ProRail: maatregelen aan spoor na ontsporing Halfweg

Utrecht – De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft het onderzoek naar de ontsporing in Halfweg op 17 juni 2003 afgerond. Bij deze ontsporing raakte een wagon gevuld met amoniak naast het spoor. Het eindrapport is vandaag openbaar gemaakt. ProRail onderschrijft de conclusies van het eindrapport.

Door ProRail zijn passende maatregelen genomen om herhaling van een soortgelijk incident te voorkomen. Direct na de ontsporing in juni vorig jaar heeft ProRail het gehele landelijke spoornet gecontroleerd op soortgelijke situaties van de spoorligging in het ballastbed. Een dergelijke situatie van een wissel in een bocht met deze verkanting (schuinte van het spoor) is niet aangetroffen. De ligging van het spoor was volgens de Inspectie de directe oorzaak van de ontsporing. Ook andere oorzaken hebben in negatieve zin bijgedragen aan de ontsporing.

De ligging van spoor 3 en de aansluitende wisselverbinding naar het hoofdspoor in Halfweg is verbeterd en voldoet aan momenteel weer aan de veiligheidsnormen. Op 2 mei 2004 is het spoor voor het treinverkeer weer in dienst genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

ProRail: maatregelen aan spoor na ontsporing Halfweg | Infrasite

ProRail: maatregelen aan spoor na ontsporing Halfweg

Utrecht – De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft het onderzoek naar de ontsporing in Halfweg op 17 juni 2003 afgerond. Bij deze ontsporing raakte een wagon gevuld met amoniak naast het spoor. Het eindrapport is vandaag openbaar gemaakt. ProRail onderschrijft de conclusies van het eindrapport.

Door ProRail zijn passende maatregelen genomen om herhaling van een soortgelijk incident te voorkomen. Direct na de ontsporing in juni vorig jaar heeft ProRail het gehele landelijke spoornet gecontroleerd op soortgelijke situaties van de spoorligging in het ballastbed. Een dergelijke situatie van een wissel in een bocht met deze verkanting (schuinte van het spoor) is niet aangetroffen. De ligging van het spoor was volgens de Inspectie de directe oorzaak van de ontsporing. Ook andere oorzaken hebben in negatieve zin bijgedragen aan de ontsporing.

De ligging van spoor 3 en de aansluitende wisselverbinding naar het hoofdspoor in Halfweg is verbeterd en voldoet aan momenteel weer aan de veiligheidsnormen. Op 2 mei 2004 is het spoor voor het treinverkeer weer in dienst genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail