NS: Moeilijk half jaar, resultaat onder druk, betere klantoordelen

Foto: Ivo Ketelaar

De eerste helft van 2013 was voor NS een moeilijke periode. NS heeft op 3 juni aangekondigd niet verder te gaan met de V250. Momenteel wordt hard gewerkt aan het vinden van een goede oplossing voor onze reizigers. NS voelt daarnaast de effecten van de economische crisis.

Winters, maar beheersbaar begin

De afgelopen winter was voor het spoor een van de zwaarste winters in de laatste tien jaar. De situatie op het spoor bleef -ondanks drukkere treinen- door de aangepaste dienstregeling echter beheersbaar. Ofschoon de aangepaste dienstregeling goed heeft gewerkt, onderzoekt NS of deze verder kan worden verbeterd.

Verbeterde reizigerservaringen

De klantoordelen over de prestaties van NS waren in het tweede kwartaal van 2013 beter dan in het eerste kwartaal (zie bijlage 1). Over het tweede kwartaal gaf 76% van de klanten NS een zeven of hoger voor de prestaties op het spoor en op de stations ten opzichte van 72% in het eerste kwartaal 2013 en 73% in het tweede kwartaal 2012. De reizigerspunctualiteit – oftewel het aantal mensen dat een geslaagde reis had zonder vertraging en met een succesvolle overstap – verbeterde van 88,2% in het eerste kwartaal naar 92,6% in het tweede kwartaal. Informatie bij ontregeling laat een verbeterende trend zien, in de trein van 61,2% in Q2 2012 naar 67,4% in Q2 2013 en op het station van 77,5% naar 85,6%. Zaak is deze prestaties vast te houden en te blijven verbeteren voor de reizigers. De recent uitgebreide Reisplanner Xtra, met bijvoorbeeld extra nieuws over werk aan het spoor, helpt daarbij. NS klanten worden zo steeds meer op maat geadviseerd en zij kunnen zo hun eigen plan trekken.

Uitbouw van de dienstverlening

Voor een nog betere dienstverlening op de stations opende NS in het eerste half jaar nieuwe winkels op stations. Daarnaast opende station Utrecht Leidsche Rijn in juni haar deuren voor de reiziger. Door zuinig rijden en andere stroombesparingsmaatregelen, zoals zuinig opstellen, werd de trein in het eerste halfjaar van 2013 wederom groener (4,4%). De trein is gemiddeld 75% schoner dan een gemiddelde auto en wordt steeds zuiniger. NS startte dit voorjaar ook met de aanbesteding van een nieuw stroomcontract voor het elektrische treinverkeer voor de periode 2015-2025. NS wil deze contractperiode aangrijpen om de treinreis zoveel mogelijk duurzaam te vergroenen.

Financiën onder druk

De financiële resultaten zijn in het eerste half jaar van 2013 lager dan in het eerste half jaar van 2012 (zie bijlage 2). Dit komt vooral door het boekhoudkundig moeten nemen van mogelijke verliezen op het V250-dossier, minder vervoersopbrengsten op het binnenlandse net en hogere operationele kosten. In juni 2012 heeft NS het Stadskantoor Utrecht verkocht. Dit zorgde in 2012 voor eenmalige hoge opbrengsten en resultaten. Na aftrek van onder meer belastingen resteert over het eerste half jaar van 2013 een nettoverlies van € 76 miljoen (eerste half jaar 2012: € 147 miljoen winst).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS