NS Internationaal: servicecenters op int. stations

Utrecht – Om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen zal NS Internationaal de komende jaren een aantal maatregelen treffen, waardoor het voor reizigers eenvoudiger wordt om een internationaal treinkaartje te kopen. Zo zullen op zeven grote internationale vertrekstations de komende jaren ‘servicecenters’ worden ingericht, waar klanten informatie kunnen krijgen en tickets kunnen aanschaffen. NS Internationaal voorziet de komende jaren een belangrijke verschuiving van persoonlijke verkoop (via een balie) naar verkoop via automaten, indien nodig met ondersteuning van service-medewerkers. Bovendien zullen internet, reisagenten en de telefoon belangrijke middelen worden voor klanten om tickets te bestellen en informatie in te winnen.
De belangrijkste conclusies en aanbevelingen uit het zogenaamde Business Redesign Plan zijn dat NS Internationaal alleen renderend kan worden door een fundamentele verandering. Dit betekent dat de kosten omlaag moeten en dat de organisatie efficiënter moet worden ingericht. Bovendien zullen de opbrengsten moeten stijgen door meer commerciële slagkracht en vereenvoudiging van het tariefaanbod.

Aanleiding voor de reorganisatie is het grote verlies dat NS Internationaal afgelopen jaar heeft geleden als gevolg van de economische recessie en de concurrentie door low-cost luchtvaartmaatschappijen in combinatie met de relatief hoge kosten. De huidige marktomstandigheden, waarin de internationale treinen hevige concurrentie ondervinden van de luchtvaart, dwingen NS Internationaal de klant nog meer centraal te stellen bij haar activiteiten. In dit kader heeft NS Internationaal onlangs een succesvolle proef gehouden met SMS-tickets naar Duitsland, die inmiddels een vervolg heeft gekregen. Dergelijke ontwikkelingen, zoals thuis een ticket printen, staan ook op de agenda voor andere internationale treinbestemmingen.

Buiten de servicecenters op de stations, kunnen reizigers een internationaal treinticket bestellen via internet www.nsinternationaal.nl, telefonische verkoop en reisagenten. Om de reizigers hierin tegemoet te komen zal er de komende periode fors worden geïnvesteerd in deze distributiekanalen. Tenslotte zijn bestemmingen in België, Luxemburg en een deel van Duitsland nu reeds beschikbaar in de mini-automaat op vrijwel alle stations.

In het Business Redesign Plan, dat de afgelopen maanden door zes werkgroepen is uitgewerkt en waarbij ook onder meer rekening is gehouden met het rapport van Bureau Berenschot, zijn de voorgenomen besluiten en maatregelen geformuleerd om van NS Internationaal weer een renderend bedrijf te maken. Het plan, dat deze week aan de ondernemingsraden van Thalys Nederland en NS Internationaal in een adviesaanvraag is aangeboden, voorziet in een reorganisatie, waardoor tot 2006 ongeveer 150 arbeidsplaatsen komen te vervallen. De betrokken medewerkers vallen onder het sociaal plan van NS; voor hen wordt actief naar een andere baan gezocht

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen

NS Internationaal: servicecenters op int. stations | Infrasite

NS Internationaal: servicecenters op int. stations

Utrecht – Om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen zal NS Internationaal de komende jaren een aantal maatregelen treffen, waardoor het voor reizigers eenvoudiger wordt om een internationaal treinkaartje te kopen. Zo zullen op zeven grote internationale vertrekstations de komende jaren ‘servicecenters’ worden ingericht, waar klanten informatie kunnen krijgen en tickets kunnen aanschaffen. NS Internationaal voorziet de komende jaren een belangrijke verschuiving van persoonlijke verkoop (via een balie) naar verkoop via automaten, indien nodig met ondersteuning van service-medewerkers. Bovendien zullen internet, reisagenten en de telefoon belangrijke middelen worden voor klanten om tickets te bestellen en informatie in te winnen.
De belangrijkste conclusies en aanbevelingen uit het zogenaamde Business Redesign Plan zijn dat NS Internationaal alleen renderend kan worden door een fundamentele verandering. Dit betekent dat de kosten omlaag moeten en dat de organisatie efficiënter moet worden ingericht. Bovendien zullen de opbrengsten moeten stijgen door meer commerciële slagkracht en vereenvoudiging van het tariefaanbod.

Aanleiding voor de reorganisatie is het grote verlies dat NS Internationaal afgelopen jaar heeft geleden als gevolg van de economische recessie en de concurrentie door low-cost luchtvaartmaatschappijen in combinatie met de relatief hoge kosten. De huidige marktomstandigheden, waarin de internationale treinen hevige concurrentie ondervinden van de luchtvaart, dwingen NS Internationaal de klant nog meer centraal te stellen bij haar activiteiten. In dit kader heeft NS Internationaal onlangs een succesvolle proef gehouden met SMS-tickets naar Duitsland, die inmiddels een vervolg heeft gekregen. Dergelijke ontwikkelingen, zoals thuis een ticket printen, staan ook op de agenda voor andere internationale treinbestemmingen.

Buiten de servicecenters op de stations, kunnen reizigers een internationaal treinticket bestellen via internet www.nsinternationaal.nl, telefonische verkoop en reisagenten. Om de reizigers hierin tegemoet te komen zal er de komende periode fors worden geïnvesteerd in deze distributiekanalen. Tenslotte zijn bestemmingen in België, Luxemburg en een deel van Duitsland nu reeds beschikbaar in de mini-automaat op vrijwel alle stations.

In het Business Redesign Plan, dat de afgelopen maanden door zes werkgroepen is uitgewerkt en waarbij ook onder meer rekening is gehouden met het rapport van Bureau Berenschot, zijn de voorgenomen besluiten en maatregelen geformuleerd om van NS Internationaal weer een renderend bedrijf te maken. Het plan, dat deze week aan de ondernemingsraden van Thalys Nederland en NS Internationaal in een adviesaanvraag is aangeboden, voorziet in een reorganisatie, waardoor tot 2006 ongeveer 150 arbeidsplaatsen komen te vervallen. De betrokken medewerkers vallen onder het sociaal plan van NS; voor hen wordt actief naar een andere baan gezocht

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen