Noordelijke kolk Krammersluizen drie weken dicht

Den Haag – Door een technisch mankement is de noordelijke sluiskolk van de Krammersluizen in de Philipsdam tussen Goeree Overflakkee en Tholen minstens drie weken buiten bedrijf. Oorzaak is een defecte pakking in de hydraulische installatie van de sluisdeur aan de Oosterscheldezijde. De werkzaamheden leveren hinder op voor de scheepvaart.

Omdat de noordelijke sluiskolk in het verlengde ligt van de beweegbare brug in de Philipsdam, is de doorvaarthoogte beperkt tot 14.15 meter boven NAP. Bij wachttijden langer dan vier uur kan de scheepvaart kan een alternatieve route via de Kreekraksluizen in het Schelde-Rijnkanaal vaartijdwinst opleveren. De doorvaarthoogte op deze route is echter beperkt tot iets minder dan negen meter boven NAP, vanwege de aanwezigheid van bruggen die niet open kunnen.

De hydraulische installatie zorgt ervoor dat de sluisdeur tegen de deurkassen wordt gedrukt, zodat er geen kieren meer zijn waar het water doorheen kan lopen. Door de defecte pakking is olie in het oppervlaktewater terechtgekomen en is water in de installatie gesijpeld. Om verdere schade te voorkomen is de installatie buiten gebruik gesteld. Om de schade te herstellen moet de sluisdeur worden gelicht.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Noordelijke kolk Krammersluizen drie weken dicht | Infrasite

Noordelijke kolk Krammersluizen drie weken dicht

Den Haag – Door een technisch mankement is de noordelijke sluiskolk van de Krammersluizen in de Philipsdam tussen Goeree Overflakkee en Tholen minstens drie weken buiten bedrijf. Oorzaak is een defecte pakking in de hydraulische installatie van de sluisdeur aan de Oosterscheldezijde. De werkzaamheden leveren hinder op voor de scheepvaart.

Omdat de noordelijke sluiskolk in het verlengde ligt van de beweegbare brug in de Philipsdam, is de doorvaarthoogte beperkt tot 14.15 meter boven NAP. Bij wachttijden langer dan vier uur kan de scheepvaart kan een alternatieve route via de Kreekraksluizen in het Schelde-Rijnkanaal vaartijdwinst opleveren. De doorvaarthoogte op deze route is echter beperkt tot iets minder dan negen meter boven NAP, vanwege de aanwezigheid van bruggen die niet open kunnen.

De hydraulische installatie zorgt ervoor dat de sluisdeur tegen de deurkassen wordt gedrukt, zodat er geen kieren meer zijn waar het water doorheen kan lopen. Door de defecte pakking is olie in het oppervlaktewater terechtgekomen en is water in de installatie gesijpeld. Om verdere schade te voorkomen is de installatie buiten gebruik gesteld. Om de schade te herstellen moet de sluisdeur worden gelicht.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat