GTI: Besturing tunnelinstallaties 5 tunnels Betuwelijn

Bunnik/Heinenoord – GTI Infra bv heeft onlangs, samen met Rockwell Automation BV, een raamovereenkomst gesloten met de Projectorganisatie Betuweroute (een onderdeel van ProRail dat in opdracht van Verkeer en Waterstaat (DG-RWS) de Betuweroute aanlegt. Deze overeenkomst betreft de realisatie van de besturing van de tunneltechnische installaties van vijf tunnels in de Betuweroute. Hiermee levert GTI een belangrijke bijdrage aan onder meer de veiligheid en de beschikbaarheid van de tunnels. Met de opdracht is 10 miljoen euro gemoeid, waaraan 8 miljoen voor GTI.

Veiligheid
GTI realiseert onder andere de aansturing van de sprinklerinstallatie en neemt de verantwoordelijkheid voor een aantal detectiesystemen, zoals de branddetectie-, treindetectie-, gasdetectiesystemen. Op die manier levert GTI een belangrijke bijdrage aan de veiligheid van de tunnels. De systemen kunnen incidenten detecteren en de gevolgen hiervan bestrijden. De tunneltechnische installaties grijpen dan direct in op het calamiteitenproces in de spoortunnel.

Beschikbaarheid
De Betuweroute is 24 uur per dag en 7 dagen per week operationeel; er worden dus hoge eisen gesteld aan de beschikbaarheid, ook aan dat van de besturing- en detectiesystemen. GTI en Rockwell voerden uitgebreide RAMS(Reliability, Availability, Maintainability en Safety)-analyses en -berekeningen uit waarmee is aangetoond dat de besturing- en detectiesystemen die worden gerealiseerd, voldoen aan de beschikbaarheideisen.

Naast het leveren, installeren en monteren van genoemde systemen realiseert GTI:

– de levering, installatie en montage van de meteosystemen
– de levering, installatie en montage van het glasvezelnetwerk ten behoeve van het besturingssysteem
– de software en hardware engineering van de detectiesystemen en het besturingsysteem
– het inbedrijfnemen van het besturingsysteem, inclusief de detectiesystemen
– het inbedrijfnemen van de totale tunneltechnische installaties in samenwerking met de opdrachtgever

Rockwell Automation besturingssysteem
Het besturingssysteem van Rockwell Automation bestaat uit RSView SE (SCADA), redundante ControLogix PLC systemen (29.000 I/O) en een redundant netwerk gebaseerd op ControlNet.

De opdracht omvat de Botlekspoortunnel, de Sophiaspoortunnel, de tunnel onder de Giessen, de tunnel onder het Pannerdensch kanaal en de tunnel bij Zevenaar. De Betuweroute kent in totaal zes tunnels. GTI rondt haar werkzaamheden voor de laatste tunnel af in april 2006.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht GTI nv

GTI: Besturing tunnelinstallaties 5 tunnels Betuwelijn | Infrasite

GTI: Besturing tunnelinstallaties 5 tunnels Betuwelijn

Bunnik/Heinenoord – GTI Infra bv heeft onlangs, samen met Rockwell Automation BV, een raamovereenkomst gesloten met de Projectorganisatie Betuweroute (een onderdeel van ProRail dat in opdracht van Verkeer en Waterstaat (DG-RWS) de Betuweroute aanlegt. Deze overeenkomst betreft de realisatie van de besturing van de tunneltechnische installaties van vijf tunnels in de Betuweroute. Hiermee levert GTI een belangrijke bijdrage aan onder meer de veiligheid en de beschikbaarheid van de tunnels. Met de opdracht is 10 miljoen euro gemoeid, waaraan 8 miljoen voor GTI.

Veiligheid
GTI realiseert onder andere de aansturing van de sprinklerinstallatie en neemt de verantwoordelijkheid voor een aantal detectiesystemen, zoals de branddetectie-, treindetectie-, gasdetectiesystemen. Op die manier levert GTI een belangrijke bijdrage aan de veiligheid van de tunnels. De systemen kunnen incidenten detecteren en de gevolgen hiervan bestrijden. De tunneltechnische installaties grijpen dan direct in op het calamiteitenproces in de spoortunnel.

Beschikbaarheid
De Betuweroute is 24 uur per dag en 7 dagen per week operationeel; er worden dus hoge eisen gesteld aan de beschikbaarheid, ook aan dat van de besturing- en detectiesystemen. GTI en Rockwell voerden uitgebreide RAMS(Reliability, Availability, Maintainability en Safety)-analyses en -berekeningen uit waarmee is aangetoond dat de besturing- en detectiesystemen die worden gerealiseerd, voldoen aan de beschikbaarheideisen.

Naast het leveren, installeren en monteren van genoemde systemen realiseert GTI:

– de levering, installatie en montage van de meteosystemen
– de levering, installatie en montage van het glasvezelnetwerk ten behoeve van het besturingssysteem
– de software en hardware engineering van de detectiesystemen en het besturingsysteem
– het inbedrijfnemen van het besturingsysteem, inclusief de detectiesystemen
– het inbedrijfnemen van de totale tunneltechnische installaties in samenwerking met de opdrachtgever

Rockwell Automation besturingssysteem
Het besturingssysteem van Rockwell Automation bestaat uit RSView SE (SCADA), redundante ControLogix PLC systemen (29.000 I/O) en een redundant netwerk gebaseerd op ControlNet.

De opdracht omvat de Botlekspoortunnel, de Sophiaspoortunnel, de tunnel onder de Giessen, de tunnel onder het Pannerdensch kanaal en de tunnel bij Zevenaar. De Betuweroute kent in totaal zes tunnels. GTI rondt haar werkzaamheden voor de laatste tunnel af in april 2006.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht GTI nv