Provincie ZH gunt Fast Ferry+ aan Waterbus BV

Den Haag – De provincie Zuid-Holland heeft de exploitatie van een uitgebreide versie van de veerverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam v.v. gegund aan Waterbus BV. Hierdoor wordt het grootste OV netwerk over water in Nederland gerealiseerd. Met de gunning wordt de reguliere veerverbinding onder meer uitgebreid met twee haltes. Als het technisch mogelijk blijkt zal er tussen de twee steden een snelverbinding komen. Marnix Norder, gedeputeerde Mobiliteit: “OV over water is een innovatieve vorm van openbaar vervoer. Na de trekschuit en de veerponten vormen de huidige Fast Ferry- en Waterbusveerverbindingen een vernieuwend openbaar vervoer concept dat zo langzamerhand de kinderschoenen ontgroeit.”

De door Waterbus BV voorgestelde dienstverlening gaat verder dan de eisen die de provincie stelde. Naast nieuwe halteplaatsen bij Hendrik Ido Ambacht en Papendrecht West levert het de reiziger een betere service op. Zo worden er op de pontons camera’s geplaatst om de sociale veiligheid te vergroten en worden er panelen aangebracht voor het doorgeven van dynamische reizigersinformatie. Wanneer er afvaarten uitvallen zorgt Waterbus BV voor vervangend vervoer. Verder worden de OV netwerken over water tussen Dordrecht en Rotterdam en in de regio Drechtsteden gekoppeld. Hierdoor worden niet alleen de dienstregelingen, maar ook de systemen van vervoersbewijzen op elkaar afgestemd.

Een nieuw element vormt de snelverbinding. Deze verbinding bestaat uit een dagelijkse dienst in de spitsuren met een vaartijd van 27 minuten, tegen 57 minuten bij de reguliere verbinding. De snelverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam v.v. kent alleen een tussenstop bij de nieuwe halte bij Papendrecht West. De sneldienst wordt in gebruik genomen als het mogelijk blijkt om een snel schip te ontwikkelen dat weinig golfslag veroorzaakt en dat exploitabel is.

Het college van Gedeputeerde Staten noemt de aanbesteding een succes. De aanbesteding heeft er toe geleid dat er veel toegevoegde waarde is behaald voor de reiziger. Zo ontstaat in het zuidelijke deel van de provincie Zuid-Holland het grootste netwerk van OV over water in Nederland, zowel in de zin van vervoersaanbod als reizigersomvang. Het netwerk strekt zich uit van Rotterdam centrum tot aan Sliedrecht, met een totaal aan reizigerspotentieel van 3 miljoen reizigers op jaarbasis. Ter vergelijking: het huidige netwerk levert ongeveer 2 miljoen reizigers op. Het netwerk leent zich voor diverse uitbreidingen, waardoor het potentieel ver boven de 3 miljoen reizigers kan uitstijgen.

Daarnaast zet de provincie Zuid-Holland, als opdrachtgever van het grootste OV netwerk over water in Nederland, een innovatieve vorm van personenvervoer in de markt. OV over water levert immers een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van het autogebruik. Daarbij is voorzien in het voor- en natransport, want de fiets kan gratis worden meegenomen op de schepen. Een ander belangrijk innovatief aspect is dat diverse sectoren van de markt door de aanbesteding zijn aangezet tot het ontwikkelen van een nieuw type snel schip dat nauwelijks of geen golfhinder veroorzaakt. Momenteel wordt door universitaire instellingen en de scheepsbouwmarkt (o.m. de TU-Delft en Damen Shipyards) zelfstandig onderzoek gepleegd naar wijzen van invulling van sneldiensten over water.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland

Provincie ZH gunt Fast Ferry+ aan Waterbus BV | Infrasite

Provincie ZH gunt Fast Ferry+ aan Waterbus BV

Den Haag – De provincie Zuid-Holland heeft de exploitatie van een uitgebreide versie van de veerverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam v.v. gegund aan Waterbus BV. Hierdoor wordt het grootste OV netwerk over water in Nederland gerealiseerd. Met de gunning wordt de reguliere veerverbinding onder meer uitgebreid met twee haltes. Als het technisch mogelijk blijkt zal er tussen de twee steden een snelverbinding komen. Marnix Norder, gedeputeerde Mobiliteit: “OV over water is een innovatieve vorm van openbaar vervoer. Na de trekschuit en de veerponten vormen de huidige Fast Ferry- en Waterbusveerverbindingen een vernieuwend openbaar vervoer concept dat zo langzamerhand de kinderschoenen ontgroeit.”

De door Waterbus BV voorgestelde dienstverlening gaat verder dan de eisen die de provincie stelde. Naast nieuwe halteplaatsen bij Hendrik Ido Ambacht en Papendrecht West levert het de reiziger een betere service op. Zo worden er op de pontons camera’s geplaatst om de sociale veiligheid te vergroten en worden er panelen aangebracht voor het doorgeven van dynamische reizigersinformatie. Wanneer er afvaarten uitvallen zorgt Waterbus BV voor vervangend vervoer. Verder worden de OV netwerken over water tussen Dordrecht en Rotterdam en in de regio Drechtsteden gekoppeld. Hierdoor worden niet alleen de dienstregelingen, maar ook de systemen van vervoersbewijzen op elkaar afgestemd.

Een nieuw element vormt de snelverbinding. Deze verbinding bestaat uit een dagelijkse dienst in de spitsuren met een vaartijd van 27 minuten, tegen 57 minuten bij de reguliere verbinding. De snelverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam v.v. kent alleen een tussenstop bij de nieuwe halte bij Papendrecht West. De sneldienst wordt in gebruik genomen als het mogelijk blijkt om een snel schip te ontwikkelen dat weinig golfslag veroorzaakt en dat exploitabel is.

Het college van Gedeputeerde Staten noemt de aanbesteding een succes. De aanbesteding heeft er toe geleid dat er veel toegevoegde waarde is behaald voor de reiziger. Zo ontstaat in het zuidelijke deel van de provincie Zuid-Holland het grootste netwerk van OV over water in Nederland, zowel in de zin van vervoersaanbod als reizigersomvang. Het netwerk strekt zich uit van Rotterdam centrum tot aan Sliedrecht, met een totaal aan reizigerspotentieel van 3 miljoen reizigers op jaarbasis. Ter vergelijking: het huidige netwerk levert ongeveer 2 miljoen reizigers op. Het netwerk leent zich voor diverse uitbreidingen, waardoor het potentieel ver boven de 3 miljoen reizigers kan uitstijgen.

Daarnaast zet de provincie Zuid-Holland, als opdrachtgever van het grootste OV netwerk over water in Nederland, een innovatieve vorm van personenvervoer in de markt. OV over water levert immers een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van het autogebruik. Daarbij is voorzien in het voor- en natransport, want de fiets kan gratis worden meegenomen op de schepen. Een ander belangrijk innovatief aspect is dat diverse sectoren van de markt door de aanbesteding zijn aangezet tot het ontwikkelen van een nieuw type snel schip dat nauwelijks of geen golfhinder veroorzaakt. Momenteel wordt door universitaire instellingen en de scheepsbouwmarkt (o.m. de TU-Delft en Damen Shipyards) zelfstandig onderzoek gepleegd naar wijzen van invulling van sneldiensten over water.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland