Breda voltooit etappe in sleutelproject

Breda kan verder met het maken van plannen voor het gereed maken van het station voor de Hogesnelheidslijn. Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft hiervoor op 18 december 2003 met Breda een overeenkomst getekend.

De aanpak van hetstation valt onder de zogenoemde sleutelprojecten: stations in zes steden in Nederland die ingrijpend moeten worden vernieuwd voor de Hogesnelheidslijnen. Directe verbindingen naar Brussel, Parijs en Frankfurt vanaf de nieuwe stations is het uiteindelijke doel van de sleutelprojecten. Verkeer en Waterstaat draagt bijna 800 miljoen euro bij aan de stations, wat genoeg is voor de basisvoorzieningen. De gemeenten en marktpartijen moeten voor ‘de krenten uit de pap’, zoals minister Peijs het noemde, zelf voor geld zorgen.

In Breda is vandaag de toetsbrief, waarin staat de plannen van de gemeente zijn getoetst op concrete criteria, ondertekend. Het Bredase plan is hiermee goedgekeurd onder enkele belangrijke voorwaarden. Zo zijn er vraagtekens gezet bij onder meer de prognoses van de toekomstige aantallen reizigers en het parkeerbeleid.

(Inter)nationale bedrijven

Het plan van de gemeente Breda voor haar stationsgebied is op hoofdlijnen door het rijk goedgekeurd. Breda wil met een kleine zeshonderd woningen en zo’n 115.000 m² kantoren (inter)nationale bedrijven uit de Benelux aantrekken. In 2004 worden uitvoeringsafspraken gemaakt, waarna de bouw kan beginnen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat betaalt de kosten voor de basisvoorzieningen. VROM reserveert 9 miljoen euro voor de kwaliteit van de Openbaar Vervoerterminal. Voor het stationsgebied heeft VROM 16 miljoen euro gereserveerd.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Breda voltooit etappe in sleutelproject | Infrasite

Breda voltooit etappe in sleutelproject

Breda kan verder met het maken van plannen voor het gereed maken van het station voor de Hogesnelheidslijn. Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft hiervoor op 18 december 2003 met Breda een overeenkomst getekend.

De aanpak van hetstation valt onder de zogenoemde sleutelprojecten: stations in zes steden in Nederland die ingrijpend moeten worden vernieuwd voor de Hogesnelheidslijnen. Directe verbindingen naar Brussel, Parijs en Frankfurt vanaf de nieuwe stations is het uiteindelijke doel van de sleutelprojecten. Verkeer en Waterstaat draagt bijna 800 miljoen euro bij aan de stations, wat genoeg is voor de basisvoorzieningen. De gemeenten en marktpartijen moeten voor ‘de krenten uit de pap’, zoals minister Peijs het noemde, zelf voor geld zorgen.

In Breda is vandaag de toetsbrief, waarin staat de plannen van de gemeente zijn getoetst op concrete criteria, ondertekend. Het Bredase plan is hiermee goedgekeurd onder enkele belangrijke voorwaarden. Zo zijn er vraagtekens gezet bij onder meer de prognoses van de toekomstige aantallen reizigers en het parkeerbeleid.

(Inter)nationale bedrijven

Het plan van de gemeente Breda voor haar stationsgebied is op hoofdlijnen door het rijk goedgekeurd. Breda wil met een kleine zeshonderd woningen en zo’n 115.000 m² kantoren (inter)nationale bedrijven uit de Benelux aantrekken. In 2004 worden uitvoeringsafspraken gemaakt, waarna de bouw kan beginnen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat betaalt de kosten voor de basisvoorzieningen. VROM reserveert 9 miljoen euro voor de kwaliteit van de Openbaar Vervoerterminal. Voor het stationsgebied heeft VROM 16 miljoen euro gereserveerd.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat