Hoofdlijnen dienstregeling NS 2005

Utrecht – NS heeft bij ProRail de aanvraag voor capaciteit ingediend voor de nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2004. De belangrijkste veranderingen zijn de opening van het nieuwe station Almere Oostvaarders en wijzigingen op de lijnen Zwolle – Emmen en Gouda – Utrecht.
NS heeft de voorgenomen veranderingen in de dienstregeling besproken met de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV. Omstreeks juni is duidelijk of ProRail (Railned), de organisatie die namens de overheid de capaciteit op het drukke Nederlandse spoorwegnet verdeelt tussen NS en de overige treinvervoerbedrijven, de plannen van NS goedkeurt.

Almere Oostvaarders
Op de Flevolijn zullen treinen gaan stoppen in het nieuwe station Almere Oostvaarders, het vijfde station binnen deze stad. Vanaf dit station kunnen reizigers straks 4x per uur vertrekken naar Amsterdam en Schiphol, 2x per uur naar Hilversum en Utrecht en 2x per uur naar Lelystad.

Zwolle – Emmen
Tussen Zwolle en Emmen wordt de dienstregeling gewijzigd om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Door de dienstregeling anders op te zetten en het station Dalen te sluiten, kunnen de sneltreinen ook gaan stoppen in Dalfsen en in Nieuw Amsterdam en worden de aansluitingen in Zwolle verbeterd. De circa 150 dagelijkse reizigers van station Dalen moeten een ander opstappunt kiezen. Voor zo’n 3000 reizigers op deze lijn brengt de nieuwe dienstregeling verbeteringen.

Gouda – Utrecht
Op de lijn Gouda – Utrecht wordt een eerste stap gezet in ‘Benutten & Bouwen’, de integrale aanpak van de Nederlandse spoorsector ( Ministerie van V&W, ProRail, goederenvervoerders en NS) om de capaciteit op het spoorwegnet beter te benutten en de dienstregeling betrouwbaarder te maken. In het huidige model is op dit traject sprake van een gecompliceerde dienstregeling, waarin treinen onnodig lang moeten stilstaan om snellere treinen voorbij te laten rijden. De bezetting van de lijn ligt ver boven internationaal erkende normen, waardoor vertragingen aan de orde van de dag zijn. Om zowel voor reizigers- als goederenvervoer voldoende en betrouwbare capaciteit te bieden, wordt de dienstregeling van de reizigerstreinen aangepast. De sneltreinen van Den Haag en Rotterdam naar Utrecht worden voortaan ook in de spits in Gouda gecombineerd, zoals buiten de spitsuren al gebruikelijk is. Verder wordt de stoptrein Rotterdam – Utrecht ingekort tot het traject Rotterdam – Gouda Goverwelle. Hierdoor wordt de belasting van het traject Gouda Goverwelle – Utrecht in beide richtingen verminderd met 3 treinen per uur.
Door de komst van grote aantallen nieuwe dubbeldekkers is het mogelijk met minder treinritten de reizigers toch voldoende plaats te bieden. De voorgenomen veranderingen betekenen voor circa 2300 treinreizen per dag een vermindering van het aantal reismogelijkheden per uur of een langere reistijd. Daar staat tegenover dat van ongeveer 60.000 dagelijkse treinreizen de betrouwbaarheid van dienstverlening verbetert.

Basis-uurpatronen
De aanvraag die NS heeft ingediend, gaat om de ‘basis-uurpatronen’. Omdat de treinen in Nederland op alle dagen van de week in principe op dezelfde minuten in het uur vertrekken en aankomen, vormt het uurpatroon de basis van de planning van de dienstregeling. In de komende maanden volgt de detailuitwerking voor de minder drukke uren (avonden, weekeinden en vakantieperioden).
NS zal in de uitwerking van de nieuwe dienstregeling de vraag en het aanbod tijdens de stille uren, wanneer sommige treinen door wel heel weinig reizigers gebruikt worden, kritisch tegen het licht houden. Ook deze voorstellen zullen in de komende maanden worden besproken met het LOCOV.

Eind november 2004 start de verkoop van de Spoorboekjes en Reisplanners voor de nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2004.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen

Hoofdlijnen dienstregeling NS 2005 | Infrasite

Hoofdlijnen dienstregeling NS 2005

Utrecht – NS heeft bij ProRail de aanvraag voor capaciteit ingediend voor de nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2004. De belangrijkste veranderingen zijn de opening van het nieuwe station Almere Oostvaarders en wijzigingen op de lijnen Zwolle – Emmen en Gouda – Utrecht.
NS heeft de voorgenomen veranderingen in de dienstregeling besproken met de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV. Omstreeks juni is duidelijk of ProRail (Railned), de organisatie die namens de overheid de capaciteit op het drukke Nederlandse spoorwegnet verdeelt tussen NS en de overige treinvervoerbedrijven, de plannen van NS goedkeurt.

Almere Oostvaarders
Op de Flevolijn zullen treinen gaan stoppen in het nieuwe station Almere Oostvaarders, het vijfde station binnen deze stad. Vanaf dit station kunnen reizigers straks 4x per uur vertrekken naar Amsterdam en Schiphol, 2x per uur naar Hilversum en Utrecht en 2x per uur naar Lelystad.

Zwolle – Emmen
Tussen Zwolle en Emmen wordt de dienstregeling gewijzigd om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Door de dienstregeling anders op te zetten en het station Dalen te sluiten, kunnen de sneltreinen ook gaan stoppen in Dalfsen en in Nieuw Amsterdam en worden de aansluitingen in Zwolle verbeterd. De circa 150 dagelijkse reizigers van station Dalen moeten een ander opstappunt kiezen. Voor zo’n 3000 reizigers op deze lijn brengt de nieuwe dienstregeling verbeteringen.

Gouda – Utrecht
Op de lijn Gouda – Utrecht wordt een eerste stap gezet in ‘Benutten & Bouwen’, de integrale aanpak van de Nederlandse spoorsector ( Ministerie van V&W, ProRail, goederenvervoerders en NS) om de capaciteit op het spoorwegnet beter te benutten en de dienstregeling betrouwbaarder te maken. In het huidige model is op dit traject sprake van een gecompliceerde dienstregeling, waarin treinen onnodig lang moeten stilstaan om snellere treinen voorbij te laten rijden. De bezetting van de lijn ligt ver boven internationaal erkende normen, waardoor vertragingen aan de orde van de dag zijn. Om zowel voor reizigers- als goederenvervoer voldoende en betrouwbare capaciteit te bieden, wordt de dienstregeling van de reizigerstreinen aangepast. De sneltreinen van Den Haag en Rotterdam naar Utrecht worden voortaan ook in de spits in Gouda gecombineerd, zoals buiten de spitsuren al gebruikelijk is. Verder wordt de stoptrein Rotterdam – Utrecht ingekort tot het traject Rotterdam – Gouda Goverwelle. Hierdoor wordt de belasting van het traject Gouda Goverwelle – Utrecht in beide richtingen verminderd met 3 treinen per uur.
Door de komst van grote aantallen nieuwe dubbeldekkers is het mogelijk met minder treinritten de reizigers toch voldoende plaats te bieden. De voorgenomen veranderingen betekenen voor circa 2300 treinreizen per dag een vermindering van het aantal reismogelijkheden per uur of een langere reistijd. Daar staat tegenover dat van ongeveer 60.000 dagelijkse treinreizen de betrouwbaarheid van dienstverlening verbetert.

Basis-uurpatronen
De aanvraag die NS heeft ingediend, gaat om de ‘basis-uurpatronen’. Omdat de treinen in Nederland op alle dagen van de week in principe op dezelfde minuten in het uur vertrekken en aankomen, vormt het uurpatroon de basis van de planning van de dienstregeling. In de komende maanden volgt de detailuitwerking voor de minder drukke uren (avonden, weekeinden en vakantieperioden).
NS zal in de uitwerking van de nieuwe dienstregeling de vraag en het aanbod tijdens de stille uren, wanneer sommige treinen door wel heel weinig reizigers gebruikt worden, kritisch tegen het licht houden. Ook deze voorstellen zullen in de komende maanden worden besproken met het LOCOV.

Eind november 2004 start de verkoop van de Spoorboekjes en Reisplanners voor de nieuwe dienstregeling vanaf 12 december 2004.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen