Aanpassen wissels noordzijde Utrecht Centraal Station

Utrecht – In verband met de spooruitbreiding Amsterdam – Utrecht vinden in de maanden juli en augustus 2004 uitgebreide werkzaamheden plaats op het emplacement ten noorden van Utrecht CS. De werkzaamheden bestaan uit het aanpassen van wisselcomplexen en het vernieuwen van sporen. Om de overlast voor reizigers op Utrecht Centraal zo veel mogelijk te beperken, heeft ProRail de werkzaamheden in de zomervakantie gepland.

Na realisatie van de spoorverdubbeling Amsterdam-Utrecht eind 2006 moeten twee extra sporen op het noordelijk emplacement aangesloten worden. Om dit goed op te kunnen vangen, is in op-dracht van ProRail in januari 2004 gestart met een grote verbouwingsoperatie die tot eind 2006 zal duren.

Meer capaciteit en sneller
De capaciteit van het emplacement richting Amsterdam wordt vergroot door de wisselstraat aan te passen en de bochten in het spoor te verruimen. De noordzijde van Utrecht CS kan vanaf eind 2006 14% meer treinen verwerken. Nu rijden de treinen met een snelheid van 40 kilometer per uur het emplacement op. Straks kunnen de treinen met 80 kilometer per uur het emplacement oprijden en vaart minderen tot 60 kilometer wanneer ze het perron naderen. Dit levert een tijdswinst op van 30 seconden.

Beperken hinder
Om het treinverkeer op dit drukste spoorknooppunt van Nederland zo min mogelijk te hinderen, wordt met name ’s nachts en in het weekeinde gewerkt. Alleen deze zomer zijn twee sporen op het emplacement vijf weken lang buiten dienst (van maandag 12 juli tot en met vrijdag 13 augustus) en kan er overdag worden gewerkt. Binnen deze zomerperiode zijn er ook drie lange weekeinden waarin grotere delen van het emplacement buiten dienst zijn en 52 uur achter elkaar wordt gewerkt. Het eerste weekeinde is van zaterdag 10 tot en met zondag 11 juli 2004.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail