ProRail en NS: Toezicht spoorlopers en spoorvandalisme

ProRail gaat vanaf 8 februari 2004 acht NS-conducteurs inzetten als toezichthouder tegen spoorlopers en vandalisme. ProRail verwacht hiermee het aantal vertragingen door spoorlopers en vandalisme flink te reduceren. NS ondersteunt de samenwerking van harte. “Mensen die onrechtmatig op of in de directe omgeving van de spoorbaan lopen zorgen nog steeds voor levensgevaarlijke situaties, extra spanning bij het treinpersoneel en vertraagde treinen,” aldus NS-woordvoerder Stan Hoen.

ProRail is tevreden over de proef vorig najaar met een particuliere bewakingsdienst. In acht weken tijd werden toen 134 personen van het spoor gestuurd. ProRail wil de inzet van toezichthouders uitbreiden en verbeteren. Er is gekozen voor een samenwerkingsverband met NS, dat vele voordelen met zich meebrengt. Conducteurs hebben ruime ervaring in het aanspreken van mensen op (wan)gedrag en tonen een grote betrokkenheid bij het spoor. Conducteurs weten als geen ander wat de gevolgen kunnen zijn van het lopen op de spoorbaan en zullen vanuit die betrokkenheid de veiligheid op en rond de spoorbaan bewaken.

Werkwijze
De toezichthouders opereren in teams van twee personen en bewaken het spoor van Limburg, Noord-Brabant, Zeeland en Gelderland (tot Geldermalsen/Tiel). Ze spreken mensen die langs het spoor lopen aan op hun gedrag en waarschuwen hen voor de gevaren en gevolgen van hun handelen. De toezichthouders sturen mensen terug die een sluiproute nemen of buiten de overwegen het spoor oversteken. Ze halen kinderen bij het spoor weg die daar spelen en waarschuwen de ouders. Ook controleren de toezichthouders bij overwegen of mensen onder de bomen door kruipen, er tussendoor zigzaggen of rotzooi weggooien.

De toezichthouders werken fulltime, op wisselende tijden, op alle trajecten in Zuid-Nederland. Ze zullen frequent in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag aan het werk gaan, omdat er dan vaak problemen zijn met jongeren. Ook in vakantieperiodes en op zomeravonden zal er extra toezicht zijn, omdat er dan meer mensen bij het spoor rondhangen.

Achtergrond
Tien procent van alle vertragingen in het treinverkeer wordt veroorzaakt door aanrijdingen, zelfdoding, spoorlopers en vandalisme. ProRail werkt er samen met NS, gemeente en spoorwegpolitie aan om dergelijke vertragingen terug te dringen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

ProRail en NS: Toezicht spoorlopers en spoorvandalisme | Infrasite

ProRail en NS: Toezicht spoorlopers en spoorvandalisme

ProRail gaat vanaf 8 februari 2004 acht NS-conducteurs inzetten als toezichthouder tegen spoorlopers en vandalisme. ProRail verwacht hiermee het aantal vertragingen door spoorlopers en vandalisme flink te reduceren. NS ondersteunt de samenwerking van harte. “Mensen die onrechtmatig op of in de directe omgeving van de spoorbaan lopen zorgen nog steeds voor levensgevaarlijke situaties, extra spanning bij het treinpersoneel en vertraagde treinen,” aldus NS-woordvoerder Stan Hoen.

ProRail is tevreden over de proef vorig najaar met een particuliere bewakingsdienst. In acht weken tijd werden toen 134 personen van het spoor gestuurd. ProRail wil de inzet van toezichthouders uitbreiden en verbeteren. Er is gekozen voor een samenwerkingsverband met NS, dat vele voordelen met zich meebrengt. Conducteurs hebben ruime ervaring in het aanspreken van mensen op (wan)gedrag en tonen een grote betrokkenheid bij het spoor. Conducteurs weten als geen ander wat de gevolgen kunnen zijn van het lopen op de spoorbaan en zullen vanuit die betrokkenheid de veiligheid op en rond de spoorbaan bewaken.

Werkwijze
De toezichthouders opereren in teams van twee personen en bewaken het spoor van Limburg, Noord-Brabant, Zeeland en Gelderland (tot Geldermalsen/Tiel). Ze spreken mensen die langs het spoor lopen aan op hun gedrag en waarschuwen hen voor de gevaren en gevolgen van hun handelen. De toezichthouders sturen mensen terug die een sluiproute nemen of buiten de overwegen het spoor oversteken. Ze halen kinderen bij het spoor weg die daar spelen en waarschuwen de ouders. Ook controleren de toezichthouders bij overwegen of mensen onder de bomen door kruipen, er tussendoor zigzaggen of rotzooi weggooien.

De toezichthouders werken fulltime, op wisselende tijden, op alle trajecten in Zuid-Nederland. Ze zullen frequent in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag aan het werk gaan, omdat er dan vaak problemen zijn met jongeren. Ook in vakantieperiodes en op zomeravonden zal er extra toezicht zijn, omdat er dan meer mensen bij het spoor rondhangen.

Achtergrond
Tien procent van alle vertragingen in het treinverkeer wordt veroorzaakt door aanrijdingen, zelfdoding, spoorlopers en vandalisme. ProRail werkt er samen met NS, gemeente en spoorwegpolitie aan om dergelijke vertragingen terug te dringen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail