Weggebruikers A9 krijgen schadevergoeding

Den Haag – Weggebruikers die in de zomer van 2003 tijdens wegwerkzaamheden op de A9 schade hebben opgelopen aan hun voertuig, krijgen van Rijkswaterstaat een schadevergoeding. De claims zijn beoordeeld op echtheid. De indieners moesten niet alleen een schadebedrag opgeven, maar ook kunnen aantonen dat ze op de door hen opgegeven datum schade aan hun voertuig hebben opgelopen.

De wegwerkzaamheden op de A9 werden vorig jaar zomer ’s nachts uitgevoerd. Tijdens de eerste nachten werd het wegdek tussen het Kooimeerplein bij Alkmaar en de afrit Akersloot gefreesd. Voordat de weg werd vrijgegeven, was deze geveegd. Overdag was de A9 beschikbaar voor het verkeer.

Ondanks dat Rijkswaterstaat maatregelen had getroffen, zoals het plaatsen van waarschuwingsborden, het aanbrengen van gele belijning en het verlagen van de maximumsnelheid naar aanvankelijk 90 en later 70 kilometer per uur, liep een aantal auto’s toch schade op. Ook het plaatsen van een tekstwagen met het opschrift ‘Let op. Opspattende stenen’ mocht niet baten.

Volgens Rijkswaterstaat is hier sprake van een bijzondere situatie. Door de relatief grote variatie in dikte van de oude ZOAB-laag, bleven na het frezen op sommige plaatsen meer ZOAB-resten achter dan gebruikelijk. Hierdoor werd door het verkeer op sommige plaatsen meer steenslag losgereden dan normaal, waardoor de schades zijn ontstaan.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Weggebruikers A9 krijgen schadevergoeding | Infrasite

Weggebruikers A9 krijgen schadevergoeding

Den Haag – Weggebruikers die in de zomer van 2003 tijdens wegwerkzaamheden op de A9 schade hebben opgelopen aan hun voertuig, krijgen van Rijkswaterstaat een schadevergoeding. De claims zijn beoordeeld op echtheid. De indieners moesten niet alleen een schadebedrag opgeven, maar ook kunnen aantonen dat ze op de door hen opgegeven datum schade aan hun voertuig hebben opgelopen.

De wegwerkzaamheden op de A9 werden vorig jaar zomer ’s nachts uitgevoerd. Tijdens de eerste nachten werd het wegdek tussen het Kooimeerplein bij Alkmaar en de afrit Akersloot gefreesd. Voordat de weg werd vrijgegeven, was deze geveegd. Overdag was de A9 beschikbaar voor het verkeer.

Ondanks dat Rijkswaterstaat maatregelen had getroffen, zoals het plaatsen van waarschuwingsborden, het aanbrengen van gele belijning en het verlagen van de maximumsnelheid naar aanvankelijk 90 en later 70 kilometer per uur, liep een aantal auto’s toch schade op. Ook het plaatsen van een tekstwagen met het opschrift ‘Let op. Opspattende stenen’ mocht niet baten.

Volgens Rijkswaterstaat is hier sprake van een bijzondere situatie. Door de relatief grote variatie in dikte van de oude ZOAB-laag, bleven na het frezen op sommige plaatsen meer ZOAB-resten achter dan gebruikelijk. Hierdoor werd door het verkeer op sommige plaatsen meer steenslag losgereden dan normaal, waardoor de schades zijn ontstaan.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat