IVW: Ammoniaktrein ontspoord door ligging spoor

Den Haag – De ontsporing van een ammoniaktrein in Halfweg op 17 juni 2003 is grotendeels veroorzaakt door de slechte ligging van het spoor ter plekke. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat.

Op de plek van de ontsporing sloten de spoorstaven in hoogte niet volgens de norm op elkaar aan. Uit het onderzoek blijkt verder dat de technische staat van een van de wielen niet in orde was. Dat was volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat niet de hoofdoorzaak. Uit het onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat blijkt verder dat de machinist geen blaam treft. Voorafgaand aan de ontsporing is de toegestane snelheid niet overschreden en na de ontsporing is door de machinist adequaat gereageerd.

De ontspoorde wagon is op 18 juni 2003 in beladen toestand, onder gecontroleerde omstandigheden, afgevoerd van Halfweg naar zijn eindbestemming in Beverwijk. Enkele dagen later, op 23 juni 2003, is tijdens het lossen een scheurtje ontdekt in de dampretourleiding. Deze leiding kwam pas tijdens het lossen onder druk te staan. Tijdens het noodvervoer van Halfweg naar Beverwijk is er geen sprake geweest van een onveilige situatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

IVW: Ammoniaktrein ontspoord door ligging spoor | Infrasite

IVW: Ammoniaktrein ontspoord door ligging spoor

Den Haag – De ontsporing van een ammoniaktrein in Halfweg op 17 juni 2003 is grotendeels veroorzaakt door de slechte ligging van het spoor ter plekke. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat.

Op de plek van de ontsporing sloten de spoorstaven in hoogte niet volgens de norm op elkaar aan. Uit het onderzoek blijkt verder dat de technische staat van een van de wielen niet in orde was. Dat was volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat niet de hoofdoorzaak. Uit het onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat blijkt verder dat de machinist geen blaam treft. Voorafgaand aan de ontsporing is de toegestane snelheid niet overschreden en na de ontsporing is door de machinist adequaat gereageerd.

De ontspoorde wagon is op 18 juni 2003 in beladen toestand, onder gecontroleerde omstandigheden, afgevoerd van Halfweg naar zijn eindbestemming in Beverwijk. Enkele dagen later, op 23 juni 2003, is tijdens het lossen een scheurtje ontdekt in de dampretourleiding. Deze leiding kwam pas tijdens het lossen onder druk te staan. Tijdens het noodvervoer van Halfweg naar Beverwijk is er geen sprake geweest van een onveilige situatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat