COV: Investeringsimpuls zou nu op z’n plaats zijn

Foto: Ivo Ketelaar

Reactie van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) op de begroting I&M voor 2016

Het vaarwegenbudget bedraagt in 2016 ruim 850 miljoen euro, waarvan de helft bestemd is voor beheer en onderhoud. Het COV betreurt dat het aanlegbudget ca. 50 miljoen euro achterblijft bij de verwachtingen, daarentegen is het onderhoudsbudget toegenomen.

Over het geheel genomen blijven de budgetten en projecten in stand, maar het COV blijft van mening dat de investeringsruimte te beperkt is. Op grond van de economische vooruitzichten zou nu een investeringsimpuls op z’n plaats zijn om vervoer over water te bevorderen en vaarwegen beter te benutten.

Investeringen in vaarwegen zijn duurzaam en geven impulsen aan de regionale economie. Het verhogen van bruggen, het aanleggen van nieuwe sluizen en overslagkades vergroot de vaarwegcapaciteit.

Het COV werkt aan een nieuwe kansenkaart voor de toekomst waarin de mogelijkheden worden verkend. Van Minister Schultz wordt verwacht dat zij zich pro-actief zal inzetten om de kansen van vervoer over water te verzilveren.

In 2016 zullen belangrijke projecten zoals de Wilhelminasluis te Zaandam worden opgeleverd, alsmede de kanaalverruiming bij Tilburg en nieuwe ligplaatsen aan de Schelde-Rijnverbinding.

De aanleg van een nieuwe Beatrixsluis te Nieuwegein (230 miljoen, oplevering 2020), de gedeeltelijke verbreding van het Julianakanaal met passeerstroken en de aanleg van ligplaatsen langs de Beneden-Lek te Bergambacht (12 miljoen, oplevering 2017) en langs de Beneden Merwede (20 miljoen, oplevering 2017) zal in uitvoering worden genomen.

Minister Schultz draagt bij aan de verbreding van het Breeddiep te Rotterdam die eind 2016 zal worden opgeleverd.

In 2016 en 2017 wordt getracht met maatregelen de wachttijden bij de Volkeraksluizen te verminderen. Indien dat onvoldoende lukt wordt tussen 2020 en 2030 de aanleg van een nieuwe vierde sluiskolk voorzien.

Nederland zal TEN bijdragen uit Europa ontvangen voor de Maas (13,9 miljoen), LNG ontwikkeling in de binnenvaart en voor de aanleg van nieuwe sluizen in IJmuiden en Terneuzen (59 miljoen). Het COV acht het teleurstellend dat de aanleg van nieuwe sluizen bij Eefde en de Beatrixsluizen zijn buiten de boot gevallen voor een Brusselse bijdrage. Het COV rekent erop dat dit bij een volgende call wordt goedgemaakt.

Het voor Nederland ook belangrijke Seine-Nord project (nieuwe kanaalverbinding tussen Parijs en Antwerpen) ontvangt bij aanleg 979 miljoen euro uit Brussel, het dubbele van een eerdere toezegging. Dit stemt tot tevredenheid.

In 2015 zal de vierde sluis te Klein Ternaaien in Wallonië worden opgeleverd, waaraan ook door Nederland (12,5 miljoen) en Brussel (30% van de aanlegkosten) is bijgedragen.

Het COV wordt gevormd door:

  • EVO
  • vereniging van Waterbouwers
  • vervoerdersorganisatie BLN-Koninklijke Schuttevaer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO

COV: Investeringsimpuls zou nu op z’n plaats zijn | Infrasite

COV: Investeringsimpuls zou nu op z’n plaats zijn

Foto: Ivo Ketelaar

Reactie van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) op de begroting I&M voor 2016

Het vaarwegenbudget bedraagt in 2016 ruim 850 miljoen euro, waarvan de helft bestemd is voor beheer en onderhoud. Het COV betreurt dat het aanlegbudget ca. 50 miljoen euro achterblijft bij de verwachtingen, daarentegen is het onderhoudsbudget toegenomen.

Over het geheel genomen blijven de budgetten en projecten in stand, maar het COV blijft van mening dat de investeringsruimte te beperkt is. Op grond van de economische vooruitzichten zou nu een investeringsimpuls op z’n plaats zijn om vervoer over water te bevorderen en vaarwegen beter te benutten.

Investeringen in vaarwegen zijn duurzaam en geven impulsen aan de regionale economie. Het verhogen van bruggen, het aanleggen van nieuwe sluizen en overslagkades vergroot de vaarwegcapaciteit.

Het COV werkt aan een nieuwe kansenkaart voor de toekomst waarin de mogelijkheden worden verkend. Van Minister Schultz wordt verwacht dat zij zich pro-actief zal inzetten om de kansen van vervoer over water te verzilveren.

In 2016 zullen belangrijke projecten zoals de Wilhelminasluis te Zaandam worden opgeleverd, alsmede de kanaalverruiming bij Tilburg en nieuwe ligplaatsen aan de Schelde-Rijnverbinding.

De aanleg van een nieuwe Beatrixsluis te Nieuwegein (230 miljoen, oplevering 2020), de gedeeltelijke verbreding van het Julianakanaal met passeerstroken en de aanleg van ligplaatsen langs de Beneden-Lek te Bergambacht (12 miljoen, oplevering 2017) en langs de Beneden Merwede (20 miljoen, oplevering 2017) zal in uitvoering worden genomen.

Minister Schultz draagt bij aan de verbreding van het Breeddiep te Rotterdam die eind 2016 zal worden opgeleverd.

In 2016 en 2017 wordt getracht met maatregelen de wachttijden bij de Volkeraksluizen te verminderen. Indien dat onvoldoende lukt wordt tussen 2020 en 2030 de aanleg van een nieuwe vierde sluiskolk voorzien.

Nederland zal TEN bijdragen uit Europa ontvangen voor de Maas (13,9 miljoen), LNG ontwikkeling in de binnenvaart en voor de aanleg van nieuwe sluizen in IJmuiden en Terneuzen (59 miljoen). Het COV acht het teleurstellend dat de aanleg van nieuwe sluizen bij Eefde en de Beatrixsluizen zijn buiten de boot gevallen voor een Brusselse bijdrage. Het COV rekent erop dat dit bij een volgende call wordt goedgemaakt.

Het voor Nederland ook belangrijke Seine-Nord project (nieuwe kanaalverbinding tussen Parijs en Antwerpen) ontvangt bij aanleg 979 miljoen euro uit Brussel, het dubbele van een eerdere toezegging. Dit stemt tot tevredenheid.

In 2015 zal de vierde sluis te Klein Ternaaien in Wallonië worden opgeleverd, waaraan ook door Nederland (12,5 miljoen) en Brussel (30% van de aanlegkosten) is bijgedragen.

Het COV wordt gevormd door:

  • EVO
  • vereniging van Waterbouwers
  • vervoerdersorganisatie BLN-Koninklijke Schuttevaer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO