Aluminium rijdek alternatief voor tropisch hardhout

Utrecht – De Haringvlietbrug is onderdeel van Rijksweg A29 ter hoogte van Numansdorp. De A29 is een drukke verkeersader vanuit Rotterdam naar het zuiden, en vormt sinds 1964 de verbinding tussen de Hoeksche Waard en het eiland Goeree-Overflakkee. De klep van de basculebrug is voorzien van een houten rijdek, waarvan de hoofdrijbanen in 1984 werden vervangen door een nieuw houten brugdek. Het brugdek van de hoofdrijbanen is nu echter weer aan vervanging toe, mede ten gevolge van de sterk toegenomen verkeersbelasting. Er moet daardoor veel onderhoud op de brug worden uitgevoerd.

Tropisch hardhout
Het brugdek is opgebouwd uit planken van de tropische hardhoutsoort azobé afkomstig uit de oerbossen van Kameroen. Azobéhout staat bekend om zijn goede mechanische en fysische eigenschappen. Het toepassen van azobéhout stuit op grote maatschappelijke weerstand omdat deze houtsoort geen FSC-keurmerk heeft. Een FSC-keurmerk is vereist, omdat de Nederlandse overheid op Europees niveau een convenant heeft getekend, waarin staat dat in Nederland alleen hout met een FSC-keurmerk mag worden gebruikt.

Aluminium als alternatief voor tropisch hardhout
Omdat er de komende jaren nog meer houten brugdekken aan vervanging toe zijn, heeft de Bouwdienst besloten alternatieven te ontwikkelen om de toepassing van de houtsoort azobé te voorkomen. Eén van deze alternatieven is een aluminium rijdek zoals dat voor het eerst op de Haringvlietbrug zal worden toegepast.

Periode van uitvoering
Voor de uitvoeringsperiode voor de werkzaamheden met betrekking op het project “Vervangen houten brugdek Haringvlietbrug” is gekozen de periode net na de bouwvakantie, te weten 3 september t/m 16 oktober 2004. Uiteraard is het niet te voorkomen dat er in de spitsperiodes files zullen ontstaan. Om deze files zoveel mogelijk te beperken, worden voorafgaande aan de werkzaamheden op diverse locaties tekstborden geplaatst, zodat de weggebruikers worden geïnformeerd en zij tijdens de uitvoeringsperiode een alternatieve route kunnen nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Bouwdienst RWS

Aluminium rijdek alternatief voor tropisch hardhout | Infrasite

Aluminium rijdek alternatief voor tropisch hardhout

Utrecht – De Haringvlietbrug is onderdeel van Rijksweg A29 ter hoogte van Numansdorp. De A29 is een drukke verkeersader vanuit Rotterdam naar het zuiden, en vormt sinds 1964 de verbinding tussen de Hoeksche Waard en het eiland Goeree-Overflakkee. De klep van de basculebrug is voorzien van een houten rijdek, waarvan de hoofdrijbanen in 1984 werden vervangen door een nieuw houten brugdek. Het brugdek van de hoofdrijbanen is nu echter weer aan vervanging toe, mede ten gevolge van de sterk toegenomen verkeersbelasting. Er moet daardoor veel onderhoud op de brug worden uitgevoerd.

Tropisch hardhout
Het brugdek is opgebouwd uit planken van de tropische hardhoutsoort azobé afkomstig uit de oerbossen van Kameroen. Azobéhout staat bekend om zijn goede mechanische en fysische eigenschappen. Het toepassen van azobéhout stuit op grote maatschappelijke weerstand omdat deze houtsoort geen FSC-keurmerk heeft. Een FSC-keurmerk is vereist, omdat de Nederlandse overheid op Europees niveau een convenant heeft getekend, waarin staat dat in Nederland alleen hout met een FSC-keurmerk mag worden gebruikt.

Aluminium als alternatief voor tropisch hardhout
Omdat er de komende jaren nog meer houten brugdekken aan vervanging toe zijn, heeft de Bouwdienst besloten alternatieven te ontwikkelen om de toepassing van de houtsoort azobé te voorkomen. Eén van deze alternatieven is een aluminium rijdek zoals dat voor het eerst op de Haringvlietbrug zal worden toegepast.

Periode van uitvoering
Voor de uitvoeringsperiode voor de werkzaamheden met betrekking op het project “Vervangen houten brugdek Haringvlietbrug” is gekozen de periode net na de bouwvakantie, te weten 3 september t/m 16 oktober 2004. Uiteraard is het niet te voorkomen dat er in de spitsperiodes files zullen ontstaan. Om deze files zoveel mogelijk te beperken, worden voorafgaande aan de werkzaamheden op diverse locaties tekstborden geplaatst, zodat de weggebruikers worden geïnformeerd en zij tijdens de uitvoeringsperiode een alternatieve route kunnen nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Bouwdienst RWS