Holland Railconsult en Alstom: beveiliging Betuweroute

Holland Railconsult gaat samen met Alstom de nieuwe beveiliging voor de Betuweroute leveren. Hiertoe heeft de Projectorganisatie Betuweroute van ProRail, de beheerder van de railinfrastructuur, opdracht gegeven aan een consortium bestaande uit Holland Railconsult en Alstom. Met de invoering van het nieuwe ERTMS-systeem is Nederland een van de eerste landen in Europa dat de nieuwe norm voor beveiliging invoert.

De gekozen beveiliging is gebaseerd op het ERTMS-systeem, de nieuwe Europese norm op het gebied van spoorbeveiliging. Het systeem kenmerkt zich door het ontbreken van de traditionele seinen langs het baanvak. De noodzakelijke informatie wordt direct via beeldschermen aan de machinist verstrekt, waarbij rekening gehouden wordt met de exacte positie en snelheid van de betreffende trein.
In het kader van deze ontwikkeling zijn er de afgelopen jaren in diverse landen, waaronder ook Nederland op de Havenspoorlijn nabij Rotterdam, proeftrajecten aangelegd. Met de toepassing van dit nieuwe systeem op de Betuweroute is Nederland een van de eerste landen in Europa dat dit systeem – in de vakwereld bekend als ERTMS/ETCS level 2 – ook daadwerkelijk toepast op een operationele lijn. Het project heeft een omvang van 75 miljoen euro.

De Betuweroute is een 160 kilometer lange spoorlijn uitsluitend bestemd voor goederenvervoer. De Betuweroute wordt aangelegd door de Projectorganisatie Betuweroute van ProRail in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De Betuweroute wordt in 2007 in gebruik genomen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Holland Railconsult BV