DHV wint competitie masterplanning Chinese haven

DHV heeft de internationale competitie gewonnen voor de masterplanning van het haven- en industriegebied van Guangzhou-Nansha in China. Het plan omvat het ontwerp van twee eilanden en omliggende wateren met een totale oppervlakte van 180 vierkante kilometer. Hiervan wordt 65 vierkante kilometer in beslag genomen door het havengebied, een oppervlakte vergelijkbaar met de gezamenlijke Maasvlakte en Europoort bij Rotterdam.

Het havengebied bevindt zich in de Pearl River Delta, temidden van de belangrijke havensteden Guangzhou, Shenzhen en Hong Kong. De regio is de economische motor van Zuid-China en telt 50 miljoen inwoners. Het Nansha havengebied wordt met containers, staal, scheepswerven en petrochemie het belangrijkste logistieke en industriële centrum van de regio.

De creatie van een eiland in de delta vormt een uniek onderdeel van het plan. Hiervoor moet de komende twintig jaar circa 500 miljoen kubieke meter zand en slib worden gebaggerd. Eenderde deel van dit materiaal is afkomstig van de nog uit te baggeren vaargeul, die Nansha bereikbaar moet maken als de Deep Sea Port van Guangzhou.

De eerste fase van het plan is reeds in uitvoering en omvat een containerterminal met 1400 meter kadelengte, aangevuld met een verbindingsbrug en een zesbaans autoweg naar het achterland. Na voltooiing in 2020 heeft het Nansha havengebied een capaciteit van onder meer 14,5 miljoen TEU (20 ft. containers), 10 miljoen ton staal en 15 miljoen ton raffinage capaciteit.

DHV is één van de eerste Nederlandse advies- en ingenieursbureaus die actief zijn in deze Chinese delta. Na het winnen van de masterplanning kreeg het bureau het verzoek om offertes op te stellen voor meerdere vervolgstudies. Deze omvatten onder meer het uitbaggeren van de vaargeul, het management van de zandwinning, logistieke centra voor de beheersing van de goederenstroom en de tweede fase containerterminal.

De Chinese markt is voor DHV van groeiende betekenis. Het bureau heeft vestigingen in Beijing, Shanghai en Hong Kong en profileert zich sterk op het terrein van waterzuivering, kustontwikkeling en vliegvelden. De verwachting is dat China in 2004 met een budget van bijna 25 miljoen euro qua omzet de grootste internationale markt van DHV zal zijn. Eerder dit jaar scoorde DHV-dochter NACO in China met het winnende ontwerp voor een terminalgebouw voor de luchthaven van Beijing.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht DHV

DHV wint competitie masterplanning Chinese haven | Infrasite

DHV wint competitie masterplanning Chinese haven

DHV heeft de internationale competitie gewonnen voor de masterplanning van het haven- en industriegebied van Guangzhou-Nansha in China. Het plan omvat het ontwerp van twee eilanden en omliggende wateren met een totale oppervlakte van 180 vierkante kilometer. Hiervan wordt 65 vierkante kilometer in beslag genomen door het havengebied, een oppervlakte vergelijkbaar met de gezamenlijke Maasvlakte en Europoort bij Rotterdam.

Het havengebied bevindt zich in de Pearl River Delta, temidden van de belangrijke havensteden Guangzhou, Shenzhen en Hong Kong. De regio is de economische motor van Zuid-China en telt 50 miljoen inwoners. Het Nansha havengebied wordt met containers, staal, scheepswerven en petrochemie het belangrijkste logistieke en industriële centrum van de regio.

De creatie van een eiland in de delta vormt een uniek onderdeel van het plan. Hiervoor moet de komende twintig jaar circa 500 miljoen kubieke meter zand en slib worden gebaggerd. Eenderde deel van dit materiaal is afkomstig van de nog uit te baggeren vaargeul, die Nansha bereikbaar moet maken als de Deep Sea Port van Guangzhou.

De eerste fase van het plan is reeds in uitvoering en omvat een containerterminal met 1400 meter kadelengte, aangevuld met een verbindingsbrug en een zesbaans autoweg naar het achterland. Na voltooiing in 2020 heeft het Nansha havengebied een capaciteit van onder meer 14,5 miljoen TEU (20 ft. containers), 10 miljoen ton staal en 15 miljoen ton raffinage capaciteit.

DHV is één van de eerste Nederlandse advies- en ingenieursbureaus die actief zijn in deze Chinese delta. Na het winnen van de masterplanning kreeg het bureau het verzoek om offertes op te stellen voor meerdere vervolgstudies. Deze omvatten onder meer het uitbaggeren van de vaargeul, het management van de zandwinning, logistieke centra voor de beheersing van de goederenstroom en de tweede fase containerterminal.

De Chinese markt is voor DHV van groeiende betekenis. Het bureau heeft vestigingen in Beijing, Shanghai en Hong Kong en profileert zich sterk op het terrein van waterzuivering, kustontwikkeling en vliegvelden. De verwachting is dat China in 2004 met een budget van bijna 25 miljoen euro qua omzet de grootste internationale markt van DHV zal zijn. Eerder dit jaar scoorde DHV-dochter NACO in China met het winnende ontwerp voor een terminalgebouw voor de luchthaven van Beijing.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht DHV