Randstadspoor onvertraagd verder

Den Haag – Randstadspoor kan door een voorfinanciering van 108 miljoen euro van de regio Utrecht zonder vertraging verder worden aangelegd. Onder Randstadspoor wordt uitbreiding van de spoorcapaciteit in de regio Utrecht verstaan. Dat is de uitkomst van het overleg dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat op 3 juni 2004 met de regio Utrecht heeft gehad.

Uit de begroting van Verkeer en Waterstaat bleek eerder dat beheer en onderhoud van weg en spoor voorrang prefereerden boven nieuwe aanleg, waardoor ook Randstadspoor werd vertraagd. Door de financiële bijdrage van 108 miljoen euro blijft het project op schema en hebben onder andere Vinex-locaties in de regio straks een goede verbinding met de stad. ‘Randstadspoor wordt voor een groot deel viersporig en dat komt de betrouwbaarheid van het hele landelijke net ten goede’, aldus minister Peijs.

Het project Randstadspoor behelst de aanleg van zeven nieuwe stations, namelijk Tiel Passewaaij, Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Houten Castellum, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Vaartsche Rijn. Naar de eventuele aanleg van twee andere stations, Utrecht Majella en Lage Weide, wordt nog nader onderzoek gedaan. Van de overige stations die in het oorspronkelijke plan stonden, wordt afgezien aangezien de regionale ontwikkeling ter plaatse minder is dan verwacht. De stations die komen te vervallen zijn: Woerden Molenvliet, Maarssen-Noord, Utrecht Oudenoord, Bilthoven West, Amersfoort Koppel, Utrecht Koningsweg en Nijkerk Corlaer. Voor 2015 zijn alle nieuwe stations in gebruik.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Randstadspoor onvertraagd verder | Infrasite

Randstadspoor onvertraagd verder

Den Haag – Randstadspoor kan door een voorfinanciering van 108 miljoen euro van de regio Utrecht zonder vertraging verder worden aangelegd. Onder Randstadspoor wordt uitbreiding van de spoorcapaciteit in de regio Utrecht verstaan. Dat is de uitkomst van het overleg dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat op 3 juni 2004 met de regio Utrecht heeft gehad.

Uit de begroting van Verkeer en Waterstaat bleek eerder dat beheer en onderhoud van weg en spoor voorrang prefereerden boven nieuwe aanleg, waardoor ook Randstadspoor werd vertraagd. Door de financiële bijdrage van 108 miljoen euro blijft het project op schema en hebben onder andere Vinex-locaties in de regio straks een goede verbinding met de stad. ‘Randstadspoor wordt voor een groot deel viersporig en dat komt de betrouwbaarheid van het hele landelijke net ten goede’, aldus minister Peijs.

Het project Randstadspoor behelst de aanleg van zeven nieuwe stations, namelijk Tiel Passewaaij, Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Houten Castellum, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Vaartsche Rijn. Naar de eventuele aanleg van twee andere stations, Utrecht Majella en Lage Weide, wordt nog nader onderzoek gedaan. Van de overige stations die in het oorspronkelijke plan stonden, wordt afgezien aangezien de regionale ontwikkeling ter plaatse minder is dan verwacht. De stations die komen te vervallen zijn: Woerden Molenvliet, Maarssen-Noord, Utrecht Oudenoord, Bilthoven West, Amersfoort Koppel, Utrecht Koningsweg en Nijkerk Corlaer. Voor 2015 zijn alle nieuwe stations in gebruik.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat