasite

Connexxion busvervoerder concessiegebieden ZH

Den Haag – Connexxion Openbaar Vervoer zal het openbaar busvervoer in de concessiegebieden Duin- en Bollenstreek/ Leiden en Rijnstreek/Midden-Holland gaan verrichten. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland is vooral blij met de toezegging van de vervoerder om in het gehele gebied bijna 23% vaker bussen te laten rijden. Connexxion krijgt de concessie voor de duur van zes jaar, van 2005 tot en met 2010. In het contract wordt rekening gehouden met de komst van de RijnGouweLijn en de invoering van de OV-chipkaart.

Marnix Norder, gedeputeerde Mobiliteit, verwacht veel van de busvervoerder. “We hebben in Zuid-Holland veel noten op onze zang. We willen namelijk het beste voor de inwoners van de provincie. Zoals lage vloer bussen, haltes waar je je veiliger voelt, actuele reisinformatie en ga zo maar door. Onze bedoeling was dat de aanbieders ons lieten zien hoe ze het busvervoer van de 21e eeuw willen vormgeven. Connexxion heeft dat goed aangevoeld en ingevuld.”

In de winnende offerte is een aantal plannen neergelegd die vanaf 1 januari 2005 al moeten leiden tot een duidelijke verbetering van het openbaar busvervoer in het gebied. Voorbeelden zijn 22,6% meer dienstregelingsuren (meer bus op straat), nieuwe, goed toegankelijke lage vloer bussen en in alle bussen een haltedisplay, automatische halte afroep en airconditioning. Bij twintig belangrijke knooppunten zal dynamische reisinformatie beschikbaar zijn en er wordt gezorgd voor een nieuw informatiesysteem op Leiden Station. Voor een beter gevoel van veiligheid worden honderd haltes voorzien van stopknoppen en tien van noodknoppen.

Connexxion heeft aangegeven dat een verbetering van de dienstregeling in overleg met de consumentenorganisaties tot stand zal komen. De vervoerder is van plan de wijzigingen al bij de ingang van de nieuwe dienstregeling op 12 december 2004 te laten ingaan.

Vier partijen hebben het tenderdocument aangevraagd. Twee partijen hebben met redenen aangegeven niet mee te bieden. Eén daarvan was Stadsvervoer Nederland. Via een brief hebben zij laten weten helaas af te moeten zien van mededinging, vanwege de negatieve gevolgen die dit zou hebben voor de bestaande busconcessie Haaglanden, van aandeelhouder/stadsvervoerder HTM.

Zuid-Holland vind het jammer dat Stadsvervoer Nederland niet heeft kunnen meebieden. Immers, hoe meer aanbiedingen, des te scherper de concurrentie, des te beter de kwaliteit van het busvervoer in de regio.

Van de twee andere partijen, Connexxion en Arriva, is een bieding ontvangen. Deze biedingen zijn volgens vooraf bepaalde criteria en een vaste procedure beoordeeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland