NS: Meer reizigers op tijd in 2017

Foto: Ivo Ketelaar

In 2017 reed NS meer treinen, gingen nieuwe treinen het spoor op en kwamen meer reizigers op tijd. Hierdoor steeg het rapportcijfer van de reiziger voor NS opnieuw: 80% van de reizigers gaf een 7 of hoger, een jaar eerder was dit 77%.

Komende tijd trekt NS € 502 miljoen extra uit voor de complete vernieuwing van 45 dubbeldekkers. Het gaat hier om 242 rijtuigen van het type VIRM 2/3 met in totaal zo’n 24.500 zitplaatsen. De beoogde investering komt bovenop de huidige vernieuwing van 81 dubbeldekkers VIRM 1, de aanschaf van 118 Sprinters SNG en 79 Intercity’s Nieuwe Generatie.

Roger van Boxtel, president-directeur van NS maakte het besluit vandaag bekend tijdens de presentatie van het jaarverslag 2017, dat speciaal voor de gelegenheid plaatsvond in de trein-moderniseringswerkplaats van NS in Haarlem. De vernieuwde dubbeldekkers gaan vanaf 2021 het spoor op en kunnen dan weer zo’n 20 jaar mee.

De vernieuwing van een trein is een indrukwekkende operatie die we duurzaam doorvoeren. Werkelijk ieder moertje wordt door onze monteurs vervangen. Het belang is niet te onderschatten. We investeren hiermee in het comfort van onze reiziger, die hiervan dagelijks profiteert.

Roger van Boxtel, President-Directeur NS

Met het besluit komt het totale bedrag dat NS in het vernieuwen en uitbreiden van haar treinvloot investeert op € 3 miljard. Daarnaast worden ook de onderhoudsbedrijven aangepast, zodat ze geschikt zijn om de nieuwe treinen te onderhouden. De 45 dubbeldekkers zijn straks weer als nieuw met comfortabele stoelen, moderne verlichting en oplaadvoorzieningen in 2e en 1e klas. Net als bij de eerdere vernieuwing, is de ambitie om 96% van al het materiaal dat hierbij vrijkomt te recyclen of te hergebruiken.

Prestaties op het spoor

Het jaar startte met de grootste wijzigingen in de dienstregeling in tien jaar. De tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven kende in december een soepele start en zorgde voor 15% meer zitplaatsen. Ook verliep de introductie van de 58 nieuwe sprinters, type Flirt, naar wens. Hierdoor verbeterde de treinreis voor de NS-reiziger: 91,6% van de reizigers kwam in 2017 op tijd, in 2016 was dit 90,6%. De kans dat een reiziger in de spits kan zitten, bleef met 95,1% gelijk.

Op de hogesnelheidslijn steeg het aantal dagelijkse ritten van 160 naar 233, door de nieuwe snellere verbinding tussen Den Haag en Eindhoven. Deze kende het eerste kwartaal zoals verwacht een introductiedip. Door de extra focus en aandacht van onze mensen voor het dagelijks goed presteren kwam de punctualiteit op de gehele hogesnelheidslijn uiteindelijk uit op 83,5%. De zitplaatskans in de spits was op de hogesnelheidslijn 96,8%. In 2018 stijgt het aantal ritten over de hogesnelheidslijn door naar 269. Dit jaar gaan hier ook de Intercity Brussel en de Eurostar rijden, waardoor de reistijd ook hier verder verkort.

Met de resultaten over 2017 zetten we de opwaartse lijn door die in 2016 is ingezet. NS behaalde op alle twaalf prestaties de met het ministerie van I&W afgesproken norm.

Deur tot deur

Met het gebruik van 100% windstroom en het afscheid van de laatste dieseltreinen heeft NS de CO2-uitstoot van de treinreis gereduceerd tot nul. Opnieuw steeg het gebruik van de OV-fiets. Dit jaar van 2,4 naar 3,1 miljoen ritten. Hiermee is de OV-fiets voor veel mensen een onmisbaar onderdeel van de reis geworden. Het aantal abonnees van de Zonetaxi steeg van 34.000 naar 44.000. In 2017 sloot NS de poortjes op diverse stations, waaronder Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. Inmiddels zijn op 74 stations de poortjes gesloten. Hiermee wil NS het zwartrijden terugdringen en het veiligheidsgevoel bij reizigers en medewerkers vergroten. De poortjes zorgen er ook voor dat reizigers niet vergeten om in- of uit te checken.

Financiële resultaten

Financieel sluit NS 2017 af met een omzet van € 5.121 miljoen, een groei van 0,5% ten opzichte van 2016 (€ 5.093 miljoen). Gecorrigeerd voor de verkoop van Qbuzz en het wisselkoerseffect voor de Britse pond, bedroeg de groei 4,8%. NS realiseerde een resultaat uit bedrijfsactiviteiten van € 32 miljoen (2016: € 270 miljoen). Waar NS in 2016 nog bijzondere baten had uit de verkoop van vastgoed (€ 117 miljoen), kreeg NS in 2017 te maken met bijzondere lasten vooral door de boete van € 41 miljoen opgelegd door de ACM. Het onderliggende bedrijfsresultaat, het resultaat geschoond voor bijzondere posten, bedroeg in 2017 € 131 miljoen. In 2016 was dit € 145 miljoen. De belangrijkste reden voor deze afname was de verkoop van Qbuzz. De nettowinst kwam in 2017 uit op € 24 miljoen, tegenover € 212 miljoen in 2016.

NS in het buitenland

Met Abellio blijft NS ervaring opdoen op de Europese spoormarkt. In 2017 won Abellio UK met partners de concessie voor West-Midlands in het Verenigd Koninkrijk en voegde Abellio Duitsland de WestfahlenBahn toe aan het portfolio. Zowel in Verenigd Koninkrijk als in Duitsland is Abellio inmiddels de vierde vervoerder op het spoor. NS sloot zijn buitenlandse activiteiten dit jaar opnieuw winstgevend af met een onderliggend bedrijfsresultaat dat gelijk was aan vorig jaar: € 53 miljoen.

Innovatie

Afgelopen jaar hebben we geïnvesteerd in onze reisinformatiesystemen, zoals de volledig vernieuwde Reisplanner Xtra app. Deze heeft meer focus op de volledige reis van deur tot deur. De app geeft informatie over bus, tram en metro, ook door gebruik te maken van de GPS-positie. Vervoersbewijzen zijn nu via de reisplanner app beschikbaar als mobiel ticket. In 2017 opende NS haar innovatiestudio M-Lab. Hier sleutelt NS aan de ambitie om ‘dé reisgids van het openbaar vervoer’ te worden en hierbij passende innovaties te ontwikkelen. Ook wordt hier gewerkt aan de mogelijkheid om beschikbare zitplaatsen in de app te zien of om de hoofdconducteur direct een vraag te stellen via de Reisplanner app. In 2017 werd ook de Intelligent Platform Bar geïnstalleerd op station Schiphol. Dit is een led-display waarop reizigers niet alleen de stoppositie van een trein en de deuren, maar ook de positie van de stiltecoupé kunnen zien.

Maatschappelijke impact

Met dagelijks meer dan 1,2 miljoen treinreizen heeft NS in Nederland een positieve impact op de maatschappij. Sinds 2017 rijden NS-treinen voor 100% op windstroom, waarmee de C02-uitstoot van een treinreis gereduceerd is tot nul. Daarbij maakten reizigers ruim 150 miljoen meer kilometers met de trein ten opzichte van het jaar daarvoor. Mede hierdoor is onze maatschappelijke impact opnieuw verbeterd.

Het jaarverslag van NS is te lezen op www.ns.nl/jaarverslag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS