BAM-dochter verwerft contract voor Oakland Bay Bridge

Bunnik – De Amerikaanse werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep – Flatiron Construction Corp. – heeft in joint venture opdracht verworven voor de bouw van de belangrijkste funderingswerken voor de Oakland Bay Bridge in de Amerikaanse staat Californië.

Met deze opdracht is een bedrag gemoeid van meer dan € 150 miljoen, waarvan ruim € 40 miljoen voor Flatiron. De nieuwe oeververbinding tussen San Francisco en Oakland beschikt over tweemaal vijf rijstroken en een fiets- en voetpad met uitzichtplaatsen. Het project wordt in april 2007 opgeleverd.

Het contract omvat de bouw van de fundering (T1 genoemd) voor de circa 175 meter hoge brugpyloon. Hieraan zijn de kabels bevestigd voor de hangbrug, waarmee de scheepvaartroute wordt gekruist. De fundering betreft een pijler in gewapend beton, 28 meter lang, 24 meter breed en 7 meter dik. De voet rust op 13 funderingspalen van circa 75 meter lengte, die diep in de rotsbodem steken. Ook de aanleg van de fundering voor de meest oostelijke gelegen ondersteuning van het brugdek (E2) maakt deel uit van het contract voor opdrachtgever Caltrans.

Flatiron realiseert met dezelfde joint-venturepartners (Kiewit en Manson Construction) tevens een ander belangrijk deel van de Oakland Bay Bridge: de zogenoemde skyway met een lengte van 2,1 kilometer. De aanneemsom van dit deelproject bedraagt circa € 1 miljard, waarvan € 270 miljoen voor het Amerikaanse BAM-bedrijf. De bouw van de skyway is in volle gang. De bovenbouw bestaat uit 452 betonnen kokerelementen met een geïntegreerd wegdek, die in gewicht variëren van 480 tot 780 ton. De 28 pijlervoeten die op de paalfunderingen zullen rusten, worden geprefabriceerd in Texas en via het Panamakanaal naar Californië verscheept. Deze 1.200 ton zware elementen worden met een speciaal gebouwd kraanponton op hun plaats gebracht.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nieuwsbericht Koninklijke BAM Groep nv

BAM-dochter verwerft contract voor Oakland Bay Bridge | Infrasite

BAM-dochter verwerft contract voor Oakland Bay Bridge

Bunnik – De Amerikaanse werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep – Flatiron Construction Corp. – heeft in joint venture opdracht verworven voor de bouw van de belangrijkste funderingswerken voor de Oakland Bay Bridge in de Amerikaanse staat Californië.

Met deze opdracht is een bedrag gemoeid van meer dan € 150 miljoen, waarvan ruim € 40 miljoen voor Flatiron. De nieuwe oeververbinding tussen San Francisco en Oakland beschikt over tweemaal vijf rijstroken en een fiets- en voetpad met uitzichtplaatsen. Het project wordt in april 2007 opgeleverd.

Het contract omvat de bouw van de fundering (T1 genoemd) voor de circa 175 meter hoge brugpyloon. Hieraan zijn de kabels bevestigd voor de hangbrug, waarmee de scheepvaartroute wordt gekruist. De fundering betreft een pijler in gewapend beton, 28 meter lang, 24 meter breed en 7 meter dik. De voet rust op 13 funderingspalen van circa 75 meter lengte, die diep in de rotsbodem steken. Ook de aanleg van de fundering voor de meest oostelijke gelegen ondersteuning van het brugdek (E2) maakt deel uit van het contract voor opdrachtgever Caltrans.

Flatiron realiseert met dezelfde joint-venturepartners (Kiewit en Manson Construction) tevens een ander belangrijk deel van de Oakland Bay Bridge: de zogenoemde skyway met een lengte van 2,1 kilometer. De aanneemsom van dit deelproject bedraagt circa € 1 miljard, waarvan € 270 miljoen voor het Amerikaanse BAM-bedrijf. De bouw van de skyway is in volle gang. De bovenbouw bestaat uit 452 betonnen kokerelementen met een geïntegreerd wegdek, die in gewicht variëren van 480 tot 780 ton. De 28 pijlervoeten die op de paalfunderingen zullen rusten, worden geprefabriceerd in Texas en via het Panamakanaal naar Californië verscheept. Deze 1.200 ton zware elementen worden met een speciaal gebouwd kraanponton op hun plaats gebracht.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nieuwsbericht Koninklijke BAM Groep nv