TLS selecteert consortium voor ov-chipcard

Trans Link Systems heeft het consortium East-West – bestaande uit Accenture, MTRC Corporation, Thales en Vialis – beoordeeld als beste aanbieder voor de introductie van e-ticketing in het Nederlandse openbaar vervoer. Trans Link Systems (TLS) is een initiatief van MOBIS en de vijf grootste vervoerbedrijven in ons land, NS, Connexxion, RET, HTM en GVB.

Met East-West worden nu de onderhandelingen gestart met het voornemen medio mei over te gaan tot gunning van deze omvangrijke opdracht. East-West zal dan het hart van het systeem leveren en ook de implementatie verzorgen bij enkele grote OV-bedrijven. Het systeem voor elektronische OV-kaarten krijgt een open architectuur. Dat wil zeggen dat er smart cards, kaartlezers en poortjes van verschillende leveranciers aangesloten kunnen worden.

Het consortium My-Trans – bestaande uit EDS International, Cubic Transportation Systems en Siemens Nederland – is tweede geworden. Volgens Jeroen Kok, directeur van Trans Link Systems (TLS) hebben beide partijen “uitstekende, goed uitgewerkte en concurrerende voorstellen gedaan.” Om die reden wordt ook met My-Trans verder gesproken om te zien welke bijdrage My-Trans nog aan het project kan leveren.

TLS en de aangesloten vervoerbedrijven willen nog dit jaar een start maken met de invoering van het elektronisch vervoerbewijs in trein, bus, tram en metro. De NS gaat dit systeem begin volgend jaar toepassen op de zogenoemde Hoekse Lijn, de treinverbinding van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland. Ook het Rotterdamse metrosysteem wordt in de eerste helft van 2004 voorzien van scanners en tourniquets voor het elektronisch vervoerbewijs. Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB streeft ernaar tegelijkertijd het metrosysteem in de hoofdstad hiervan te voorzien. Op de Veluwe zal een proef plaats gaan vinden met 125 bussen van Connexxion.

Kok: “Hiervoor werken TLS en de ov-bedrijven nauw samen met de reizigersorganisaties, decentrale overheden en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De uitwerking van het systeem voor heel Nederland moet een gezamenlijke en eensgezinde inspanning worden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Trans Link Systems

TLS selecteert consortium voor ov-chipcard | Infrasite

TLS selecteert consortium voor ov-chipcard

Trans Link Systems heeft het consortium East-West – bestaande uit Accenture, MTRC Corporation, Thales en Vialis – beoordeeld als beste aanbieder voor de introductie van e-ticketing in het Nederlandse openbaar vervoer. Trans Link Systems (TLS) is een initiatief van MOBIS en de vijf grootste vervoerbedrijven in ons land, NS, Connexxion, RET, HTM en GVB.

Met East-West worden nu de onderhandelingen gestart met het voornemen medio mei over te gaan tot gunning van deze omvangrijke opdracht. East-West zal dan het hart van het systeem leveren en ook de implementatie verzorgen bij enkele grote OV-bedrijven. Het systeem voor elektronische OV-kaarten krijgt een open architectuur. Dat wil zeggen dat er smart cards, kaartlezers en poortjes van verschillende leveranciers aangesloten kunnen worden.

Het consortium My-Trans – bestaande uit EDS International, Cubic Transportation Systems en Siemens Nederland – is tweede geworden. Volgens Jeroen Kok, directeur van Trans Link Systems (TLS) hebben beide partijen “uitstekende, goed uitgewerkte en concurrerende voorstellen gedaan.” Om die reden wordt ook met My-Trans verder gesproken om te zien welke bijdrage My-Trans nog aan het project kan leveren.

TLS en de aangesloten vervoerbedrijven willen nog dit jaar een start maken met de invoering van het elektronisch vervoerbewijs in trein, bus, tram en metro. De NS gaat dit systeem begin volgend jaar toepassen op de zogenoemde Hoekse Lijn, de treinverbinding van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland. Ook het Rotterdamse metrosysteem wordt in de eerste helft van 2004 voorzien van scanners en tourniquets voor het elektronisch vervoerbewijs. Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB streeft ernaar tegelijkertijd het metrosysteem in de hoofdstad hiervan te voorzien. Op de Veluwe zal een proef plaats gaan vinden met 125 bussen van Connexxion.

Kok: “Hiervoor werken TLS en de ov-bedrijven nauw samen met de reizigersorganisaties, decentrale overheden en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De uitwerking van het systeem voor heel Nederland moet een gezamenlijke en eensgezinde inspanning worden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Trans Link Systems