GTI en Imtech: Order technologie tunnels Betuweroute

Gouda/Bunnik – Imtech N.V. (technische dienstverlening in Europa) en GTI nv hebben van de Projectorganisatie Betuweroute in Nederland (onderdeel van ProRail) opdracht verkregen voor het projectmanagement, de engineering en uitvoering van de complete technologie voor de besturing, beveiliging en communicatie in vijf tunnels voor de Betuweroute. Dit is de 160 kilometer lange tweesporige railverbinding die voor goederenvervoer tussen Rotterdam en het Europese achterland wordt aangelegd. Met deze opdracht is een totaalbedrag van bijna 73 miljoen euro gemoeid, waarvan GTI en Imtech ieder vijftig procent voor hun rekening zullen nemen.

De combinatie BeCIG, een samenwerkingsverband tussen Imtech Infra en GTI Infra, zal alle tunneltechnische installaties in drie geboorde tunnels (Botlektunnel, Sophiatunnel en de tunnel onder het Pannerdensch kanaal) en twee traditionele tunnels (de tunnel bij Zevenaar en de tunnel onder de Giesen) tot stand brengen. Een belangrijke deel van de opdracht bestaat uit innovatieve sprinkler- en blustechnologie. Deze technologie voorziet in permanente detectie en bewaking van de veiligheid in de tunnels. Bij mogelijke calamiteiten, bijvoorbeeld brand of het vrijkomen van gevaarlijke of explosieve stoffen, worden de juiste installaties automatisch in werking gesteld. Hierbij worden niet alleen de brand geblust, maar ook de betonnen tunnelwand gekoeld, waarmee beschadiging voorkomen wordt. BeCIG zal zowel het projectmanagement, als de engineering en de uitvoering voor haar rekening nemen. De engineering start in augustus 2004, waarna reeds in november met de uitvoerende werkzaamheden zal worden begonnen. Het complete project zal in maart 2006 worden opgeleverd, waarna een uitgebreid testprogramma volgt alvorens de Betuweroute in 2007 in gebruik wordt genomen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht van GTI