Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden

Foto: Ivo Ketelaar

• Roger van Boxtel: forse opgave om prestaties vast te houden

• Klanttevredenheid stijgt naar 84%

• Kostenbesparingen op overhead en hoofdkantoor

In de eerste helft van 2018 zet NS de goede prestaties uit 2017 door. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers 2018 die NS zaterdag publiceert. Er rijden fors meer treinen, waaronder de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven en de Eurostar naar Londen. Ook rijdt de Intercity Brussel nu over de hogesnelheidslijn. Meer treinreizigers komen op tijd: 93,1%, tegenover 91,4% in dezelfde periode vorig jaar. Dat zorgt ervoor dat meer reizigers tevreden zijn over hun treinreis: 84% van de reizigers geeft een zeven of hoger, tegenover 78% een jaar eerder.

Opgave om prestaties vast te houden

Roger van Boxtel, president-directeur bij NS: ‘We blijven ons focussen op het vasthouden van deze prestaties. Om Nederland bereikbaar te houden hebben we ons al gecommitteerd aan een investeringsprogramma van € 3 miljard in nieuwe treinen en revisie van bestaande treinen. Het harde werk van onze collega’s, nieuwe treinen en de verbeterde dienstregeling zorgen voor een stijging in de klanttevredenheid. Maar we lopen tegen de grenzen van het systeem. Nederland heeft een enorme mobiliteitsopgave en dat geldt ook voor het spoor. Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging, ondanks alle maatregelen die we hier samen met onze partners tegen nemen.’

NS presteert in de eerste helft van 2018 boven de doelen die met de Rijksoverheid voor dit jaar zijn afgesproken. Vooruitkijkend naar 2019, het jaar waarin NS tussentijds geëvalueerd wordt, ligt NS voor alle 12 gestelde doelen op koers. Van Boxtel: ‘Het wordt gezien de reizigersgroei en de drukte op het spoor een enorme opgave om de prestaties van dit voorjaar vast te houden.’

Zitplaatskans

De kans op een zitplaats in de spits is in het eerste halfjaar van 2018 95,5%, tegenover 95,2% in de eerste helft van 2017. Zo biedt NS met de tienminutentrein veel meer zitplaatsen op de route Amsterdam – Eindhoven. De voorbereidingen voor de introductie van de nieuwe sprinters (SNG) zijn in volle gang. Deze komen vanaf december op het spoor. De populariteit van de snelle verbinding Amsterdam en Rotterdam overstijgt de verwachtingen. De reizigersaantallen stijgen op dat traject met 19% . NS voldoet aan de afspraken over de zitplaatskans in de spits op de hogesnelheidslijn, Wel daalde deze van 96,9% naar 94,9%,. Op dit moment is NS bezig de treinen op deze lijn te verlengen. Ook rijden er vanaf december geen vier maar vijf treinen per uur op deze lijn.

Sociale veiligheid

Reizigers voelen zich steeds veiliger in de trein en op het station. 90% van de reizigers is tevreden over de veiligheid. Een jaar eerder was dit 88%. NS zet hier gericht Veiligheid & Service-medewerkers voor in. Ook de poortjes op de stations dragen bij aan het gevoel van veiligheid bij onze reizigers. Hoge alertheid voor het onderwerp veiligheid blijft van groot belang. Na een succesvolle proef zijn bodycams voor onze Veiligheid & Service-medewerkers nu landelijk geïntroduceerd.

Financiën

De omzet voor de NS Groep stijgt met € 342 miljoen van € 2.529 miljoen over het eerste halfjaar van 2017 naar € 2.871 over het eerste halfjaar 2018. In de vergelijkende cijfers voor 2017 draagt Qbuzz nog met € 99 miljoen bij aan de omzet. Qbuzz is op 13 juli 2017 verkocht.

Het aantal reizigers binnen Nederland dat voor de trein kiest, groeit. De like-for-like-omzet van het Nederlandse reizigersbedrijf groeit met 5,5% van € 1.156 miljoen naar € 1.220 miljoen1. Deze stijging is met name het gevolg van volumegroei in reizigerskilometers en de tariefsverhoging.

De opbrengsten van Abellio UK groeien naar € 1.180 miljoen (2017: € 831 miljoen). Deze groei wordt met name veroorzaakt door de nieuwe concessie West Midlands die voortvarend van start is gegaan en door de autonome groei van bestaande Britse concessies. NS blijft de Brexit en de mogelijke effecten hiervan op de Britse spoorwegmarkt nauwgezet volgen.

De opbrengsten van Abellio Duitsland groeien naar € 168 miljoen (2017: € 117 miljoen). Deze groei wordt vooral gerealiseerd door de consolidatie van WestfalenBahn, actief in Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen, waarvan Abellio sinds eind december 100% eigenaar is.

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten (EBIT) komt in de eerste helft van 2018 uit op € 19 miljoen (2017 € 10 miljoen negatief). Het onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten2 over de eerste helft 2018 is uitgekomen op € 50 miljoen vergeleken met € 38 miljoen over de vergelijkbare periode in 2017. Over de eerste helft van 2018 heeft een belangrijk deel van de bijzondere posten betrekking op een schattingswijziging met betrekking tot een concessie afrekenmechanisme voor East Anglia – een van onze concessies in het Verenigd Koninkrijk – met een totaal negatief resultaatsimpact van € 19 miljoen. Over de eerste helft van 2017 had een belangrijk deel van de bijzondere posten betrekking op de door de ACM opgelegde boete van € 41 miljoen.

NS rapporteert een nettoresultaat van € 6 miljoen over het eerste halfjaar 2018 vergeleken met een nettoverlies van € 14 miljoen in 2017.

Financiele opgave

De verbeterde operationele prestaties voor reizigers – zoals hogere punctualiteit en klanttevredenheid – zijn mede mogelijk door de forse investeringen die NS de laatste jaren voor de reizigers heeft gedaan, waaronder betere service, verbetering van IT en de start van een investeringsprogramma van € 3 miljard in de vernieuwing en aanschaf van treinen. Tegelijk leidt dit tot een financiële opgave. NS heeft maatregelen genomen om het resultaat te verbeteren en heeft o.a. een programma aangekondigd om de kosten op overhead en het hoofdkantoor in de komende jaren met € 50 miljoen terug te dringen. Zo wil NS ook in de toekomst kunnen blijven investeren in de bereikbaarheid van Nederland. Het volledige financiele halfjaarbericht is vanaf zaterdagochtend 18 augustus 8.00 uur hier te downloaden

[1] Gecorrigeerd voor het overdragen van de Hoekse lijn en de regionale concessie Zwolle-Enschede, Zwolle-Kampen

[2] Het onderliggende resultaat is het resultaat geschoond voor bijzondere posten, wat een betere graadmeter is voor het financiële resultaat van de bedrijfsactiviteiten.

Zie hier voor meer informatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS

Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden | Infrasite

Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden

Foto: Ivo Ketelaar

• Roger van Boxtel: forse opgave om prestaties vast te houden

• Klanttevredenheid stijgt naar 84%

• Kostenbesparingen op overhead en hoofdkantoor

In de eerste helft van 2018 zet NS de goede prestaties uit 2017 door. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers 2018 die NS zaterdag publiceert. Er rijden fors meer treinen, waaronder de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven en de Eurostar naar Londen. Ook rijdt de Intercity Brussel nu over de hogesnelheidslijn. Meer treinreizigers komen op tijd: 93,1%, tegenover 91,4% in dezelfde periode vorig jaar. Dat zorgt ervoor dat meer reizigers tevreden zijn over hun treinreis: 84% van de reizigers geeft een zeven of hoger, tegenover 78% een jaar eerder.

Opgave om prestaties vast te houden

Roger van Boxtel, president-directeur bij NS: ‘We blijven ons focussen op het vasthouden van deze prestaties. Om Nederland bereikbaar te houden hebben we ons al gecommitteerd aan een investeringsprogramma van € 3 miljard in nieuwe treinen en revisie van bestaande treinen. Het harde werk van onze collega’s, nieuwe treinen en de verbeterde dienstregeling zorgen voor een stijging in de klanttevredenheid. Maar we lopen tegen de grenzen van het systeem. Nederland heeft een enorme mobiliteitsopgave en dat geldt ook voor het spoor. Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging, ondanks alle maatregelen die we hier samen met onze partners tegen nemen.’

NS presteert in de eerste helft van 2018 boven de doelen die met de Rijksoverheid voor dit jaar zijn afgesproken. Vooruitkijkend naar 2019, het jaar waarin NS tussentijds geëvalueerd wordt, ligt NS voor alle 12 gestelde doelen op koers. Van Boxtel: ‘Het wordt gezien de reizigersgroei en de drukte op het spoor een enorme opgave om de prestaties van dit voorjaar vast te houden.’

Zitplaatskans

De kans op een zitplaats in de spits is in het eerste halfjaar van 2018 95,5%, tegenover 95,2% in de eerste helft van 2017. Zo biedt NS met de tienminutentrein veel meer zitplaatsen op de route Amsterdam – Eindhoven. De voorbereidingen voor de introductie van de nieuwe sprinters (SNG) zijn in volle gang. Deze komen vanaf december op het spoor. De populariteit van de snelle verbinding Amsterdam en Rotterdam overstijgt de verwachtingen. De reizigersaantallen stijgen op dat traject met 19% . NS voldoet aan de afspraken over de zitplaatskans in de spits op de hogesnelheidslijn, Wel daalde deze van 96,9% naar 94,9%,. Op dit moment is NS bezig de treinen op deze lijn te verlengen. Ook rijden er vanaf december geen vier maar vijf treinen per uur op deze lijn.

Sociale veiligheid

Reizigers voelen zich steeds veiliger in de trein en op het station. 90% van de reizigers is tevreden over de veiligheid. Een jaar eerder was dit 88%. NS zet hier gericht Veiligheid & Service-medewerkers voor in. Ook de poortjes op de stations dragen bij aan het gevoel van veiligheid bij onze reizigers. Hoge alertheid voor het onderwerp veiligheid blijft van groot belang. Na een succesvolle proef zijn bodycams voor onze Veiligheid & Service-medewerkers nu landelijk geïntroduceerd.

Financiën

De omzet voor de NS Groep stijgt met € 342 miljoen van € 2.529 miljoen over het eerste halfjaar van 2017 naar € 2.871 over het eerste halfjaar 2018. In de vergelijkende cijfers voor 2017 draagt Qbuzz nog met € 99 miljoen bij aan de omzet. Qbuzz is op 13 juli 2017 verkocht.

Het aantal reizigers binnen Nederland dat voor de trein kiest, groeit. De like-for-like-omzet van het Nederlandse reizigersbedrijf groeit met 5,5% van € 1.156 miljoen naar € 1.220 miljoen1. Deze stijging is met name het gevolg van volumegroei in reizigerskilometers en de tariefsverhoging.

De opbrengsten van Abellio UK groeien naar € 1.180 miljoen (2017: € 831 miljoen). Deze groei wordt met name veroorzaakt door de nieuwe concessie West Midlands die voortvarend van start is gegaan en door de autonome groei van bestaande Britse concessies. NS blijft de Brexit en de mogelijke effecten hiervan op de Britse spoorwegmarkt nauwgezet volgen.

De opbrengsten van Abellio Duitsland groeien naar € 168 miljoen (2017: € 117 miljoen). Deze groei wordt vooral gerealiseerd door de consolidatie van WestfalenBahn, actief in Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen, waarvan Abellio sinds eind december 100% eigenaar is.

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten (EBIT) komt in de eerste helft van 2018 uit op € 19 miljoen (2017 € 10 miljoen negatief). Het onderliggend resultaat uit bedrijfsactiviteiten2 over de eerste helft 2018 is uitgekomen op € 50 miljoen vergeleken met € 38 miljoen over de vergelijkbare periode in 2017. Over de eerste helft van 2018 heeft een belangrijk deel van de bijzondere posten betrekking op een schattingswijziging met betrekking tot een concessie afrekenmechanisme voor East Anglia – een van onze concessies in het Verenigd Koninkrijk – met een totaal negatief resultaatsimpact van € 19 miljoen. Over de eerste helft van 2017 had een belangrijk deel van de bijzondere posten betrekking op de door de ACM opgelegde boete van € 41 miljoen.

NS rapporteert een nettoresultaat van € 6 miljoen over het eerste halfjaar 2018 vergeleken met een nettoverlies van € 14 miljoen in 2017.

Financiele opgave

De verbeterde operationele prestaties voor reizigers – zoals hogere punctualiteit en klanttevredenheid – zijn mede mogelijk door de forse investeringen die NS de laatste jaren voor de reizigers heeft gedaan, waaronder betere service, verbetering van IT en de start van een investeringsprogramma van € 3 miljard in de vernieuwing en aanschaf van treinen. Tegelijk leidt dit tot een financiële opgave. NS heeft maatregelen genomen om het resultaat te verbeteren en heeft o.a. een programma aangekondigd om de kosten op overhead en het hoofdkantoor in de komende jaren met € 50 miljoen terug te dringen. Zo wil NS ook in de toekomst kunnen blijven investeren in de bereikbaarheid van Nederland. Het volledige financiele halfjaarbericht is vanaf zaterdagochtend 18 augustus 8.00 uur hier te downloaden

[1] Gecorrigeerd voor het overdragen van de Hoekse lijn en de regionale concessie Zwolle-Enschede, Zwolle-Kampen

[2] Het onderliggende resultaat is het resultaat geschoond voor bijzondere posten, wat een betere graadmeter is voor het financiële resultaat van de bedrijfsactiviteiten.

Zie hier voor meer informatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS