Prijsvraag voor Zuiderzeelijn

Den Haag – Het kabinet start een prijsvraag voor de Zuiderzeelijn, een snelle OV-verbinding van Schiphol/Amsterdam via Almere naar Groningen/Leeuwarden. Bedrijven die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling, aanleg en exploitatie van een magneetzweefbaan of een hogesnelheidslijn kunnen zich na de zomer aanmelden. De prijsvraag start begin 2005.

Eind volgend jaar moet duidelijk zijn of de markt plannen van voldoende kwaliteit heeft ingediend die voldoen aan de voorwaarden van de overheden. Dan besluit het kabinet of de Zuiderzeelijn in de vorm van een magneetzweefbaan of hogesnelheidslijn haalbaar is. Twee intercity-alternatieven gelden nog steeds als terugvaloptie: het doortrekken van de intercitylijn vanuit Lelystad naar Groningen en een Hanzelijn plus.
Het besluit om de prijsvraag te starten voor de Zuiderzeelijn maakt deel uit van de Nota Ruimte die het kabinet heeft gepresenteerd. Het Rijk heeft voor de Zuiderzeelijn maximaal 2,73 miljard euro gereserveerd. Op zijn vroegst wordt in 2008 een besluit genomen over de definitieve aanleg.

Met de regionale overheden wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Het gaat om de provincies Flevoland, Fryslân (Friesland), Groningen, Drenthe en de gemeenten Almere, Lelystad, Noordoostpolder, Heerenveen, Smallingerland, Leeuwarden en Groningen. In de overeenkomst worden afspraken vastgelegd over onder meer de samenwerking en de financiële bijdrage uit de regio. Noord-Hollandse overheden worden op korte termijn bij het project betrokken.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Prijsvraag voor Zuiderzeelijn | Infrasite

Prijsvraag voor Zuiderzeelijn

Den Haag – Het kabinet start een prijsvraag voor de Zuiderzeelijn, een snelle OV-verbinding van Schiphol/Amsterdam via Almere naar Groningen/Leeuwarden. Bedrijven die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling, aanleg en exploitatie van een magneetzweefbaan of een hogesnelheidslijn kunnen zich na de zomer aanmelden. De prijsvraag start begin 2005.

Eind volgend jaar moet duidelijk zijn of de markt plannen van voldoende kwaliteit heeft ingediend die voldoen aan de voorwaarden van de overheden. Dan besluit het kabinet of de Zuiderzeelijn in de vorm van een magneetzweefbaan of hogesnelheidslijn haalbaar is. Twee intercity-alternatieven gelden nog steeds als terugvaloptie: het doortrekken van de intercitylijn vanuit Lelystad naar Groningen en een Hanzelijn plus.
Het besluit om de prijsvraag te starten voor de Zuiderzeelijn maakt deel uit van de Nota Ruimte die het kabinet heeft gepresenteerd. Het Rijk heeft voor de Zuiderzeelijn maximaal 2,73 miljard euro gereserveerd. Op zijn vroegst wordt in 2008 een besluit genomen over de definitieve aanleg.

Met de regionale overheden wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Het gaat om de provincies Flevoland, Fryslân (Friesland), Groningen, Drenthe en de gemeenten Almere, Lelystad, Noordoostpolder, Heerenveen, Smallingerland, Leeuwarden en Groningen. In de overeenkomst worden afspraken vastgelegd over onder meer de samenwerking en de financiële bijdrage uit de regio. Noord-Hollandse overheden worden op korte termijn bij het project betrokken.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat