Aanleg proefvakken tweelaags ZOAB op A15

Den Haag – Op de A15 tussen Leerdam en Gorinchem worden acht proefvakken aangelegd met tweelaags ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton). De werkzaamheden vallen binnen het Innovatieprogramma Geluid waarmee de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer onderzoek doen naar betaalbare geluidsbeperkende maatregelen.

In de week van 24 mei vinden voorbereidende werkzaamheden plaats, daarna, in de week van 31 mei, worden de vier rijstroken in versmalde vorm vershoven naar de rijbanen waar niet wordt gewerkt. Hier geldt een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Het werk duurt tot en met 12 juli.

In de periode 2002 – 2004 test Rijkswaterstaat op vijf locaties in Nederland tweelaags ZOAB. Dit type
asfalt is aanzienlijk stiller dan de huidige wegdekken. Op de A28 bij Staphorst (2002) en de A30 bij Ede (2003) heeft al onderzoek plaatsgevonden. Acht aannemers leggen op de A15 ieder een proefvak aan. Het komend jaar zal Rijkswaterstaat de proefvakken uitvoerig testen. De belangrijkste eigenschappen van ZOAB die worden onderzocht zijn geluidsreductie, duurzaamheid en veiligheid.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Aanleg proefvakken tweelaags ZOAB op A15 | Infrasite

Aanleg proefvakken tweelaags ZOAB op A15

Den Haag – Op de A15 tussen Leerdam en Gorinchem worden acht proefvakken aangelegd met tweelaags ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton). De werkzaamheden vallen binnen het Innovatieprogramma Geluid waarmee de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer onderzoek doen naar betaalbare geluidsbeperkende maatregelen.

In de week van 24 mei vinden voorbereidende werkzaamheden plaats, daarna, in de week van 31 mei, worden de vier rijstroken in versmalde vorm vershoven naar de rijbanen waar niet wordt gewerkt. Hier geldt een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Het werk duurt tot en met 12 juli.

In de periode 2002 – 2004 test Rijkswaterstaat op vijf locaties in Nederland tweelaags ZOAB. Dit type
asfalt is aanzienlijk stiller dan de huidige wegdekken. Op de A28 bij Staphorst (2002) en de A30 bij Ede (2003) heeft al onderzoek plaatsgevonden. Acht aannemers leggen op de A15 ieder een proefvak aan. Het komend jaar zal Rijkswaterstaat de proefvakken uitvoerig testen. De belangrijkste eigenschappen van ZOAB die worden onderzocht zijn geluidsreductie, duurzaamheid en veiligheid.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat