Veerhaven Texel op de schop

Rijksveerhaven ’t Horntje op Texel wordt de komende tijd verbouwd. Deze week is gestart met het vervangen van de uiteinden van de veertig jaar oude havenhoofden. Tegelijk met dit werk zal de havenmond worden verbreed van zestig naar negentig meter.

Rijkswaterstaat past de haven aan omdat in 2005 een groter veer gaat varen tussen Texel en het vaste land van Den Helder.

De nieuwe constructie van de havenhoofden bestaat voornamelijk uit een stalen damwand. Deze wand wordt tot drie meter boven NAP aangebracht. Dit is twee meter lager dan de huidige havenhoofden. Opvallend aan het ontwerp van de nieuwe havenhoofden is het cirkelvormige deel op de uiterste punten van de dam. Het cirkelvormige deel wordt verbonden met het overblijvende oude deel van de havendammen. Het grootste verschil tussen de nieuwe en oude havenhoofden is dat de nieuwe loodrecht uit het water verrijzen en dat er geen taluds (schuine hellingen) meer zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Veerhaven Texel op de schop | Infrasite

Veerhaven Texel op de schop

Rijksveerhaven ’t Horntje op Texel wordt de komende tijd verbouwd. Deze week is gestart met het vervangen van de uiteinden van de veertig jaar oude havenhoofden. Tegelijk met dit werk zal de havenmond worden verbreed van zestig naar negentig meter.

Rijkswaterstaat past de haven aan omdat in 2005 een groter veer gaat varen tussen Texel en het vaste land van Den Helder.

De nieuwe constructie van de havenhoofden bestaat voornamelijk uit een stalen damwand. Deze wand wordt tot drie meter boven NAP aangebracht. Dit is twee meter lager dan de huidige havenhoofden. Opvallend aan het ontwerp van de nieuwe havenhoofden is het cirkelvormige deel op de uiterste punten van de dam. Het cirkelvormige deel wordt verbonden met het overblijvende oude deel van de havendammen. Het grootste verschil tussen de nieuwe en oude havenhoofden is dat de nieuwe loodrecht uit het water verrijzen en dat er geen taluds (schuine hellingen) meer zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat