Honderden infraleerlingen aan de slag bij slimme combinatie I&M en SZW

steigers veiligheid bouw civiele engineering

Bouwend Nederland vindt het zeer verstandig wanneer minister Asscher zou bijdragen aan leerlingwerkplekken bij wegenbouwprojecten van het Rijk. "Naar middelen hoeft niet gezocht te worden, bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn al honderden miljoenen gereserveerd voor werkgelegenheid", aldus Jan van Tuinen, algemeen directeur van de branchevereniging.

"Concrete infraprojecten zijn er ook al, het geld daarvoor ook. Bij minister Schultz van Infrastructuur en Milieu ligt namelijk al sinds maart 300 miljoen euro op de plank voor specifieke trajectverbeteringen. De wegenbouwplannen zelf zijn ook al klaar, wachtend op uitvoering. Wat nog ontbreekt in die projecten zijn leerlingwerkplekken. En ook daarvoor zijn honderden beschikbaar bij minister Asscher om de oplopende werkeloosheid te bestrijden. Daardoor kunnen infrabedrijven extra investeren in enkele honderden jonge vakkrachten. En dat is hard nodig, in een infrasector die bovendien snel vergrijst. Investeren in leerlingen levert aantoonbaar banen op", aldus Van Tuinen.

"De concrete uitvoering vraagt ook weinig moeite. Rijkswaterstaat heeft al ervaringen opgedaan met Social Return. We kunnen dus zo aan de slag. Dit past allemaal uitstekend bij de ideeën van minister Asscher, voor behoud van vakmanschap. Hij zou hier dus een zeer gerechtvaardigde schep bovenop kunnen doen."

"Met zo’n gecombineerde investering slaat het kabinet heel wat vliegen in één klap: meer werkervaringsplaatsen voor leerlingen, meer banen voor de vakmensen die deze leerlingen begeleiden, betere veiligheid en doorstroming op de wegen, dus economische groei en een structurele verbetering van de arbeidsmarkt in de techniek."

"Het geld voor infrastructuur is er. Dat zat al in een investeringspakket dat hoorde bij de miljardenbezuinigingen van afgelopen maart. Die verdwenen toen in de ijskast – en dus ook de gereserveerde 300 miljoen – vanwege het Sociaal Akkoord. In augustus komt het kabinet met aanvullende bezuinigingen en ook dan is er een pakket om de werkgelegenheid draaiende te houden. Juist in de infrastructuur is het geld ’t best besteed, voor heel Nederland."

Stiller, breder, beter

"Ook de plannen liggen al klaar. De Minister van I&M heeft reeds projecten aangewezen die, indien de 300 miljoen euro beschikbaar komt, naar voren kunnen worden gehaald. En ze leveren meteen nuttige resultaten op: zo kan de A12 tussen Ede en Arnhem snel stiller en breder gemaakt worden in beide richtingen, de N35 Zwolle – Wijthmen sneller verbeterd, ook kunnen langs de A1 en de A67 sneller de 700 parkeerplaatsen komen voor het vrachtvervoer, de Velsertunnel kan in hoger tempo gerenoveerd worden en dat geldt ook voor de A27. Daardoor kan de infrasector meer jonge vakmensen aantrekken, opleiden en langer vasthouden. Nu werkgelegenheid aanjagen voor jongeren betekent dat het kabinet structurele maatregelen helpt treffen tegen de hard oplopende vergrijzing en uitstroom van vakkennis in deze essentiële sector."

Hoog rendement

"Bedrijfsleven en Rijkswaterstaat moeten in de uitvoering snel tot afspraken kunnen komen. Ervaren werknemers kunnen ingezet worden voor begeleiding van jongeren op werkervaringsplaatsen. Zo’n aanpak levert voor jongeren ervaringsplaatsen en banen op. Ze zitten dan niet thuis op de bank, maar ze bouwen aan Nederland. Tegelijk houden we zo ervaren vakkrachten langer aan het werk. Door hen te koppelen aan leerlingen blijft ook het vakmanschap behouden. Zo levert een relatief bescheiden investering een prachtig economisch en sociaal rendement."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bouwend Nederland

Honderden infraleerlingen aan de slag bij slimme combinatie I&M en SZW | Infrasite

Honderden infraleerlingen aan de slag bij slimme combinatie I&M en SZW

steigers veiligheid bouw civiele engineering

Bouwend Nederland vindt het zeer verstandig wanneer minister Asscher zou bijdragen aan leerlingwerkplekken bij wegenbouwprojecten van het Rijk. "Naar middelen hoeft niet gezocht te worden, bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn al honderden miljoenen gereserveerd voor werkgelegenheid", aldus Jan van Tuinen, algemeen directeur van de branchevereniging.

"Concrete infraprojecten zijn er ook al, het geld daarvoor ook. Bij minister Schultz van Infrastructuur en Milieu ligt namelijk al sinds maart 300 miljoen euro op de plank voor specifieke trajectverbeteringen. De wegenbouwplannen zelf zijn ook al klaar, wachtend op uitvoering. Wat nog ontbreekt in die projecten zijn leerlingwerkplekken. En ook daarvoor zijn honderden beschikbaar bij minister Asscher om de oplopende werkeloosheid te bestrijden. Daardoor kunnen infrabedrijven extra investeren in enkele honderden jonge vakkrachten. En dat is hard nodig, in een infrasector die bovendien snel vergrijst. Investeren in leerlingen levert aantoonbaar banen op", aldus Van Tuinen.

"De concrete uitvoering vraagt ook weinig moeite. Rijkswaterstaat heeft al ervaringen opgedaan met Social Return. We kunnen dus zo aan de slag. Dit past allemaal uitstekend bij de ideeën van minister Asscher, voor behoud van vakmanschap. Hij zou hier dus een zeer gerechtvaardigde schep bovenop kunnen doen."

"Met zo’n gecombineerde investering slaat het kabinet heel wat vliegen in één klap: meer werkervaringsplaatsen voor leerlingen, meer banen voor de vakmensen die deze leerlingen begeleiden, betere veiligheid en doorstroming op de wegen, dus economische groei en een structurele verbetering van de arbeidsmarkt in de techniek."

"Het geld voor infrastructuur is er. Dat zat al in een investeringspakket dat hoorde bij de miljardenbezuinigingen van afgelopen maart. Die verdwenen toen in de ijskast – en dus ook de gereserveerde 300 miljoen – vanwege het Sociaal Akkoord. In augustus komt het kabinet met aanvullende bezuinigingen en ook dan is er een pakket om de werkgelegenheid draaiende te houden. Juist in de infrastructuur is het geld ’t best besteed, voor heel Nederland."

Stiller, breder, beter

"Ook de plannen liggen al klaar. De Minister van I&M heeft reeds projecten aangewezen die, indien de 300 miljoen euro beschikbaar komt, naar voren kunnen worden gehaald. En ze leveren meteen nuttige resultaten op: zo kan de A12 tussen Ede en Arnhem snel stiller en breder gemaakt worden in beide richtingen, de N35 Zwolle – Wijthmen sneller verbeterd, ook kunnen langs de A1 en de A67 sneller de 700 parkeerplaatsen komen voor het vrachtvervoer, de Velsertunnel kan in hoger tempo gerenoveerd worden en dat geldt ook voor de A27. Daardoor kan de infrasector meer jonge vakmensen aantrekken, opleiden en langer vasthouden. Nu werkgelegenheid aanjagen voor jongeren betekent dat het kabinet structurele maatregelen helpt treffen tegen de hard oplopende vergrijzing en uitstroom van vakkennis in deze essentiële sector."

Hoog rendement

"Bedrijfsleven en Rijkswaterstaat moeten in de uitvoering snel tot afspraken kunnen komen. Ervaren werknemers kunnen ingezet worden voor begeleiding van jongeren op werkervaringsplaatsen. Zo’n aanpak levert voor jongeren ervaringsplaatsen en banen op. Ze zitten dan niet thuis op de bank, maar ze bouwen aan Nederland. Tegelijk houden we zo ervaren vakkrachten langer aan het werk. Door hen te koppelen aan leerlingen blijft ook het vakmanschap behouden. Zo levert een relatief bescheiden investering een prachtig economisch en sociaal rendement."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Bouwend Nederland