NedRailways preferred bidder Northern rail concessie

Utrecht – Het bod van NS-dochter NedRailways en partner Serco om voor 8 ¾ jaar het railvervoer in het Noorden van Engeland te verzorgen is als beste beoordeeld door de Britse overheid. De exclusieve contractonderhandelingen zullen de komende maanden plaatsvinden.

Na een biedingprocedure van ruim een jaar heeft de Britse overheid het bod dat de combinatie Serco-NedRailways heeft uitgebracht op de Northern rail concessie, als beste beoordeeld. Zij mogen als ‘preferred bidder’ exclusieve onderhandelingen voeren over het contract om vanaf komend najaar treindiensten in het noorden van Engeland voor een periode van 8 ¾ jaar te gaan verzorgen. Northern bestrijkt het gebied tussen Liverpool, Manchester, Sheffield en Leeds in het zuiden en Newcastle en Carlisle in het noorden. De concessie omvat 475 stations en een spoornet van 2800 kilometer waarover met 265 treinen jaarlijks 60 miljoen reizigers worden vervoerd. De concessie bestaat uit zowel stadsgewestelijk als regionaal vervoer.

Op de Britse spoormarkt is de liberalisering en concurrentie door middel van concessies aanzienlijk verder gevorderd dan in Nederland. Onder invloed van Europese regelgeving is inmiddels ook op de Nederlandse markt concurrentie geïntroduceerd. Buitenlandse vervoersbedrijven (zoals het Britse Arriva en het Franse Keolis) opereren reeds op de Nederlandse railvervoermarkt.

Dezelfde combinatie Serco-NedRailways heeft in 2003 de 25 jarige Merseyrail concessie verworven voor het treinvervoer rond Liverpool. De exploitatie hiervan is succesvol. De punctualiteit van Merseyrail is op dit moment de hoogste van Engeland. De relatief geringe investeringen werden in het eerste jaar reeds terugverdiend.

NedRailways is een 100% dochter van NS, opgericht om in het buitenland een aantal concessies te verwerven en te exploiteren. Doel is om daarbij rendement te behalen, ervaring op te doen en kennis te verwerven, die vervolgens weer in Nederland gebruikt kan worden. Het bedrijf richt zich op dit moment op Groot-Brittannië en is op beperkte schaal actief in Duitsland en Centraal Europa.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen

NedRailways preferred bidder Northern rail concessie | Infrasite

NedRailways preferred bidder Northern rail concessie

Utrecht – Het bod van NS-dochter NedRailways en partner Serco om voor 8 ¾ jaar het railvervoer in het Noorden van Engeland te verzorgen is als beste beoordeeld door de Britse overheid. De exclusieve contractonderhandelingen zullen de komende maanden plaatsvinden.

Na een biedingprocedure van ruim een jaar heeft de Britse overheid het bod dat de combinatie Serco-NedRailways heeft uitgebracht op de Northern rail concessie, als beste beoordeeld. Zij mogen als ‘preferred bidder’ exclusieve onderhandelingen voeren over het contract om vanaf komend najaar treindiensten in het noorden van Engeland voor een periode van 8 ¾ jaar te gaan verzorgen. Northern bestrijkt het gebied tussen Liverpool, Manchester, Sheffield en Leeds in het zuiden en Newcastle en Carlisle in het noorden. De concessie omvat 475 stations en een spoornet van 2800 kilometer waarover met 265 treinen jaarlijks 60 miljoen reizigers worden vervoerd. De concessie bestaat uit zowel stadsgewestelijk als regionaal vervoer.

Op de Britse spoormarkt is de liberalisering en concurrentie door middel van concessies aanzienlijk verder gevorderd dan in Nederland. Onder invloed van Europese regelgeving is inmiddels ook op de Nederlandse markt concurrentie geïntroduceerd. Buitenlandse vervoersbedrijven (zoals het Britse Arriva en het Franse Keolis) opereren reeds op de Nederlandse railvervoermarkt.

Dezelfde combinatie Serco-NedRailways heeft in 2003 de 25 jarige Merseyrail concessie verworven voor het treinvervoer rond Liverpool. De exploitatie hiervan is succesvol. De punctualiteit van Merseyrail is op dit moment de hoogste van Engeland. De relatief geringe investeringen werden in het eerste jaar reeds terugverdiend.

NedRailways is een 100% dochter van NS, opgericht om in het buitenland een aantal concessies te verwerven en te exploiteren. Doel is om daarbij rendement te behalen, ervaring op te doen en kennis te verwerven, die vervolgens weer in Nederland gebruikt kan worden. Het bedrijf richt zich op dit moment op Groot-Brittannië en is op beperkte schaal actief in Duitsland en Centraal Europa.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen