Locatie pontveren Amsterdam Centraal verplaatst

Amsterdam – Per 2 september 2004 maken de pontveren achter Station Amsterdam Centraal de oversteek vanaf een nieuwe locatie. De nieuwe aanmeerlocatie van het Buiksloterwegveer en het Adelaarswegveer komt circa 100 meter ten westen van de huidige locatie. Ook het NDSM-Werfveer wordt naar deze nieuwe aanmeerlocatie verplaatst. Het Javaveer wordt vooralsnog niet verplaatst.

Het platform heeft een grootte van 55 bij 12 meter en is op 26 augustus 2004 vanuit Harlingen over het water versleept naar Amsterdam. Het platform rust tegen de nieuwe, in aanbouw zijnde kade. Via een tijdelijke brug worden reizigers over de werkzaamheden heen geleid. Na de aanleg worden de oude pontfuiken gesloopt.

Op en rond het Stationseiland voltrekt zich een ingrijpende metamorfose. Aan de IJzijde wordt gewerkt aan het project IJsei (IJzijde Stationseiland). Dit project bestaat uit de bouw van een overkapt busstation en de aanleg van een autotunnel. Om hier ruimte voor te maken, wordt een deel van het IJ afgehaald. De huidige kademuur komt 40 meter verder in het IJ te liggen. Gevolg is dat ook de openbare ruimte wordt aangepast. De verplaatsing van de pontfuiken maakt hier deel van uit.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht project Stationseiland

Locatie pontveren Amsterdam Centraal verplaatst | Infrasite

Locatie pontveren Amsterdam Centraal verplaatst

Amsterdam – Per 2 september 2004 maken de pontveren achter Station Amsterdam Centraal de oversteek vanaf een nieuwe locatie. De nieuwe aanmeerlocatie van het Buiksloterwegveer en het Adelaarswegveer komt circa 100 meter ten westen van de huidige locatie. Ook het NDSM-Werfveer wordt naar deze nieuwe aanmeerlocatie verplaatst. Het Javaveer wordt vooralsnog niet verplaatst.

Het platform heeft een grootte van 55 bij 12 meter en is op 26 augustus 2004 vanuit Harlingen over het water versleept naar Amsterdam. Het platform rust tegen de nieuwe, in aanbouw zijnde kade. Via een tijdelijke brug worden reizigers over de werkzaamheden heen geleid. Na de aanleg worden de oude pontfuiken gesloopt.

Op en rond het Stationseiland voltrekt zich een ingrijpende metamorfose. Aan de IJzijde wordt gewerkt aan het project IJsei (IJzijde Stationseiland). Dit project bestaat uit de bouw van een overkapt busstation en de aanleg van een autotunnel. Om hier ruimte voor te maken, wordt een deel van het IJ afgehaald. De huidige kademuur komt 40 meter verder in het IJ te liggen. Gevolg is dat ook de openbare ruimte wordt aangepast. De verplaatsing van de pontfuiken maakt hier deel van uit.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht project Stationseiland