Ring Antwerpen gaat deze zomer op de schop

Den Haag – De ringweg rond Antwerpen, de R1, gaat de komende twee jaar op de schop. De Belgische collega’s zijn al in maart begonnen met de voorbereidingen. De daadwerkelijke reconstructie start op 17 juni 2004.

Tot november 2004 werken aannemers in opdracht van de Belgische overheid aan de ring tussen de Kennedytunnel en de Noorderlaan richting van Nederland. Tijdens de werkzaamheden blijven in beide richtingen minimaal twee versmalde rijstroken beschikbaar. In de zomer van 2005 (mei tot oktober) wordt het traject Noorderlaan-Kennedytunnel richting Gent onderhanden genomen. Ook dan blijven er minimaal twee versmalde rijstroken in beide richtingen beschikbaar.

Ondanks dat de ring in beide richtingen open blijft, raadt Rijkswaterstaat doorgaand verkeer aan om de ring Antwerpen tijdens de werkzaamheden te mijden. Weggebruikers wordt geadviseerd om zich voor vertrek op de hoogte te stellen van de verkeerssituatie op alternatieve routes, bijvoorbeeld via de Moerdijkbrug/Bergen op Zoom/Roosendaal (A17/A58/A4) richting de Liefkenshoektunnel. Doorgaand verkeer richting het zuiden moet bovendien rekening houden met werkzaamheden aan de E25 en E411 in de Ardennen richting Luxemburg. De eerste fase van deze werkzaamheden duurt naar verwachting tot eind augustus 2004. Rijkswaterstaat adviseert tijdens de zomeruittocht de drukste dagen en tijden te mijden.

Antwerpen blijft wel bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Dit verkeer wordt zoveel mogelijk via de Singel (parallelweg van de ring) de stad in geleid. Toeristen vanuit Nederland die in de zomervakantie een bezoek aan Antwerpen willen brengen, kunnen beter gebruikmaken van het openbaar vervoer.

In juli 2004 en juli 2005 wordt ook in de Kennedytunnel zelf gewerkt. In 2004 is de tunnelbuis richting Nederland aan de beurt. In 2005 volgt de tunnelbuis richting Gent. In beide richtingen blijven twee sterk versmalde rijstroken beschikbaar. Verkeer breder dan twee meter, zoals vrachtwagens, bussen, caravans en auto’s met een brede aanhangwagen mogen in deze periode geen gebruik maken van de Kennedytunnel. Dit verkeer wordt omgeleid via de Liefkenshoektunnel aan de noordkant van Antwerpen. Bij deze tunnel moet tol worden betaald.

De ring om Antwerpen is bijna 35 jaar oud en is sinds 1977 niet meer structureel onderhouden. De huidige situatie van het wegdek, de riolering, drainage en vangrails is dringend aan vernieuwing toe. Het doel van de ingrijpende werkzaamheden is de verkeersveiligheid verbeteren en het aantal files terugdringen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ring Antwerpen gaat deze zomer op de schop | Infrasite

Ring Antwerpen gaat deze zomer op de schop

Den Haag – De ringweg rond Antwerpen, de R1, gaat de komende twee jaar op de schop. De Belgische collega’s zijn al in maart begonnen met de voorbereidingen. De daadwerkelijke reconstructie start op 17 juni 2004.

Tot november 2004 werken aannemers in opdracht van de Belgische overheid aan de ring tussen de Kennedytunnel en de Noorderlaan richting van Nederland. Tijdens de werkzaamheden blijven in beide richtingen minimaal twee versmalde rijstroken beschikbaar. In de zomer van 2005 (mei tot oktober) wordt het traject Noorderlaan-Kennedytunnel richting Gent onderhanden genomen. Ook dan blijven er minimaal twee versmalde rijstroken in beide richtingen beschikbaar.

Ondanks dat de ring in beide richtingen open blijft, raadt Rijkswaterstaat doorgaand verkeer aan om de ring Antwerpen tijdens de werkzaamheden te mijden. Weggebruikers wordt geadviseerd om zich voor vertrek op de hoogte te stellen van de verkeerssituatie op alternatieve routes, bijvoorbeeld via de Moerdijkbrug/Bergen op Zoom/Roosendaal (A17/A58/A4) richting de Liefkenshoektunnel. Doorgaand verkeer richting het zuiden moet bovendien rekening houden met werkzaamheden aan de E25 en E411 in de Ardennen richting Luxemburg. De eerste fase van deze werkzaamheden duurt naar verwachting tot eind augustus 2004. Rijkswaterstaat adviseert tijdens de zomeruittocht de drukste dagen en tijden te mijden.

Antwerpen blijft wel bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Dit verkeer wordt zoveel mogelijk via de Singel (parallelweg van de ring) de stad in geleid. Toeristen vanuit Nederland die in de zomervakantie een bezoek aan Antwerpen willen brengen, kunnen beter gebruikmaken van het openbaar vervoer.

In juli 2004 en juli 2005 wordt ook in de Kennedytunnel zelf gewerkt. In 2004 is de tunnelbuis richting Nederland aan de beurt. In 2005 volgt de tunnelbuis richting Gent. In beide richtingen blijven twee sterk versmalde rijstroken beschikbaar. Verkeer breder dan twee meter, zoals vrachtwagens, bussen, caravans en auto’s met een brede aanhangwagen mogen in deze periode geen gebruik maken van de Kennedytunnel. Dit verkeer wordt omgeleid via de Liefkenshoektunnel aan de noordkant van Antwerpen. Bij deze tunnel moet tol worden betaald.

De ring om Antwerpen is bijna 35 jaar oud en is sinds 1977 niet meer structureel onderhouden. De huidige situatie van het wegdek, de riolering, drainage en vangrails is dringend aan vernieuwing toe. Het doel van de ingrijpende werkzaamheden is de verkeersveiligheid verbeteren en het aantal files terugdringen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat