ProRail start Sandite-campagne

Dit najaar laat ProRail opnieuw sporen met gel behandelen tegen gladheid. Op 5 tra-jecten wordt vanaf aanstaande maandag 20 oktober tot 13 december dagelijks vóór de ochtendspits een laagje gel aangebracht die de sporen stroever maakt. Het middel is in voorgaande jaren al met succes toegepast. Het gebruik van Sandite is een gezamenlijk initiatief van NS en ProRail. De Sandite-treinen worden ingezet op trajecten in bosrijke gebieden. Die trajecten kunnen de meeste afbreuk doen aan de punctualiteit. Daar raakt de rails glad door een combinatie van kapot gereden bladeren, vocht, lagere temperaturen en roest.

Gladde sporen zijn bij de meeste spoorwegmaatschappijen een berucht fenomeen. Treinen hebben bij gladheid een langere remweg nodig en trekken langzamer op. Dit leidt tot vertragingen. Sandite breekt de gladde laag op de rails af, waardoor deze stroever wordt en het slippen van treinen wordt voorkomen. Hierdoor hoeven de machinisten niet langzamer op te trekken of eerder af te remmen, zodat de treinen volgens het spoorboekje kunnen blijven rijden. Hierdoor blijft de punctualiteit beter op orde. Daarnaast wordt met Sandite voorkomen dat wielen blokkeren of slippen wat beschadigingen aan de wielen voorkomt. Tot slot verbetert de veiligheid omdat treinen bij het remmen niet doorschuiven en voorbij perrons tot stilstand komen.

Vijf trajecten
Om de gladheid tegen te gaan brengt spooraannemer BAM-NMB Infra met zes treinen op trajekten waar treinen optrekken of afremmen de sandite op de rails aan. Dit is van honderden meters vóór tot honderden meters voorbij een station. Daar hebben machinisten de meeste hinder van gladde sporen. De treinen rijden van week 43 tot en met week 50 op de volgende trajecten:
1. Utrecht-Amersfoort,
2. Amersfoort-Zwolle,
3. Utrecht-Arnhem,
4. Arnhem-‘s Hertogenbosch,
5. Den Haag CS- Gouda Goverwelle.

In principe wordt Sandite vóór de ochtendspits aangebracht, indien nodig rijdt de trein ook nog een keer vóór de avondspits. Sandite bestaat uit een mengsel scherp zand, kleine metaaldeeltjes en gel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

ProRail start Sandite-campagne | Infrasite

ProRail start Sandite-campagne

Dit najaar laat ProRail opnieuw sporen met gel behandelen tegen gladheid. Op 5 tra-jecten wordt vanaf aanstaande maandag 20 oktober tot 13 december dagelijks vóór de ochtendspits een laagje gel aangebracht die de sporen stroever maakt. Het middel is in voorgaande jaren al met succes toegepast. Het gebruik van Sandite is een gezamenlijk initiatief van NS en ProRail. De Sandite-treinen worden ingezet op trajecten in bosrijke gebieden. Die trajecten kunnen de meeste afbreuk doen aan de punctualiteit. Daar raakt de rails glad door een combinatie van kapot gereden bladeren, vocht, lagere temperaturen en roest.

Gladde sporen zijn bij de meeste spoorwegmaatschappijen een berucht fenomeen. Treinen hebben bij gladheid een langere remweg nodig en trekken langzamer op. Dit leidt tot vertragingen. Sandite breekt de gladde laag op de rails af, waardoor deze stroever wordt en het slippen van treinen wordt voorkomen. Hierdoor hoeven de machinisten niet langzamer op te trekken of eerder af te remmen, zodat de treinen volgens het spoorboekje kunnen blijven rijden. Hierdoor blijft de punctualiteit beter op orde. Daarnaast wordt met Sandite voorkomen dat wielen blokkeren of slippen wat beschadigingen aan de wielen voorkomt. Tot slot verbetert de veiligheid omdat treinen bij het remmen niet doorschuiven en voorbij perrons tot stilstand komen.

Vijf trajecten
Om de gladheid tegen te gaan brengt spooraannemer BAM-NMB Infra met zes treinen op trajekten waar treinen optrekken of afremmen de sandite op de rails aan. Dit is van honderden meters vóór tot honderden meters voorbij een station. Daar hebben machinisten de meeste hinder van gladde sporen. De treinen rijden van week 43 tot en met week 50 op de volgende trajecten:
1. Utrecht-Amersfoort,
2. Amersfoort-Zwolle,
3. Utrecht-Arnhem,
4. Arnhem-‘s Hertogenbosch,
5. Den Haag CS- Gouda Goverwelle.

In principe wordt Sandite vóór de ochtendspits aangebracht, indien nodig rijdt de trein ook nog een keer vóór de avondspits. Sandite bestaat uit een mengsel scherp zand, kleine metaaldeeltjes en gel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail