Siemens: Order half miljard euro voor 56 treinstellen

Een consortium bestaande uit FirstGroup plc en Keolis SA heeft een vergunning gekregen om vanaf 2004 de exploitatie te verzorgen van het TransPennine netwerk. Dit is de voornaamste intercityverbindingen in Noord Engeland. Siemens Transportation Systems heeft met dit consortium een contract gesloten voor de levering van maximaal 56 dieseltreinen die vanaf 2006 op deze trajecten zullen worden ingezet. De order, die ook het onderhoud van de treinen en de bouw van twee depots omvat, vertegenwoordigt een waarde van circa EUR 500 miljoen.

“Deze order onderstreept de uitstekende reputatie die de spoorwegtechnologie van Siemens in het Verenigd Koninkrijk heeft. Sinds de Britse spoorwegen halverwege de jaren ’90 zijn geprivatiseerd, heeft Siemens zo’n 1200 treinstellen geleverd. Ze worden ingezet in alle delen van het Verenigd Koninkrijk. Deze order betekent weer een verbetering van onze positie op de Britse markt als leverancier van nieuwe passagierstreinen”, aldus Siemens-topman Heinrich von Pierer.

De treinstellen van Siemens, van het type Desiro, hebben een maximumsnelheid van 160 km/u. De driedelige, circa. 70 meter lange treinen zijn voorzien van een krachtige dieselaandrijving (561 kW per rijtuig) die voor een uitstekende acceleratie zorgt. Dit wordt, zelfs bereikt op de hellingen van de Pennines; een heuvelrug in het noorden van Engeland. First/Keolis beoogt hiermee een reistijdvermindering tot 10 minuten per traject te halen.

De treinen – gebaseerd op de Class 360-treinen van Siemens die dienst doen in het zuiden van Engeland – hebben elk 183 zitplaatsen (waarvan 15 in de eersteklas) en zijn onder andere voorzien van klimaatregeling, moderne reizigersinformatiesystemen, videobewaking en een speciale rolstoelruimte. De ingebruikname is gepland in het voorjaar van 2006 op de TransPennine trajecten tussen de steden Liverpool, Manchester, Leeds, York, Hull, Sheffield en Newcastle.

Siemens is ook verantwoordelijk voor het onderhoud, de brandstofvoorziening en de schoonmaak in twee nieuw te bouwen depots. Hierdoor onstaan 100 nieuwe arbeidsplaatsen. Gezien het uitgebreide spoorwegnetwerk en het grote aantal treinen zijn deze depots nodig om het afgesproken beschikbaarheidsniveau te kunnen realiseren. Het hoofddepot, dat in Manchester wordt gebouwd, omvat een wasinstallatie. Het tweede, wat kleinere depot komt in York te staan.

“De groei die we in de afgelopen drie jaar hebben doorgemaakt, is indrukwekkend”, aldus Hans Schabert, hoofd van Siemens TS. “We willen absoluut blijven investeren in de Britse spoorwegindustrie. Samen met de Strategic Railway Authority en onze partner First/Keolis zullen we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de nieuwe treinen voldoen aan het prestatieniveau dat de hedendaagse reiziger verwacht.”

Net als bij de Desiro-treinstellen die Siemens momenteel levert voor regionale routes in het zuiden en oosten van Engeland, worden ook de Trans Pennine-treinen op het testtraject in Wegberg-Widenrath bij Düsseldorf grondig voorbereid op het gebruik in het Verenigd Koninkrijk.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Siemens Nederland N.V.

Siemens: Order half miljard euro voor 56 treinstellen | Infrasite

Siemens: Order half miljard euro voor 56 treinstellen

Een consortium bestaande uit FirstGroup plc en Keolis SA heeft een vergunning gekregen om vanaf 2004 de exploitatie te verzorgen van het TransPennine netwerk. Dit is de voornaamste intercityverbindingen in Noord Engeland. Siemens Transportation Systems heeft met dit consortium een contract gesloten voor de levering van maximaal 56 dieseltreinen die vanaf 2006 op deze trajecten zullen worden ingezet. De order, die ook het onderhoud van de treinen en de bouw van twee depots omvat, vertegenwoordigt een waarde van circa EUR 500 miljoen.

“Deze order onderstreept de uitstekende reputatie die de spoorwegtechnologie van Siemens in het Verenigd Koninkrijk heeft. Sinds de Britse spoorwegen halverwege de jaren ’90 zijn geprivatiseerd, heeft Siemens zo’n 1200 treinstellen geleverd. Ze worden ingezet in alle delen van het Verenigd Koninkrijk. Deze order betekent weer een verbetering van onze positie op de Britse markt als leverancier van nieuwe passagierstreinen”, aldus Siemens-topman Heinrich von Pierer.

De treinstellen van Siemens, van het type Desiro, hebben een maximumsnelheid van 160 km/u. De driedelige, circa. 70 meter lange treinen zijn voorzien van een krachtige dieselaandrijving (561 kW per rijtuig) die voor een uitstekende acceleratie zorgt. Dit wordt, zelfs bereikt op de hellingen van de Pennines; een heuvelrug in het noorden van Engeland. First/Keolis beoogt hiermee een reistijdvermindering tot 10 minuten per traject te halen.

De treinen – gebaseerd op de Class 360-treinen van Siemens die dienst doen in het zuiden van Engeland – hebben elk 183 zitplaatsen (waarvan 15 in de eersteklas) en zijn onder andere voorzien van klimaatregeling, moderne reizigersinformatiesystemen, videobewaking en een speciale rolstoelruimte. De ingebruikname is gepland in het voorjaar van 2006 op de TransPennine trajecten tussen de steden Liverpool, Manchester, Leeds, York, Hull, Sheffield en Newcastle.

Siemens is ook verantwoordelijk voor het onderhoud, de brandstofvoorziening en de schoonmaak in twee nieuw te bouwen depots. Hierdoor onstaan 100 nieuwe arbeidsplaatsen. Gezien het uitgebreide spoorwegnetwerk en het grote aantal treinen zijn deze depots nodig om het afgesproken beschikbaarheidsniveau te kunnen realiseren. Het hoofddepot, dat in Manchester wordt gebouwd, omvat een wasinstallatie. Het tweede, wat kleinere depot komt in York te staan.

“De groei die we in de afgelopen drie jaar hebben doorgemaakt, is indrukwekkend”, aldus Hans Schabert, hoofd van Siemens TS. “We willen absoluut blijven investeren in de Britse spoorwegindustrie. Samen met de Strategic Railway Authority en onze partner First/Keolis zullen we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de nieuwe treinen voldoen aan het prestatieniveau dat de hedendaagse reiziger verwacht.”

Net als bij de Desiro-treinstellen die Siemens momenteel levert voor regionale routes in het zuiden en oosten van Engeland, worden ook de Trans Pennine-treinen op het testtraject in Wegberg-Widenrath bij Düsseldorf grondig voorbereid op het gebruik in het Verenigd Koninkrijk.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Siemens Nederland N.V.