Invaaroperatie langste fietsbrug Nederland

Nijmegen – Op zaterdag 20 maart 2004 is in Nijmegen de ‘invaaroperatie’ van de nieuwe fietsbrug over de Waal uitgevoerd. In opdracht van ProRail werd de 235 meter lange en 750 ton zware fietsbrug met behulp van vier drijvende bokken aan de bestaande spoorbrug gemonteerd. Voor deze operatie was in overleg met Rijkswaterstaat de scheepvaart op de Waal bij Nijmegen geheel gestremd. Ook was er dat weekend geen treinverkeer tussen Arnhem en Nijmegen.

Het in gebruiknemen van het baanvak tussen Arnhem en Nijmegen heeft enkele uren vertraging opgelopen door een wisselstoring bij Nijmegen. De wisselstoring staat op zich los van de invaaroperatie.

De fietsbrug was door de Belgische aannemer Victor Buyck Steel Constructions op een speciale steiger in de uiterwaarden aan de Lentse zijde gemonteerd. Vanaf augustus 2003 lag de brug, genaamd “de Snelbinder” klaar om te worden geplaatst. Vanwege de extreem lage waterstand op de Waal was de ‘invaaroperatie’ al die tijd uitgesteld.

Uniek
De door Holland Railconsult ontworpen fietsbrug is uniek. Nergens in Nederland is een fietsbrug te vinden van een dergelijk formaat, met een hoofdoverspanning van 235 meter. De nieuwe fietsbrug is de meest opzienbare schakel in de directe en comfortabele verbinding tussen de Nijmeegse binnenstad, het stationsgebied en de nieuwe woonwijk Waalsprong. Architect Paul van der Ree heeft de brug ontworpen als een uitzichtsbalkon met een prachtig panorama op beide stadsdelen. Het water staat daarbij letterlijk en figuurlijk centraal. Vanaf 15 mei kunnen de fietsers en wandelaars gebruik maken van de nieuwe fietsbrug.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Invaaroperatie langste fietsbrug Nederland | Infrasite

Invaaroperatie langste fietsbrug Nederland

Nijmegen – Op zaterdag 20 maart 2004 is in Nijmegen de ‘invaaroperatie’ van de nieuwe fietsbrug over de Waal uitgevoerd. In opdracht van ProRail werd de 235 meter lange en 750 ton zware fietsbrug met behulp van vier drijvende bokken aan de bestaande spoorbrug gemonteerd. Voor deze operatie was in overleg met Rijkswaterstaat de scheepvaart op de Waal bij Nijmegen geheel gestremd. Ook was er dat weekend geen treinverkeer tussen Arnhem en Nijmegen.

Het in gebruiknemen van het baanvak tussen Arnhem en Nijmegen heeft enkele uren vertraging opgelopen door een wisselstoring bij Nijmegen. De wisselstoring staat op zich los van de invaaroperatie.

De fietsbrug was door de Belgische aannemer Victor Buyck Steel Constructions op een speciale steiger in de uiterwaarden aan de Lentse zijde gemonteerd. Vanaf augustus 2003 lag de brug, genaamd “de Snelbinder” klaar om te worden geplaatst. Vanwege de extreem lage waterstand op de Waal was de ‘invaaroperatie’ al die tijd uitgesteld.

Uniek
De door Holland Railconsult ontworpen fietsbrug is uniek. Nergens in Nederland is een fietsbrug te vinden van een dergelijk formaat, met een hoofdoverspanning van 235 meter. De nieuwe fietsbrug is de meest opzienbare schakel in de directe en comfortabele verbinding tussen de Nijmeegse binnenstad, het stationsgebied en de nieuwe woonwijk Waalsprong. Architect Paul van der Ree heeft de brug ontworpen als een uitzichtsbalkon met een prachtig panorama op beide stadsdelen. Het water staat daarbij letterlijk en figuurlijk centraal. Vanaf 15 mei kunnen de fietsers en wandelaars gebruik maken van de nieuwe fietsbrug.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail