Nieuw contract A9 door alle partijen ondertekend

snelweg vrachtverkeer

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft maandag 10 maart in Amstelveen haar handtekening gezet onder de wijzigingsovereenkomst Stroomlijnalternatief Planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere. De afspraak uit 2007 waarin was bepaald dat Amstelveen 100 miljoen zou meebetalen aan een tunnel in de A9 is hiermee definitief van de baan.

Wethouder Herbert Raat (VVD): “Het is voor Amstelveen een opluchting dat alle betrokken partijen hun handtekening hebben gezet onder de Wijzigingsovereenkomst. Het nieuwe contract waarin gekozen is voor een overkapping bij het Oude Dorp en een verdiept tracé tussen het Oude Dorp en het Bovenlandpad aangevuld met geluidsschermen past veel beter in de huidige tijdgeest. Het oude plan met afspraken voor gebiedsontwikkeling is in de huidige woningen- en kantorenmarkt echt onhaalbaar. Natuurlijk blijft 38 miljoen euro voor Amstelveen veel geld, maar het is nu wel verantwoord. Ten opzichte van de huidige situatie gaan bijna alle bewoners erop vooruit als het gaat om geluidsoverlast en luchtkwaliteit”.

De verbreding van de A9 maakt deel uit van de weguitbreiding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. In 2007 kwam Amstelveen met het ministerie overeen dat een verbreding gepaard zou gaan met ondertunneling. Amstelveen had het plan opgevat om vanuit gebiedsontwikkeling van de A9-zone 100 miljoen euro bij te dragen aan de tunnel. Vanaf 2010 heeft de gemeente aangegeven deze afspraak niet meer na te kunnen komen door de landelijke financiële crisis en het instorten van de woning- en kantorenmarkt.

Minister Schultz: “Er moest een oplossing komen. Vasthouden aan een tunnel en aan een bijdrage van 100 miljoen euro van Amstelveen betekende een financieel risico dat het ministerie niet wilde dragen. We hebben nu samen een goed en goedkoper alternatief uitgewerkt waarmee we de files op de A9 oplossen én tegelijkertijd zorgen voor een verbetering van de leefomgeving.”

Rijkswaterstaat is gestart om samen met Amstelveen het nieuwe ontwerp verder uit te werken tot een nieuw Tracébesluit. De oplevering van de verbreding is voorzien in 2024/2026.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)

Nieuw contract A9 door alle partijen ondertekend | Infrasite

Nieuw contract A9 door alle partijen ondertekend

snelweg vrachtverkeer

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft maandag 10 maart in Amstelveen haar handtekening gezet onder de wijzigingsovereenkomst Stroomlijnalternatief Planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere. De afspraak uit 2007 waarin was bepaald dat Amstelveen 100 miljoen zou meebetalen aan een tunnel in de A9 is hiermee definitief van de baan.

Wethouder Herbert Raat (VVD): “Het is voor Amstelveen een opluchting dat alle betrokken partijen hun handtekening hebben gezet onder de Wijzigingsovereenkomst. Het nieuwe contract waarin gekozen is voor een overkapping bij het Oude Dorp en een verdiept tracé tussen het Oude Dorp en het Bovenlandpad aangevuld met geluidsschermen past veel beter in de huidige tijdgeest. Het oude plan met afspraken voor gebiedsontwikkeling is in de huidige woningen- en kantorenmarkt echt onhaalbaar. Natuurlijk blijft 38 miljoen euro voor Amstelveen veel geld, maar het is nu wel verantwoord. Ten opzichte van de huidige situatie gaan bijna alle bewoners erop vooruit als het gaat om geluidsoverlast en luchtkwaliteit”.

De verbreding van de A9 maakt deel uit van de weguitbreiding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. In 2007 kwam Amstelveen met het ministerie overeen dat een verbreding gepaard zou gaan met ondertunneling. Amstelveen had het plan opgevat om vanuit gebiedsontwikkeling van de A9-zone 100 miljoen euro bij te dragen aan de tunnel. Vanaf 2010 heeft de gemeente aangegeven deze afspraak niet meer na te kunnen komen door de landelijke financiële crisis en het instorten van de woning- en kantorenmarkt.

Minister Schultz: “Er moest een oplossing komen. Vasthouden aan een tunnel en aan een bijdrage van 100 miljoen euro van Amstelveen betekende een financieel risico dat het ministerie niet wilde dragen. We hebben nu samen een goed en goedkoper alternatief uitgewerkt waarmee we de files op de A9 oplossen én tegelijkertijd zorgen voor een verbetering van de leefomgeving.”

Rijkswaterstaat is gestart om samen met Amstelveen het nieuwe ontwerp verder uit te werken tot een nieuw Tracébesluit. De oplevering van de verbreding is voorzien in 2024/2026.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)