ProRail ondersteunt proef met camera’s in trein

ProRail heeft een systeem ontwikkeld waardoor camerabeelden uit de trein via een draadloos internet te bekijken zijn in een controlepost op het station. Hiermee wordt de proef van NS Reizigers op de Zoetermeerlijn, om met camera’s in de treinen de sociale veiligheid te verhogen, geperfectioneerd. In onveilige situaties of bij vandalisme is snel ingrijpen mogelijk, doordat de beelden via breedbandtechnologie direct te bekijken zijn. In eerste instantie moest nog een medewerker naar de trein gestuurd worden om de harde schijf met de beelden op te halen.

NS Reizigers was weliswaar tevreden met de inzet van camera’s, maar er bleef een probleem bestaan met beelden uitlezen. De videobeelden werden opgeslagen op een harde schijf van de computer in de trein. Na melding van een incident bij de Spoorwegpolitie, moest NS Reizigers steeds een medewerker naar de trein sturen om de beelden te bekijken. Een bijkomend probleem was, dat de schijf zichzelf overschreef, als hij vol was. De beelden moesten daarom snel bekeken worden. Bij de proef op de Zoetermeerlijn, waarin het om 8 camera’s ging op één trein, was dit nog haalbaar. Bij uitbreiding van cameratoezicht is dat niet meer mogelijk. Draadloos beelden downloaden is daarom een voorwaarde om cameratoezicht in de trein structureel in te voeren. De medewerker op het station kan nu zowel live meekijken, als bepaalde fragmenten snel opvragen.

Voor de proef met het draadloze internet heeft ProRail op station Den Haag Centraal een antenne geplaatst die de beelden van de videoserver in de trein kan opvangen binnen een ontvangstgebied van 50 meter. Via het computernetwerk kan één minuut videobeeld in één minuut gedownload worden. In principe is de tijd dat de trein op een station geparkeerd staat, hiervoor voldoende.
De draadloze techniek is niet alleen snel en goedkoop, maar heeft ook als voordeel dat het geen storende invloed heeft op bovenleidingspanning en beveiligingssystemen. Bovendien is deze techniek nog volop in ontwikkeling, waardoor de toepassingsmogelijkheden snel toenemen.

ProRail werkte voor dit project samen met NS Reizigers, Chubb LIPS Beveiliging en Arcadis. Die laatste bracht Cisco Systems in als Wi-Fi-leverancier en Getronics als ICT-dienstverlener.
ProRail bestudeert al langer hoe de ICT, inclusief breedbandtechnologie, een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van het spoor. Zij is initiatiefnemer van het project ICT BreedSpoor, waarin ook NS Reizigers en diverse ingenieursbureaus en aannemers uit de spoorwereld zijn vertegenwoordigd

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail