Bouwend Nederland: Investeringen in bouw- en infrabanen mager

steigers veiligheid bouw civiele engineering

"We zijn allereerst nog steeds gelukkig met het verlengen van het lage btw-tarief op arbeid bij verbouwingen en renovaties. Hierdoor blijven veel banen in de bouw behouden. We blijven inzetten op werk, op echte banen voor de tienduizenden werkloze bouwvakkers en zeker ook wegwerkers", zo reageert Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, op de kabinetsplannen.

"De overheid moet daar nog een forse schep bovenop doen. In de bouw en infra zijn 70.000 banen verloren gegaan door de crisis. De sector is er nog lang niet. Boven onze infrabedrijven stapelen de donkere wolken alsmaar maar verder op. Zij zitten in de slagschaduw van de crisis."

"Waar hebben we zorgen over? Ten eerste over het Gemeentefonds. Terwijl voor economisch herstel een goede infrastructuur onmisbaar is, gaat er in 2016 minder geld naar het Gemeentefonds. Daar gaan gemeenten natuurlijk nu al rekening mee houden. Daardoor wordt er per gemeente minder geïnvesteerd in wegonderhoud en aanleg. Ofwel: we krijgen meer gaten in de weg, steenslag en schade in heel Nederland. Maar bij onze mkb-wegenbouwers kost het vooral banen. Daar loopt de werkloosheid nog verder op. Dat is de harde waarheid voor duizenden gezinnen. Zij komen niet uit de schaduw van crisis, integendeel."

Zware administratieve last

"Ten tweede hebben we zorgen over strengere sociale regels voor werkgevers. Die gaan averechts uitpakken. Er wordt – met goede bedoelingen – over ondernemers zoveel uitgestort met zoveel consequenties, dat werkgevers geen vaste contracten durven aangaan. Schijnconstructies aanpakken is een prima doel, maar dan moeten uitsluitend de boeven beboet worden, ofwel degenen die niet correct uitbetalen. De inzet moet niet resulteren in een zware administratieve last voor bonafide bedrijven. Want zeker dan blijft ‘flex’ het parool in deze onzekere tijden, tegen de bedoelingen van het kabinet in."

Stimuleren

"Een oplossing is er ook. Stimulering van de bouw en infra kan door investeringen te doen die toch moeten, zoals in waterbescherming, onderhoud/vervanging van bruggen en viaducten en in startersleningen voor de woningmarkt. Plus effectieve inzet van maatregelen voor duurzaamheid. Zo kan de SVN-lening nog maar in 188 van de 400 gemeenten worden toegepast."

"Ofwel, de onzekerheid gaat alleen maar over bij een stimulerend economisch beleid. Dan komt het vertrouwen weer terug. We zien het effect bij de btw-maatregel. Dat kan veel breder en structureler. Meer bouw- en infrawerk heeft directe effecten op de werkgelegenheid bij woninginrichters, hoveniers, installatiebedrijven en andere verwante sectoren. De sleutel voor veel meer banen ligt bij het kabinet."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bouwend Nederland

Bouwend Nederland: Investeringen in bouw- en infrabanen mager | Infrasite

Bouwend Nederland: Investeringen in bouw- en infrabanen mager

steigers veiligheid bouw civiele engineering

"We zijn allereerst nog steeds gelukkig met het verlengen van het lage btw-tarief op arbeid bij verbouwingen en renovaties. Hierdoor blijven veel banen in de bouw behouden. We blijven inzetten op werk, op echte banen voor de tienduizenden werkloze bouwvakkers en zeker ook wegwerkers", zo reageert Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, op de kabinetsplannen.

"De overheid moet daar nog een forse schep bovenop doen. In de bouw en infra zijn 70.000 banen verloren gegaan door de crisis. De sector is er nog lang niet. Boven onze infrabedrijven stapelen de donkere wolken alsmaar maar verder op. Zij zitten in de slagschaduw van de crisis."

"Waar hebben we zorgen over? Ten eerste over het Gemeentefonds. Terwijl voor economisch herstel een goede infrastructuur onmisbaar is, gaat er in 2016 minder geld naar het Gemeentefonds. Daar gaan gemeenten natuurlijk nu al rekening mee houden. Daardoor wordt er per gemeente minder geïnvesteerd in wegonderhoud en aanleg. Ofwel: we krijgen meer gaten in de weg, steenslag en schade in heel Nederland. Maar bij onze mkb-wegenbouwers kost het vooral banen. Daar loopt de werkloosheid nog verder op. Dat is de harde waarheid voor duizenden gezinnen. Zij komen niet uit de schaduw van crisis, integendeel."

Zware administratieve last

"Ten tweede hebben we zorgen over strengere sociale regels voor werkgevers. Die gaan averechts uitpakken. Er wordt – met goede bedoelingen – over ondernemers zoveel uitgestort met zoveel consequenties, dat werkgevers geen vaste contracten durven aangaan. Schijnconstructies aanpakken is een prima doel, maar dan moeten uitsluitend de boeven beboet worden, ofwel degenen die niet correct uitbetalen. De inzet moet niet resulteren in een zware administratieve last voor bonafide bedrijven. Want zeker dan blijft ‘flex’ het parool in deze onzekere tijden, tegen de bedoelingen van het kabinet in."

Stimuleren

"Een oplossing is er ook. Stimulering van de bouw en infra kan door investeringen te doen die toch moeten, zoals in waterbescherming, onderhoud/vervanging van bruggen en viaducten en in startersleningen voor de woningmarkt. Plus effectieve inzet van maatregelen voor duurzaamheid. Zo kan de SVN-lening nog maar in 188 van de 400 gemeenten worden toegepast."

"Ofwel, de onzekerheid gaat alleen maar over bij een stimulerend economisch beleid. Dan komt het vertrouwen weer terug. We zien het effect bij de btw-maatregel. Dat kan veel breder en structureler. Meer bouw- en infrawerk heeft directe effecten op de werkgelegenheid bij woninginrichters, hoveniers, installatiebedrijven en andere verwante sectoren. De sleutel voor veel meer banen ligt bij het kabinet."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bouwend Nederland